لزوم افزایش تاثیر شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: تأثیر شرکت‌های فناوری و دانش بنیان در اقتصاد یک تا دو درصد است که برای افزایش سهم تأثیرگذاری اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به رشد پنج برابری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است باید حرکت جهشی را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیصری پیش از ظهر امروز _چهارشنبه پانزدهم تیرماه_ در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم این نشست و تبادل نظرهای چند روز آینده مایه خیر و برکت برای حوزه رشد کسب و کارهای دانش بنیان و حوزه فناوری کشور باشد.

وی با اشاره به تجربه توسعه فناوری در کشور افزود: از سال ۱۳۷۲ که نخستین شهرک علمی تحقیقاتی کشور در اصفهان ایجاد شد تاکنون تعداد زیادی مراکز رشد علم و فناوری تشکیل شده است و آنچه به عنوان اکوسیستم فناوری در کشور داریم حاصل زحمات مراکز رشدی است که موتور محرک و پیشگامان این عرصه هستند.

وی تجربه ۲۷ ساله را پشتوانه مراکز رشد دانست و گفت: تأثیر شرکت‌های فناور و دانش بنیان در اقتصاد یک تا دو درصد است که برای افزایش سهم تأثیرگذاری اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به رشد پنج برابری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است باید حرکت جهشی را دنبال کنیم؛ تجربه گذشته دستمایه این جهش و حرکت است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مهم‌ترین ماموریت کنونی مراکز رشد را نهضت تیم‌سازی با نگاه نو بیان کرد و گفت: تیم‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا یکی از چالش های اساسی کنونی ما که در آینده نیز تشدید خواهد شد کاهش نرخ مراجعه به مراکز رشد و نوآوری در کشور است؛ اگر به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نگاه کنیم این چالش اساسی خودنمایی می‌کند.

وی راهکار عبور از این چالش را توجه به شبکه‌سازی به عنوان یک نهضت دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع از چند بعد اهمیت پیدا می‌کند؛ نخست افزایش تعداد تیم‌ها و ایجاد شرکت‌های جدید؛ اکنون ۱۱ هزار تیم فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد فعال است.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای ترکیب تیم‌ها در مراکز رشد علم و فناوری افزود: تیم‌ها خود را برای پذیرش معرفی می‌کنند ولی فراموش نکنیم مراکز رشد برای کمک به تیم‌سازی موفق باید برنامه داشته باشند؛ تجربه قبلی نشان داده است که وقتی اعضای تیم، ترکیبی از افراد متفاوت باشد، موفق‌تر عمل خواهد کرد.

وی حضور افراد با تجربه، فعال و با نشاط، فن‌آور و متخصص را برای موفقیت یک تیم فناور ضروری عنوان کرد، ادامه داد: نباید در انتظار شکل‌گیری اتفاقی تیم‌ها باشیم بلکه باید با تعریف شتاب‌دهنده هایی به آنها کمک کنیم که در این اکوسیستم شکل بگیرند.

وی حمایت از شتاب‌دهنده‌های خصوصی را جزو دستورکار امسال شهرک علمی تحقیقاتی دانست و گفت: از ابتدای سال تاکنون با ۱۲شرکت مذاکره و قراردادهایی منعقد شده است؛ از طرفی با دانشگاه‌ها رایزنی شد زیرا این دو بخش نقش موثری در موفقیت تیم‌سازی خواهند داشت.

قیصری پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآمد را دستاورد تیم‌سازی بیان کرد و گفت: دولت نیز در زمینه طرح تیم‌سازی وظایفی از جمله تخصیص بودجه کافی به عهده دارد؛ هنوز حمایت‌های لازم برای تشکیل یک تیم به اندازه کافی در اختیار ما قرار ندارد.

وی با اشاره به اختلاف چشمگیر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شهرک‌های علمی تحقیقاتی با منابع مالی در اختیار آنها ادامه داد: وجه دیگری که در نگاه نو وجود دارد، تشکیل تیم‌ها براساس نیازهای بازار و جنبه های نو در کسب و کارهاست. آنچه اکنون در مراکز رشد دیده می‌شود فناوری‌های متکی به فنی مهندسی یا علوم پایه است؛ در حالی که به جنبه های دیگر فناوری های علوم انسانی هیچ توجهی نکردیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از نیازهای پارک‌ها را تجاری سازی فنی بیان کرد و گفت: نبود متخصصان بازرگانی باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت‌ها در بازار شده است؛ بنابراین یکی از وظایف مراکز رشد ساخت تیم‌های فعال در زمینه تجاری سازی و حوزه اقتصاد علوم انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می دهد در کشوری مثل آلمان برای ایجاد کسب و کارهایی در حوزه رسانه، فناوری های نرم و بازی‌های رایانه میزان گردش مالی در حال پیشی گرفتن از حوزه های فنی-مهندسی است؛ بر همین اساس باید به عرصه‌های جدید وارد شویم که لازمه آن تغییر برخی قوانین است.

وی تعریف قواعد جدید برای حوزه‌های دیگر را ضروری دانست و یادآور شد: داوران، مشاوران و شورای مدیران با این ادبیات شرکتهای فناور آشنا هستند، اما برای پذیرش در حوزه اقتصاد و مدیریت با این قوانین نمی توان کار کرد. زمان حضور یا حمایت در مرکز رشد به میزان چهار تا پنج سال برای افراد فعال در این حوزه‌ها کافی نیست.

کد خبر 586400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.