بهبودیافتگان کرونا از کدام بیماری‌ها رنج می‌برند؟

علائم گوارشی بیماران مشکوک به عفونت کووید -۱۹، اسهال اولین علامت ویروس کرونا، شیوع استفراغ در کودکان مبتلا به کرونا، ماندگار نبودن عوارض بیماری کرونا در بهبود یافتگان، آسیب بیشتر بیماری کرونا در مردان نسبت به زنان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که ناشی از شکل جدید ویروس است که در دسامبر سال ۲۰۱۹ کشف شد. کرونا از یک خانواده ویروسی است که باعث ایجاد چندین بیماری انسانی از جمله سرماخوردگی، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و حاد شدید می‌شود. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائم خفیفی دارند یا علائمی از خود بروز نمی‌دهند.

علائم گوارشی ویروس کرونا در بیماران مشکوک به عفونت کووید -۱۹ مشاهده شده است. این علائم در نه در همۀ بیماران بلکه در برخی با شرایط شدید و در بعضی دیگر با وضعیت سبک همراه بوده است.

افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ یا از دست دادن اشتها را تجربه کنند. این علائم ممکن است به تنهایی یا با علائم مشابه آنفولانزا مانند تب و سرفه بروز کنند.

علائم گوارشی ویروس کرونا

برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا، به تنهایی یا با علائم تنفسی دچار علائم گوارشی می‌شوند. محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که یک سوم بیمارانی که با یک مورد خفیف از کرونا مورد مطالعه قرار می‌گرفتند، علائمی بر سیستم هضم داشته‌اند. مطالعه اخیر دیگر و منبع معتبر منتشر شده‌ای توسط محققان در پکن نشان داده است که در هر سه تا ۷۹ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، علائم گوارشی وجود دارند.

اسهال

اسهال معمولاً در افراد مبتلا به این ویروس اتفاق میفتد. یک مطالعه منبع معتبر منتشر شده در مجله آمریکایی گوارشی، ۲۰۶ بیمار را با یک مورد خفیف ویروس کرونا بررسی کرد. آن‌ها دریافتند که ۴۸ نفر فقط علائم گوارشی و ۶۹ نفر دیگر علائم هضم و تنفسی داشتند. از مجموع ۱۱۷ نفر مبتلا به دیسترس معده، ۱۹.۴ درصد اسهال را به عنوان اولین علامت خود تجربه کردند.

بهبودیافتگان کرونا از کدام بیماری‌ها رنج می‌برند؟

استفراغ

تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که استفراغ در کودکان مبتلا به کرونا بیشتر از بزرگسالان است. محققان تمام مطالعات بالینی این ویروس و گزارشات مورد مربوط به مسائل گوارشی منتشر شده بین دسامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که ۳.۶ تا ۱۵.۹ درصد بزرگسالان استفراغ را تجربه می‌کنند، در حالی که این آمار در کودکان برابر ۶.۵ تا ۶۶.۷ درصد است.

از دست دادن اشتها

بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، گزارش می‌کنند که اشتهای خود را از دست می‌دهند که این اغلب در کنار سایر علائم دستگاه گوارش رخ می‌دهد. طبق همین مطالعه از پکن، حدود ۳۹.۹ تا ۵۰.۲ درصد از افراد دچار کاهش اشتها می‌شوند.

سایر علائم گوارشی ویروس کرونا

چندین علائم گوارشی دیگری نیز توسط افراد مبتلا به کرونا گزارش شده‌اند که به شرح زیر هستند:

۱ تا ۲۹.۴ درصد افراد حالت تهوع دارند.

۲ تا ۶ درصد درد شکمی را تجربه می‌کنند.

۴ تا ۱۳.۷ درصد خونریزی گوارشی را تجربه می‌کنند.

آیا ممکن است اسهال بدون تب وجود داشته باشد؟

برخی از افراد ممکن است اسهال را بدون علائم مشابه آنفلوانزا مانند تب تجربه کنند. اسهال می‌تواند اولین علامت ویروس کرونا باشد. در برخی موارد، علائم آنفولانزا ممکن است بعد از اسهال بروز کنند. برخی از افراد ممکن است فقط علائم گوارشی را تجربه کرده بدون اینکه علائم متداول‌تری در خود ببینند.

در صورت بروز علائم گوارشی ویروس کرونا چه باید کرد؟

علائم گوارشی مانند اسهال، از دست دادن اشتها یا حالت تهوع می‌توانند علل دیگری غیر از کرونا داشته باشند. تجربه هر یک از این علائم به این معنی نیست که شما مبتلا به ویروس کرونا هستید، اما ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه‌ای باشند. با هیدراته ماندن، اجتناب از غذاهایی که معده را ناراحت می‌کنند و استراحت هرچه بیشتر، می‌توانید علائم گوارشی ویروس کرونا را در خانه درمان کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم خفیف هستند، در خانه بمانید و تماس با افراد دیگر را به حداقل برسانید. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس، علائم خفیفی پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید با یک پزشک تماس بگیرید، بسیاری از کلینیک‌ها قرار ملاقات تلفنی یا تصویری برای کاهش شیوع ویروس ارائه می‌دهند. ایده خوبی است که از رفتن به بیمارستان خودداری کنید. حتی اگر علائم خفیفی داشته باشید، باز هم می‌توانید بیماری را به افراد دیگر از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی منتقل کنید.

