تکمیل تونل خط ۲ مترو تا اواسط سال آینده/ تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازگشایی گلوگاه‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال آینده تونل خط دوم مترو و ایستگاه‌های آن آماده شود و وارد مرحله نازک‌کاری و تجهیز این خط شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس حاج‌رسولی‌ها در برنامه بر خط رادیویی اظهار کرد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در شهر مانند پروژه قطار شهری یکی از اولویت‌های اصلی شورای ششم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان در روزهای اخیر، گفت: در این شرایط یکی از نیازهای اصلی شهر پروژه مترو است که باید هر چه سریع‌تر خط دوم و سوم قطار شهری اصفهان آماده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خط دوم مترو با فعالیت دو دستگاه TBM در دست اجرا است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اواسط سال آینده تونل خط دوم مترو و ایستگاه‌های آن آماده شود و وارد مرحله نازک‌کاری و تجهیز این خط شویم؛ پس از آن می‌توانیم اجرای خط سوم قطار شهری را نیز کلید بزنیم.

وی با بیان اینکه برای اتمام خط یک و دو قطار شهری به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان طی چهار سال با بهره‌مندی از کمک‌های دولتی که بیشتر به صورت وام است، پروژه قطار شهری را دنبال می‌کند؛ سهم دولت و شهرداری هر کدام در تأمین اعتبارات ۵۰ درصد است.

قطار شهری کلیدی‌ترین پروژه شورای ششم

حاج‌رسولی‌ها اظهار کرد: قطار شهری کلیدی‌ترین پروژه شورای ششم محسوب می‌شود که اجرای آن به دلیل هزینه‌های بالا و میلیاردی آزادسازی‌ها بسیار سخت است؛ به‌تازگی برای تملک و آزادسازی ایستگاه مترو خیابان حافظ یا چهارراه شکرشکن ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.

وی حلقه حفاظتی چهارم شهر را دیگر پروژه مهم دیگر دانست و افزود: این حلقه حفاظتی ۷۶ کیلومتر طول دارد و عمده آن در شهر اصفهان قرار گرفته که تملک و اجرای این طرح نیز هزینه‌بر بوده، در حالی که درآمد مدیریت شهر محدود است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این دوره از شورای اسلامی شهر به بازگشایی گلوگاه‌ها در محلات توجه ویژه شده است، گفت: در صورتی که گلوگاه‌ها باز شود معابر بیشتری برای تسهیل حمل‌ونقل در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال برای بازگشایی گلوگاه‌ها در داخل محلات ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، همچنین حفظ فضای سبز شهر از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری است، درختانی در شهر اصفهان با عمر ۱۰۰ سال وجود دارد که هویت شهر محسوب می‌شود، اما با توجه به کمبود منابع آبی حفظ این میراث بسیار سخت شده است.

خشکی زاینده‌رود مهم‌ترین مشکل اصفهان است

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: شهرداری برای رفع این مشکل با تصفیه پساب آبیاری فضای سبز انجام می‌دهد، در این راستا به دنبال احداث چند تصفیه‌خانه در شهر هستیم تا از پساب آن برای حفظ فضای سبز شهر استفاده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت آب شرب اصفهان که طی هفته‌های گذشته دچار مشکل شده بود، گفت: خشکی زاینده‌رود مهم‌ترین مشکل اصفهان است که با آن دست به گریبان هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: خشکی زاینده‌رود و به دنبال آن تالاب گاوخونی هر دو مبنای به وجود آمدن ریزگردها است که نه تنها اصفهان بلکه تهران را نیز با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. اداره محیط زیست باید متولی شود تا حقابه محیط زیست و تالاب گاوخونی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه وظیفه شورای اسلامی شهر است که تنگناها و مشکلات را به مدیران محلی منتقل و به عنوان مطالبه‌گر به مشکلات ورود کند، اضافه کرد: کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر به صورت جدی با کمک دستگاه‌های مسئول مسئله آب زاینده‌رود را دنبال می‌کند، زیرا اگر به فکر نباشیم کویر به سمت اصفهان خواهد آمد. اصلی‌ترین دغدغه ما آب است، اگر زاینده‌رود جاری شود بر حوزه گردشگری، محیط زیست و زیبایی شهر تأثیرگذار خواهد بود.

لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه شورای اسلامی شهر برای توسعه بخش دانش‌بنیان، مدیریت شهر را ملزم به استفاده از پروژه‌های دانش‌بنیان کرده است، خاطرنشان کرد: قطعاً با این تاکید شورای اسلامی شهر بهره‌وری در بخش‌های مختلف مدیریت شهر افزایش می‌یابد، به همین دلیل در حوزه‌های مختلف همچون پروژه‌های زیست‌محیطی، هوشمندسازی، تولید گونه‌های گیاهی مقاوم، ساخت فیلتر برای ناوگان اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی، تولید سازه‌ها و آسفالت از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند با همیاری و همکاری در حفظ و نگهداری اصفهان به ویژه در بخش حمل‌ونقل و ترافیک با مدیریت شهری هماهنگ شوند؛ چرا که فرهنگ رانندگی شهروندان در کاهش ترافیک نقش بسزایی دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز به ویژه در آغاز مهرماه کمبود اتوبوس است، گفت: در شورای اول و دوم، شهر را با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط پنج سال اداره می‌کردیم، اما اکنون و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا که منجر به کاهش سفرهای آموزشی شد این تعداد به ۶۰۰ اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال رسید. برای رفع این مشکل از وزارت کشور کمک خواستیم و حتی به ریاست‌جمهوری هم نامه‌ای نوشتیم، زیرا همه کلان‌شهرها با مشکل کمبود اتوبوس روبه‌رو هستند، در این راستا باید نسبت به واردات اتوبوس اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی مجلس قانون واردات خودرو را به تصویب رساند که امیدوارم حاکمیت از این ظرفیت برای واردات اتوبوس و تاکسی ویژه کلان‌شهرها استفاده کند تا هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی در مهرماه کلان‌شهرهایی همچون اصفهان، تهران، مشهد و شیراز با مشکل مواجه نشوند.

تسهیل صدور پروانه ساختمانی در شورای ششم

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به مشکل مشخص نبودن کاربری صحرای پرتمان، گفت: کمیسیون ماده ۵ و راه و شهرسازی باید تکلیف این موضوع را مشخص کند؛ اگر مشکل این محدوده رفع شود، مدیریت شهری می‌تواند مجری مصوبات کمیسیون ماده ۵ باشد. مدیریت شهری تلاش زیادی کرد تا این موضوع سروسامان بگیرد، اما با توجه به اینکه از اختیارات آن خارج است، مدیریت استان برای رفع این مشکل باید فعال شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که شهروندان با آن روبه‌رو بودند مسیر سخت دریافت پروانه ساختمانی بود، خاطرنشان کرد: پروانه ساختمانی در شهر پس از چندین ماه تلاش به صورت الکترونیکی صادر می‌شود، لذا شهروندان می‌توانند از طریق سامانه سرا ۱۰ به صورت غیرحضوری درخواست خود را برای دریافت پروانه ارائه دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در همین مدت کوتاه از اجرای طرح حدود ۲۰۰ درخواست در این سامانه ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه‌های مشارکتی باید از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنیم، در این راستا فضا را برای حضور آنها تسهیل کردیم، امیدواریم در این دوران تحریم مشکلات شهر را به کمک شهروندان رفع کنیم، همان‌گونه که مردم در جنگ هشت ساله مشارکت کردند، اکنون نیز در جهادی دیگر قرار داریم که نیاز به مشارکت مردم است.

کد خبر 586329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.