لزوم سیاست‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید

مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: تکمیل زنجیره تولید نیاز به سیاست‌گذاری و جهت دهی دارد؛ در بخش معادن، صنایع دستی و گردشگری جای خالی مجموعه‌های دانش بنیان احساس می‌شود و انتظار می‌رود فعالیت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امید رضایی‌فر پیش از ظهر امروز _چهارشنبه پانزدهم تیرماه_ در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سالی که مزین به نام "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" است وظیفه سنگینی برای پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی در این حوزه برعهده ما قرار گرفته است. مأموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری و بهبود زیرساخت‌های فناوری باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی نقش مجموعه مراکز رشد را حلقه میانی بسیار مهم در رشد واحدهای فناوری دانست و افزود: بسیاری از مراکز رشد از اتصالات نامناسب همتراز و بین فرآیندی رنج می‌برند؛ در این راستا علاوه بر وظایف ما در ساختارهای پشتیبان و حمایت‌های مالی؛ لازم است مجموعه‌های رشد یافته از نظر مسئولیت اجتماعی و توسعه کسب و کار خود بخشی از این وظیفه را بر عهده گیرند.

مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یکی از راهبردهای پنج‌گانه مراکز رشد ایفای نقش در برنامه طرح دستیار فناوری است تا در ادامه این فضا را برای برای مراکز رشد دانشگاهی نیز فراهم کنیم. سامانه نظام "ایده‌ها و نیازها" مراکز رشد فعال شده تا شرکت‌های مستقر در مراکز بتواند در حداقل فضای بازار از امکان به اشتراک‌گذاری توانمندی و نیازهای تکنولوژیکی خود برخوردار شوند؛ این فرآیند برای ارتباط پارک‌های بین‌المللی فراهم شده است و می‌تواند کمک مؤثری در توسعه و صادرات خدمات فناوری و نوآوری باشد.

وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه‌هایی برای اجرای قانون جهش دانش بنیان ادامه داد: فراوانی فعالیت‌های پارک‌ها و مراکز رشد گاهی در حوزه‌های مختلفی مثل ساخت ماشین آلات، تجهیزات یا حوزه‌های کشاورزی است. استفاده نکردن از ظرفیت‌های هر منطقه تهدیدی برای این حوزه است.

رضایی‌فر با تاکید بر اینکه در مراکز رشد نباید تنها منتظر رسیدن ایده باشیم، خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره تولید نیاز به سیاست‌گذاری و جهت دهی دارد؛ در بخش معادن، صنایع دستی و گردشگری جای خالی مجموعه‌های دانش بنیان احساس می‌شود و انتظار می‌رود فعالیت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی خواستار به‌روز رسانی آمار مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در سامانه شد و تاکید کرد: انتظار می‌رود در هر شهر یک مرکز رشد براساس توانمندی‌ها و ظرفیت جدی در منطقه ایجاد کنیم، اما اگر نتوانیم مراکز رشد کنونی را ارزیابی و راستی آزمایی کنیم امکان توسعه آنها وجود ندارد.

مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ۲۴۶ مرکز رشد در کشور گفت: ۱۱۰ مرکز از این تعداد در پارک‌ها و ۷۲ مجموعه در دانشگاه‌ها مستقر هستند؛ این فرصت‌های مشترک می‌تواند به توسعه ارتباط دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری کمک کند.

وی خواستار ثبت اطلاعات کامل و دقیق مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان شد و تاکید کرد: گاهی اطلاعات درج شده تا ۵۰ درصد نیاز به اصلاح دارد؛ بنابراین لازم است که مجوز مراکز رشد بر اساس این مجوز تنظیم شود.

کد خبر 586429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.