دشمن‌شناسی از جمله مهترین وظیفه حجاج است/ شالوده اجتماعی انسان در حج تمتع است

حج ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است که دل را خلوتگاه دوست و اندیشه را معراج معرفت و شهود حق می کند، آنجا که حرم است، جایی برای نامحرم نیست و آنجا که مظهر خدا است، جولانگاهی برای شیطان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با فروکش کردن شیوع کرونا در کشورهای مختلف به ویژه ایران، انجام فریضه حج پس از دو سال در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت و امسال از ایران ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر عازم حج تمتع شدند که این افراد شامل عوامل اجرایی و حجاج بودند.

همچنین شرط پذیرش زائران تزریق کامل واکسیناسیون و در دست داشتن تست منفی کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام و شرط سنی زیر ۶۵ سال و نیز متقاضیان سال ۹۹ که ثبت‌نام خود را نهایی کردند در اولویت قرار گرفتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه _هجدهم خردادماه_ در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را ستون زندگی انسان و دربردارنده پیام‌ها و درس‌های مهمی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان دانستند و بر لزوم تأمین امنیت همه زائران به‌ویژه زائران ایرانی به عنوان مطالبه جدی جمهوری اسلامی از دولت میزبان تأکید کردند.

ایشان حج را برنامه مدبرانه الهی با زوایا و ابعاد و گستره‌ای متفاوت از سایر برنامه‌های دینی خواندند و گفتند: قرآن کریم حکمت حج را در یک جمله کوتاه «قیاماً للناس» یعنی ستون زندگی بشر بیان می‌کند. حج در بردارنده تعالیم و تمرین‌هایی است که به بشر و نسل‌های پی در پی می‌آموزد چگونه ارکان زندگی خود را انتخاب کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه حج مظهر اتحاد امت اسلامی است، گفتند: باید همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود زیرا ایجاد اختلاف به‌خصوص اختلاف میان شیعه و سنی از ترفندهای انگلیسی‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی، تماس‌های خوب و روشنگرانه با زائران کشورهای دیگر و استفاده از قرآن و قُرّاء خوب را از جمله زمینه‌های افزایش اتحاد برشمردند و با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها بلای فوری و نقد جهان اسلام هستند، افزودند: افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری در حج است و دولت‌های عربی و غیرعربی که برخلاف خواست ملت‌ها و برای خواست آمریکا، به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته‌اند، بدانند این نشست و برخاست‌ها هیچ نتیجه‌ای جز استثمار آنها به‌وسیله رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

برای بررسی فرهنگ حج در منظومه فکری مقام معظم رهبری با حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

احیای فرهنگ حج در جامعه تا چه میزان ضرورت دارد؟

دستورات عبادی اسلام دستورات خشک و خالی از حکمت و صرفاً دستور عبادی نیست بلکه پشتوانه عقلانی، حکمی و فلسفی در عرصه‌های مختلف زندگی بشر دارد.

نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره حج فرمودند "قیاماً للناس" برای من تازگی داشت. این قیام مفهوم بسیاری دارد؛ قیام نه تنها برای مسلمان بلکه قیام برای مردم است، چرا که اکنون حدود هفت میلیارد نفر جمعیت در دنیا زندگی می‌کنند و رهبر معظم انقلاب حج را با این دید نگاه می‌کنند.

در آیات قرآن دو نوع دستور وجود دارد، گاهی خطابات قرآن "یا ایها الذین آمنوا" است که محدود به افرادی می‌شود که ایمان آوردند و در چارچوب دین قرار گرفتند. بعضی از دستورات فراتر رفته است و محدود به مسلمانان نیست بلکه ناس و همه مردم را مورد خطاب قرار می‌دهد.

از این‌رو یکی از موقعیت‌هایی که همه جمعیت جهان در آن قرار می‌گیرند حج است؛ در قرآن آمده است "اذن فی الناس بالحج" یعنی نمی‌گوییم به مسلمانان بگویید بلکه به مردم جهان بگویید از دور و نزدیک به حج می‌آیند. از این‌رو حج به عنوان دستور دینی در اسلام مطرح بوده و در همه ادیان صادق است.

این نکته مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان مهم بود که فرمودند "قیاماً للناس"؛ یعنی شالوده اجتماعی انسان در حج تمتع است و از پراکندگی در عرصه‌های گوناگون جلوگیری می‌کند.

این‌گونه تعابیر را در مسائل اقتصادی و مالی هم داریم؛ در قرآن آمده است: «مال را به دست سفیهان ندهید» چون پشتوانه زندگی و قیام اجتماعی انسان است. در حج هم مانند این تعبیر آمده است اما در حج مسائل و دستوراتی وجود دارد که همه عرصه‌های زندگی انسان را پوشش می‌دهد.

