روند نگران‌کننده بورس

به علت افزایش سطح عرضه‌ها و کاهش هشت هزار واحدی شاخص کل احتمال از دست رفتن سطح یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد برای روز شنبه وجود دارد، حجم معاملات نیز کاهش یافته و این یک موضوع نگران کننده برای روند بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزش معاملات مجدد کاهش داشت و به سه هزار ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز کاهش پیدا کرد و به سطح پنج میلیارد ۱۶۹ میلیون برگه سهم رسید. شاخص در مرز حمایتی یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد قرار گرفت. در گروه سرمایه گذاری‌ها وساپا افت ۵.۸، وآذر ۳.۲ و وبیمه ۳.۹ درصد را تجربه کرد. در گروه فلزات فملی افت ۳.۲، فاسمین ۴.۲، فمراد ۴.۹ درصد را تجربه کرد.

در گروه پالایشی شاوان رشد پنج درصد را تجربه کرد و سایر گروه پالایشی روند منفی داشتند. در گروه قند و شکر قچار افت پنج، قهکمت ۳.۴، قلرست پنج، قمرو پنج، قپیرا ۴.۴ درصد تجربه کردند. صندوق‌های دولتی پالایش و دارا یکم هردو منفی بودند. در گروه سیمان و گچ و آهک سهرمز رشد پنج درصدی داشت. در گروه ماشین الان تکنو رشد ۱۰ درصدی را داشت. در گروه خدمات خودرو خچرخش افت شش درصدی را تجربه کرد. ثفارس رشد ۳.۷ درصدی را تجربه کرد. گروه بیمه‌ای دانا رشد ۲۳ درصدی را تجربه کردند. احتمال از دست رفتن سطح یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد برای بازار شنبه وجود دارد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت هشت هزار ۴۷۷ واحدی به سطح یک میلیون ۵۰۲ هزار ۵۹۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت دو هزار ۴۵۶ واحدی در سطح ۴۱۸ هزار ۵۱۹ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۱۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۶۶

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۸۴ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۱۳۶ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۰

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۱ هزار ۵۴۴ و ۱۶۵ هزار ۴۵۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۱۸۰ و سه میلیارد ۹۲۹ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. افران

۳. شپنا

۴. فولاد

۵. فملی

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. خودرو

۳. شستا

۴. خساپا

۵. دانا

بیشترین افزایش قیمت

۱. دانا

۲. خچرخش

۳. فلوله

۴. تکنو

۵. شصفها

بیشترین کاهش قیمت

۱. وساپا

۲. وتوکا

۳. خزر

۴. غشان

۵. رکیشح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

روند نگران‌کننده بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد.

پیش بینی: به علت افزایش سطح عرضه‌ها و کاهش هشت هزار واحدی شاخص کل احتمال از دست رفتن سطح یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد برای روز شنبه وجود دارد، حجم معاملات نیز کاهش یافته و این یک موضوع نگران کننده برای روند بازار است.

در صورت از دست رفتن سطح یک میلیون ۵۰۰ واحد احتمال افت تا محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد وجود دارد.

مهم ترین‌های بازار

بهار ذوب با افزایش تولید همراه بود

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان، با اشاره به افزایش تولید این شرکت در بهار امسال نسبت به سه ماهه ابتدای سال گذشته و همچنین رکوردهای این مجتمع عظیم صنعتی در بخش‌های مختلف در ابتدای سال جاری ابراز امیدواری نمود که در سال ۱۴۰۱ دست یابی به سه میلیون تن چدن در این شرکت را شاهد باشیم. مهرداد تولائیان در خصوص افزایش تولید این شرکت در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت در سال گذشته گفت: ذوب آهن با تولید ۷۳۹ هزار و ۱۵۶ تن چدن نسبت به برنامه یک درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز ۷ درصد رشد داشته است.

ضرورت خروج طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس

مجید عشقی رئیس سازمان بورس طی نامه‌ای از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار هفته جاری مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.

