دسترسی ناشنوایان به مترجم زبان اشاره در دادرسی/ تشریح آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی

دسترسی ناشنوایان به مترجم زبان اشاره در دادرسی، پنج محکوم‌ به قصاص پس از ۱۰ سال آزاد شدند، تشدید فشارها به حمید نوری در آستانه صدور حکم دادگاه، تشریح آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی، سنددار شدن ۱۳۱ میلیون هکتار از عرصه ملی کشور را دربسته خبری حقوقی و قضائی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، برای اولین بار در ایران، ناشنوایان می‌توانند با استفاده از مترجمان رسمی زبان اشاره برای احقاق حق، در نظام دادرسی مشارکت کنند.

براساس این گزارش، تاکنون ناشنوایان با استفاده از «کارشناس خبره» در همه مراحل اداری و دادرسی مشارکت می‌کردند. در این راستا، دردهم تیر ۱۴۰۱ آزمون کتبی جذب مترجمان زبان اشاره در دانشگاه بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد برگزار شد؛ همچنین آزمون تشریحی (شفاهی) از یک مرداد سال جاری شروع خواهد شد.

برگزاری این آزمون با مساعدت و پشتوانه همه تشکل‌های مدنی، متخصص و فعال در حوزه ناشنوایان و تلاش‌های مرکز نظارت بر امور مترجمان رسمی معاونت حقوقی قوه قضائیه و کمک و پیگیری معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه در اجرای تعهدات ناشی از کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت که یک کنوانسیون حقوق بشری است، انجام‌شده است.

با کسب مجوز از سوی رئیس قوه قضائیه، برگزاری آزمون بر عهده یک مرکز دانشگاهی و علمی تخصصی ویژه ناشنوایان و با نظارت قوه قضائیه گذاشته‌شده است. مترجمان رسمی زبان اشاره برای فعالیت دارای مجوز رسمی بوده و مورد اعتماد نظام قضائی خواهند بود.

تسهیل کار پلیس در پرونده سرقت صندوق امانات با صدور دستورات قضائی

علی القاصی با اشاره به کاهش سهم وقوع سرقت در طی پنج سال گذشته در استان تهران، اظهار کرد: این رتبه به‌راحتی به دست نیامده و حاصل اقدامات انتظامی و امنیتی شبانه‌روزی فراوانی است.

وی با اشاره به رازگشایی از سرقت صندوق امانات بانک ملی توسط فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، افزود: از لحظه‌ای که از وقوع این سرقت اطلاع حاصل شد، به‌تمامی مراجع قضائی ذی‌ربط دستور داده شد تا اقدامات لازم در جهت تسهیل کار ضابطین صادر شود و درنهایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با اقدامات فنی تمامی متهمان شناسایی و دستگیر شدند و اموال مسروقه نیز کشف شد که این موضوع نقش ویژه و قابل‌توجهی در ارتقا اعتماد عمومی نسبت به پلیس در پی داشت.

۵ محکوم‌به قصاص پس از ۱۰ سال آزاد شدند

علی صالحی، دادستان اظهار کرد: با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران پنج نفر از محکومان به قصاص، با جلب رضایت اولیا دم و با کمک خیران آزاد شدند. این محکومان شامل یک خانم، یک نفر از اتباع افغانستان و سه نفر مرد ایرانی هستند و بیش از ۱۰ سال است که در زندان به سر می‌بردند.

وی افزود: سال گذشته نیز بیش از ۵۰ نفر از محکومان به قصاص با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی از قصاص نجات‌یافته و از زندان آزاد شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز با تلاش همکاران واحد صلح و سازش دادسرا، خیرها و صلح یاران ۱۱ نفر از محکومان به قصاص موفق به اخذ رضایت شده‌اند.

تشدید فشارها به حمید نوری در آستانه صدور حکم دادگاه

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، درحالی‌که دو سال و هشت ماه از بازداشت حمید نوری توسط دستگاه قضائی سوئد می‌گذرد و روند دادگاه طولانی و ۹۲ جلسه‌ای او نیز دو ماه پیش به پایان رسیده، وی نه‌تنها همچنان در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شود و به پزشک دسترسی ندارد، بلکه برای تماس یا ملاقات با خانواده خود نیز دچار محدودیت‌های شدیدی است.

قاضی پرونده حمید نوری در آخرین جلسه دادگاه تأکید کرده بود به‌موجب قانون، محدودیت‌های وی لغو می‌شود، اما نوری بعد از جلسه آخر دادگاه مجدد به سلول انفرادی منتقل شد و تا ۴۰ روز پس‌ازآن هم امکان هیچ تماس تلفنی با خانواده را نداشت.

در حال حاضر نیز درحالی‌که همسر و دختر حمید نوری از ۱۰ روز پیش در استکهلم به سر می‌برند و درخواست ملاقات حضوری با وی رادارند، دستگاه قضائی سوئد در یک اقدام عجیب اعلام کرده به دلیل نبود اتاق مناسب در حال حاضر امکان این ملاقات فراهم نیست.

حمید نوری در طول ۶۰ روز گذشته تنها امکان دو تماس کوتاه، کنترل‌شده و با حضور مترجم را با خانواده خود داشته و روند فشار و محدودیت‌های وی در آستانه صدور حکم دادگاه به‌طور محسوسی افزایش‌یافته است.

۱۳۱ میلیون هکتار از عرصه ملی کشور سنددار شده است

حسن بابایی، رئیس ثبت‌اسناد و املاک کشور در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بابیان اینکه وسعت کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۷ میلیون هکتار آن عرصه ملی است، اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم برای ۱۳۱ میلیون هکتار از عرصه‌ها سند صادر کنیم و میزان باقی‌مانده منتظر تعیین تکلیف است که در اسرع وقت انجام می‌شود.