ماندگار نبودن عوارض بیماری کرونا در بهبود یافتگان

در بیماری کرونا ضعف عضلانی از جمله عوارضی است که کم کم برطرف می‌شود در برخی افراد دو هفته و در برخی دیگر حتی تا شش ماه ممکن است طول بکشد. عوارض کرونا ممکن است تا چند هفته و یا چند ماه در برخی از بهبود یافتگان وجود داشته باشد که ماندگار نیستند.

عوارض ناشی از کرونا از جمله ضعف عضلانی، بدن درد، سرفه و یا بی اشتهایی ممکن است تا چند ماه بعد از بهبودی در برخی از افراد مشاهده شود که به تدریج از بین می‌رود. این گونه عوارض در برخی از بهبودیافتگان وجود دارد که با توجه به سیستم دفاعی فرد، شدت درگیری، سیر بیماری و میزان ترشح آنتی بادی بروز می‌کند.

وجود عوارض طولانی مدت نشانه وجود بیماری کرونا نیست چون معمولاً بعد از گذشت سه تا چهار هفته بعد از بروز علائم بیماری از بین می‌رود اما برخی عوارض باقی می‌مانند و به مرور حذف خواهند شد.

آسیب بیشتر بیماری کرونا در مردان نسبت به زنان

مطالعات حاکی از آن است که برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را نسبت به ابتلاء به بیماری کرونا آسیب پذیرتر از زنان می‌سازد. از جمله اینکه وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود. از طرف دیگر در برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلاء در زنان دانسته‌اند. به هر حال شواهد، حاکی از آسیب پذیری بیولوژیک بیشتر مردان در مقابل بیماری کووید ۱۹ است.

شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان‌آور خانواده سبب می‌شود که تماس‌های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار گیرند، پذیرش این اصل برای مردان مهم است که به حفاظت شخصی خود توجه کنند و حد اکثر اصول بهداشتی و احتیاطات همه جانبه را رعایت کنند.

بهبودیافتگان از کرونا و ابتلاء به درد معده و روده

در حالی که معمولاً تب، سرفه شدید، گلودرد و لرز به عنوان علائم اصلی کووید ۱۹ شناخته می‌شود، ویروس با روش‌های بیشتری بر بدن انسان از جمله اختلال در عملکرد طبیعی روده و معده تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد تعداد زیادی از بیمارانی که یا از این بیماری بهبود یافته‌اند یا از آن رنج می‌برند، مشکلات روده و معده را تجربه کرده‌اند.

بهبودیافتگان کرونا از کدام بیماری‌ها رنج می‌برند؟

با وجود اینکه کووید ۱۹ عمدتاً یک بیماری تنفسی در نظر گرفته می‌شود، این عفونت بر عملکرد روده و معده نیز تأثیر می‌گذارد. دلیل اصلی این مشکل تمایل ویروس برای اتصال به گیرنده‌های پروتئینی به نام ACE۲ است که به تعداد زیاد در روده انسان وجود دارد. ورود عفونت به ناحیه روده عواقب جدی دارد زیرا میکروبیوم ناحیه روده را تغییر می‌دهد و ممکن است باعث التهاب، اسهال، سوءهاضمه و درد غیرطبیعی حین غذا خوردن شود.

وجود ویروس در قسمت روده می‌تواند باعث شکم‌درد به دلیل التهاب اعصاب روده شود. دلیلی که این مشکل را بدتر می‌کند، این واقعیت است که ماندگاری ویروس در قسمت روده در مقایسه با دستگاه تنفسی طولانی‌تر و ممکن است هفته‌ها بعد از خارج شدن ویروس از سیستم تنفسی ادامه داشته باشد.

راه‌هایی برای تقویت روده

تحقیقات نشان می‌دهد حذف تمام غذاهای فرآوری شده از رژیم غذایی می‌تواند به بهبود مشکل روده کمک زیادی کند. با وجود اینکه مصرف غذاهای سریع و فرآوری شده حتی در مواقع عادی مشکل‌ساز است اما کسانی که از مشکلات روده رنج می‌برند، باید به هر قیمتی از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند.

مصرف مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌ها نیز می‌تواند درد ناشی از التهاب در قسمت روده را تسکین دهد. نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات همیشه روشی مفید است و می‌تواند به بیمارانی که از بیماری‌های پس از کووید رنج می‌برند، کمک کند. مایعات به حذف سموم از داخل بدن همچنین به تأمین اکسیژن بیشتر به اندام‌ها کمک خواهد کرد.

کد خبر 586241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.