سهامداران مس نگران نباشند؟!

بهای جهانی مس در روزهای گذشته به زیر ۸۰۰۰ دلار افت پیدا کرد که پایین‌ترین تراز موجود از فوریه ۲۰۲۱ یعنی ۱۸ ماه اخیر بوده است. با این تفاسیر بهای این فلز به نسبت اوج تاریخی بینابین جنگ تا ۲۶۰۰ دلار ریزش داشته است!

مهمترین دلیل برای این افت قیمتی ترس از رکود اقتصادی و کاهش تقاضاست. اگرچه سطح محدودیت‌های کرونایی در چین، مصرف کننده اصلی جهان، کاهش یافته اما همچنان نگرانی‌ها به قوت خود باقی ست. اما به نظر کارشناسان همگرایی شاخص قیمت دو ماه آتی مس با شاخص فعالیت‌های اقتصادی ۲۲ کشور منتخب دربرگیرنده شاخص Westpac Global Data Pulse مقایسه شده که نشان می‌دهد قیمت مس در دو ماه آتی فضای اندکی برای کاهش دارد.

جاذبه داخلی و دافعه جهانی مس

پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه مس در بورس کالای ایران همچنان ادامه دارد. به عقیده برخی از فعالان بازار، افزایش پی‌درپی بهای ارز آزاد نسبت به ارز نیمایی دلیل اصلی جذب خریداران برای رقابت بر سر کاتد مس در بورس‌کالاست. بازار جهانی اما رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته است. کمبود تقاضا در هفته اخیر همچنان سبب کاهش قیمت فلز سرخ شده است.

به عقیده تحلیلگران، ترس از رکود مانع اصلی تولیدکنندگان برای خرید این فلز بوده، به‌گونه‌ای که حتی رونق تولید در چین نیز نتوانسته است، جبران‌کننده کمبود تقاضا باشد. تالار مس بورس‌کالای ایران روز یکشنبه، میزبان عرضه ۴‌هزار تن فلز سرخ بود؛ در حالی که میزان تقاضا همچون هفته‌های اخیر بیشتر از عرضه بود و با برتری بیش‌از ۹۰ درصدی نسبت به عرضه به هفت هزار و ۶۸۰ تن رسید

فعلاً امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد

حدادی؛ مشاور رئیس سازمان بورس: اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است، از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جز جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد. مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

خرید و فروش برق در بورس انرژی کمکی برای توسعه نیروگاه‌هاست

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: پیشنهاد ما در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار این است که تمام تولید شرکت‌ها چه به صورت نفتی و چه انرژی در بورس انرژی عرضه شده و خرید و فروش صورت گیرد. این موضوع به شفافیت مالی در نیروگاه‌ها کمک کرده و همچنین از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری کرده و به توسعه نیروگاه‌ها کمک می‌کند.

علیزاده همچنین اظهار کرد: با عرضه برق در بورس انرژی و خرید و فروش آن تولید کننده برق را تولید می‌کند و از طریق بورس، انرژی به فروش می‌رسد. در نهایت هم واحدهای بزرگ صنعتی همچون سیمان و فولاد و معدن برق را از طریق بورس انرژی خریداری کرده و هزینه‌ها را پرداخت می‌کند با روش خرید و فروش برق در بورس انرژی به توسعه نیروگاه‌های بیشتر در کشور هم کمک می‌شود.

مجمع شسپا

در پایان مجمع عمومی شرکت نفت سپاهان با تصویب صورت‌های مالی، سود قابل تقسیم هر سهم ۶۰ تومان مصوب شد.

۲ میلیارد تومان برای مسئولیت‌های اجتماعی به تصویب رسید. در صورتی که شرکت بیش از این مبلغ در این بند خرج کرد، با هماهنگی سرمایه‌گذاری اهداف صورت خواهد گرفت.

در پاسخ به سوال سهامداران عنوان شد:

شرکت هیچ عمدی در زیان رساندن به عاملان توزیع، آسیب به سود ندارد، در راستای افزایش درآمد و حفظ کیفیت محصولات در بازار، شرکت توزیع راه اندازی و پخش مویرگری را اجرا کرده است.