تعبیری که معمولاً برای دانشجویان در کلاس درس اخلاق به ویژه در ایام حج مطرح می‌کنم این است که حج را ترم فشرده اخلاق عملی می‌دانم. حج عملاً انسان را وارد عرصه قیام زندگی می‌کند، از این‌رو باید گفت فلسفه ارزشمندی در ماجرای حج وجود دارد.

دشمن شناسی از جمله مهترین وظیفه حجاج است/ شالوده اجتماعی انسان در حج تمتع است

توجه به فرهنگ حج در مسائل روزمره، زندگی و کشور تا چه میزان راهگشا است؟

درس‌هایی که فرهنگ حج به ما می‌آموزد فرهنگ با هم بودن و کنار گذاشتن تعلقات شخصی است. قربانی کردن نیز همین نکته را یادآور می‌شود.

خداوند در پایان عمر حضرت ابراهیم (ع) فرزندی به او داد و از او خواست که او را ذبح (قربانی) کند. خداوند قطعاً نمی‌خواست اسماعیل از دست برود بلکه می‌خواست تعلق شخصی ابراهیم را از بین ببرد که حضرت ابراهیم (ع) از این امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون آمد.

فرهنگ عمیق حج بیانگر این است که مسائل فردی در حج کنار می‌رود و تنها مسائل جمعی نمایان می‌شود، یعنی تعلقات از بین می‌رود و در مجموع افراد و فرهنگ‌های مختلفی به حج می‌آیند و در فرهنگ حج قرار می‌گیرند.

در اصل یک فرد فرهنگ، زبان و لباس محیط زندگی خود را کنار می‌گذارد، نه تنها در رابطه با حج حتی برای ورود به مکه این امر ضرورت دارد. به‌طور مثال فرد دیپلماتی که تنها برای شرکت در اجلاسیه وارد مکه شود، حق ندارد با لباس شخصی وارد شود بلکه باید محرم شود، این نمایان‌گر این است که این پایگاه عظیم دینی جمعی نگاه می‌کند نه شخصی.

حج به ما نشان می‌دهد که با زبان‌های متعدد و آداب و رسوم اجتماعی می‌توان در کنار همدیگر زندگی کرد. مسئله مهم‌تر که رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات اخیرشان در جمع کارگذاران حج امسال اشاره کردند، بعد تبیین شعائر دین است.

دشمن شناسی از جمله مهترین وظیفه حجاج است/ شالوده اجتماعی انسان در حج تمتع است

انسجام امت اسلام تا چه میزان در برائت از مشرکین، توطئه دشمنان را خنثی می‌کند؟

این مسئله بسیار مهم است که در حج سابقه هم دارد و چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، حج مرکز تبیین برای انبیای الهی و ائمه‌اطهار بوده است.

نمونه آن حرکت امام حسین (ع) است که مستقیم از مدینه به کوفه نرفت بلکه ابتدا به حج رفت و تاملات ، برنامه‌ریزی‌ها و ارتباطاتی را ایجاد کرد و در یک موقعیت حساس که سوال برانگیز باشد از مکه به سمت کوفه حرکت کرد. یعنی امام حسین (ع) از فریضه حج و فرهنگ حج استفاده می‌کند تا دشمن‌شناسی تبیین شود.

همه ائمه به ویژه امام صادق (ع) در حج مسائل را تبیین می‌کردند. مقام معظم رهبری هم در سفارش‌های خود فرمودند در ایام حج یکی از مواردی که باید مدنظر باشد مسئله اسرائیل است.

یقیناً مردمی که مشرف شدند آگاهی لازم را دارند اما متأسفانه حکومت‌ها و دولت‌ها نه تنها در زمینه دشمن‌شناسی بلکه در بسیاری از زمینه‌های تاریخی دیگر به گونه‌ای نگذاشتند اطلاعات لازم به مردم برسد.

زمانی که به مکه مشرف شدم، در قبرستان بقیع شخصی از اهل سنت به من گفت که قبر خلیفه چهارم علی (ع) کجا است؟ گفتم اینجا نیست در نجف اشرف و عراق است. این نشان می‌دهد این فرد سنی اطلاعات کافی نداشت؛ حج جایی برای اطلاع‌رسانی و تبیین آموزه‌های دینی و مسئله تاریخی اسلام به‌ویژه دشمن‌شناسی است.

رهبر انقلاب فرمودند افشای توطئه رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. متأسفانه باید گفت اخیراً با عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی را هموار کردند، از این‌رو یکی از وظایف بسیار مهم حجاج دشمن‌شناسی است.

درست است که برائت از مشرکان مانند قبل نیست اما در عرفات این فریضه انجام می‌شود و بسیاری از حجاج غیرایرانی از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و اطلاعاتی را مطرح می‌کنند که بسیار تأثیرگذار است و یقیناً دولت خود را تحت فشار قرار می‌دهند. این در حالی است که بین همه مسلمانان در آن شعارها انسجام و یکپارچگی وجود داشته باشد و در این صورت یقیناً تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 586272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.