وی به وجود ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: هدف‌گذاری برای سال آینده تعیین تکلیف زمین‌های بدون سند است، همچنین برای بیش از ۹۰ درصد از عرصه‌های ملی استان فارس سند صادرشده است.

پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در حال رسیدگی / تشریح آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی

مسعود ستایشی در نشست با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده نهر خواری در بهبهان گفت: این پرونده در شهرستان بهبهان تشکیل‌شده است. در این پرونده ۲۶ هزار مترمربع از بستر نهر آب طبیعی با نخاله‌های ساختمانی مسدود و سپس اراضی به مسکونی تغییر کاربری داده‌شده است و به فروش رسیده است. ۵ نفر در این موضوع برای ارتکاب این جرم شناسایی و برای آن‌ها قرار تأمین قانونی صادرشده است.

وی ادامه داد: ۲۸ اسفندماه سال ۱۴۰۰ فرایند قانونی و تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین انجام‌شده و این پرونده از دادسرا به دادگاه خواهد رفت. همچنین این افراد در مرحله اول تحت قرار بازداشت موقت بودند و در مرحله بعد تحت قرار وثیقه قرار گرفتند و با تودیع وثیقه به مبلغ ۲۰ میلیارد ریالی آزاد شدند تا فرایند قانونی طی شود و احکام قانونی صادر شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی از این افراد کارمند سازمان ثبت‌اسناد و املاک، دیگری بازنشسته سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و نفر سوم از اعضای تعاونی مسکن بوده است و دستگاه قضائی برخورد قاطع و قانونی را با این افراد خواهد داشت.

ستایشی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی در سال گذشته در شهرستان قائم‌شهر و استرداد سارقان به کشور، گفت: متهمان محکوم‌به حبس شده‌اند و احکامشان هم قطعیت پیداکرده است. در حال حاضر وثیقه به لحاظ نبود حضور این افراد ضبط‌شده است. این افراد متواری شده‌اند و نیابت قضائی داده‌شده تا به‌سرعت دستگیر شوند.

وی ادامه داد: بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری این موضوع از طریق مراجع انتظامی برای رفع ابهام؛ دادستان انتظامی قضات این موضوع را بررسی کرده و اگر به موضوعی رسیدند که ناظر بر تخلف انتظامی بود، اعلام و مطابق قانون به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نبود ممنوع‌الخروجی این افراد، گفت: این موضوع چارچوب مشخص خود را دارد و حدود آن معلوم است لذا تشخیص این مسئله با قاضی است. به‌محض اینکه نتایج این مسئله مشخص شود، ما مراتب را خیلی شفاف منعکس می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات وضعیت پرونده و حکم صادره شده دو جاسوس فرانسوی که در بازداشت قرار دارند، اظهار کرد: این پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان (عج) است. ضابط خاص به‌موجب قانون در این قضیه ورود پیداکرده و اقدامات قانونی را به‌منظور کشف جرم و اقدام مجرمانه انجام داده است.

ستایشی افزود: با دقت، صحت و فوریت بدون کم و کاستی تعقیب این دو فرد بر اساس دستور مقام قضائی صورت گرفت و در حال حاضر رسیدگی به پرونده دو جاسوس فرانسوی در مرحله دادسرا قرار دارد و محرمانه است.

وی اضافه کرد: تمام فرآیند رسیدگی در حوزه داخلی و بین‌المللی با دقت و سرعت لازم مطابق موازین شرعی و قرارت قانونی در حال رسیدگی است. این پرونده قابل قیاس با فرایندهای رسیدگی چون پرونده‌های اسدالله اسدی و حمید نوری نیست و این موارد ظلمی بوده که در خارج مرز در حال اتفاق است.

سخنگوی قوه قضائیه بابیان اینکه اطمینان داشته باشید که با قاطعیت در مورد این پرونده تصمیم‌گیری خواهد شد، تصریح کرد: دستور جلب دو جاسوس فرانسوی در ۱۸ اردیبهشت‌ماه صادر و تفهیم اتهام انجام‌شده و اتهام این دو جاسوس اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور بوده که در حال حاضر تحت بازداشت موقت قراردادند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تحقیقات در خصوص این پرونده انجام می‌شود و به‌محض اینکه نتیجه مشخص شود، اعلام می‌کنیم، افزود: با عناصر داخلی استکبار و کسانی که خلل در حوزه امنیت ایجاد کنند به‌طورقطع شناسایی، معرفی و مطابق موازین برخورد قانونی صورت می‌گیرد. علاوه بر دو جاسوس فرانسوی که دستگیر شدند تعدادی دیگر که مرتبط با این افراد در داخل کشور بودند موردبررسی و تعقیب قرار گرفتند.

ستایشی، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان شهریور امسال به اشتغال ۳۰ درصدی زندانیان و تا پایان اسفندماه سال جاری به اشتغال ۵۰ درصدی زند انسان دست پیدا کنیم. رقم استفاده از پابند برای زندانیان نیز صعودی است و تعداد قابل‌توجهی نیز پابند الکترونیک برای زندانیان تهیه‌شده است. در حال حاضر زندان‌های کشور این آمادگی رادارند تا با همکاری دادگاه استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان را اجرایی کند.

کیفرخواست فائزه هاشمی صادر شد

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادرشده است.

وی افزود: پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.

کد خبر 586492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.