تعاملات خوبی با شرکت‌های ایجاد کرده‌ایم که محصول نهایی را صادر کنیم و پروژه چابهار را با شرکت‌های خارجی ایجاد کرده‌ایم. اما به خاطر تحریم با صورت بالک صادر می‌کنیم.

برای رفع محدودیت ظرفیت بسته‌بندی شرکت هم پروژه طراحی کردیم تا ظرفیت را بالا ببریم.

ایجاد تسهیلات بانکی به میزان دو همت را در دست بررسی داریم.

با پروژه‌ها در دست اجرا قصد افزایش کیفیت محصولات را داریم و با ایجاد بازار در آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، روسیه و… قصد افزایش صادرات داریم. اما به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم با برند خودمان صادر کنیم. به دنبال طراحی برند مشترک خارجی که نشانی از اسپیدی در آن‌ها دیده می‌شود، هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. قصد داریم که بیشتر محصول نهایی را صادر کنیم.

تمام تجهیزات پرژه‌ها خریداری نداریم و مشکل ما در تحریم به خاطر صادرات فله است. به خاطر صادرات از اسکله‌های دیگر هم هزینه‌های حمل ما بالا می‌رود.

افزایش سرمایه‌ای در دست بررسی نیست.

عرضه اولیه فرود در فرابورس کشف قیمت شد.

نام شرکت: فولاد شاهرود «فرود» ‏

بیشترین قیمت معامله‌شده: ۵,۴۰۰ ریال

کمترین قیمت معامله‌شده: ۳,۸۰۰ ریال

متوسط موزون قیمت معاملات: ۴,۱۱۷ ریال

قیمت مبنا (کف قیمتی): ۳,۲۰۰ ریال

موجودی انبار سنگ آهن و فولاد در بنادر چین

موجودی انبار سنگ آهن حدود ۶۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و به ۱۲۲ میلیون تن رسید. موجودی انبار فولاد در هفته گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد و به ۱۷.۸ میلیون تن رسید. قیمت‌ها در بازار داخلی چین در هفته گذشته با توجه به تلاش دولت و بانک مرکزی برای حمایت از بخش تولید، بعداز چندین هفته نزول، با اصلاح قیمتی همراه شدند. اگرچه خریداران همچنان محتاطانه عمل کردند اما موجودی انبار بسیاری از محصولات فولادی با کاهش همراه شد.

افت حاشیه سود فولادسازان چینی

حاشیه سود تولید میلگرد بعد از سه هفته وارد محدوده مثبت شد. حاشیه سود تولید این محصول در هفته منتهی به ۱۰ تیر به ۰.۴ درصد رسید. هزینه تولید این محصول با ۱۱۰ واحد افزایش به ۴,۵۱۳ واحد رسید و سود تولید میلگرد با ۲۰ واحد افزایش به ۱۷ واحد رسید. حاشیه سود تولید ورق گرم همچنان در محدوده منفی است و از منفی ۴.۳ به منفی ۵.۹ درصد رسید. هزینه تولید ورق گرم با ۱۱۰ واحد افزایش به ۴,۴۴۸ واحد رسید و سود تولید ورق گرم با ۷۰ واحد کاهش به منفی ۲۴۸ واحد رسید. قیمت ورق گرم در هفته‌ای که گذشت نیز مجدداً ۴۰ دلار کاهش پیدا کرد و به محدوده میانگین بلندمدت مدت خود رسید. ریزش شدید قیمت‌ها منجر به منفی شدن حاشیه سود شرکت‌ها در هفته‌های اخیر شده است. قیمت میگلرد در بازار داخلی چین با رشد حدود ۸۰ یوانی همراه بود که مثبت شدن حاشیه سود تولیدکنندگان را نیز به همراه داشت.

نقشه بازار

روند نگران‌کننده بورس

کد خبر 586474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.