لزوم بررسی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران به طور دقیق

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: گزارش دوماهه حساب‌های درآمد و هزینه‌های شهرداری نمی‌تواند مبنای قضاوت باشد و لازم است بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر امانی امروز _سه‌شنبه، چهاردهم تیرماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بررسی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در فروردین و اردیبهشت ماه سال ١٤٠٠، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شورای اسلامی شهر بحث کنترل هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری تهران است. گزارش حبیب کاشانی یک پیوست ۳۴۳ صفحه‌ای داشت که تعدادی آمار و ارقام از این پیوست درآوردم. این گزارش دو ماهه نمی‌تواند مبنای قضاوت باشد و در ماه‌های آینده وضعیت درآمدی شهرداری بهبود می‌یابد و اعداد بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس گفته حبیب کاشانی از مجموع ۵۰ هزار و ۳۷ میلیارد تومان درآمد مصوب امسال، درآمد ۳۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان است، حدود هشت هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های مالی است و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش املاک و واگذاری دارایی‌های مالی یعنی گرفتن وام است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: موارد گفته شده بخش از بودجه شهرداری تهران است که ۷۶ درصد آن درآمد و حدود ۲۴ درصد منابع است که فروش املاک و یا گرفتن تسهیلات از بانک‌ها است.

وی اضافه کرد: در مجموع نسبت به کل بودجه سال وصولی شهرداری چهار درصد بوده است. در بخش منابع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۲۰ میلیارد تومان از فروش اموال است و سه میلیارد تومان از طریق تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها است که جمعاً ۲۵ میلیارد تومان شده است. در حوزه تسهیلات ۲۷ میلیارد تومان وام در این دو ماه دریافت شده و ۱۵۵ میلیارد تومان وصول چک‌های مربوط به طلب شهرداری در سال‌های گذشته است. جمعاً ۱۶۸ میلیارد تومان در این بخش وصول شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یک کد در صفحه چهار تا ۱۵ جدول پیوست این گزارش است. کد طبقه‌بندی ۱۰۰ هزار که جمع کل آن ۱,۸۸۹ میلیارد تومان درآمد در دو ماهه اول است. ۶۳۶ میلیارد تومان در دو ماهه اول از محل ارزش افزوده است؛ یعنی ۳۳ درصد از درآمدهای شهرداری در دو ماهه اول از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین شده و۴۳ درصد یعنی ۸۱۷ میلیارد تومان از محل کد ۱۱۰ ۲۰۰ درآمدهای ناشی از توسعه شهر است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۷ در بودجه شهرداری موردی تحت عنوان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای داشتیم. از سال ۹۷ وزارت کشور یک ابلاغیه داد و این عنوان را «درآمدهای ناشی از توسعه شهر» کرد. تفاوت آن این است که تا سال ۹۷ می‌گفتیم این کد درآمدی مانند نفت برای دولت است؛ به یک معنا درآمد کسب نمی‌کنیم و سرمایه شهر را می‌فروشیم. اگر سرمایه شهر را می‌فروشیم باید به همان میزان در شهر سرمایه‌گذاری کنیم؛ یعنی هر چه پول از این کد به دست می‌آید باید صرف توسعه شهر شود؛ اما نمی‌توانستیم و مشکل بود و همیشه در حوزه مالی مواظب بودیم که این بخش از درآمد را به طرح‌های توسعه‌ای شهری اختصاص دهیم. اشتباهی که وزارت کشور کرد این بود که به این درآمد، عنوان درآمدهای ناشی از توسعه شهر داد و واگذاری دارایی سرمایه‌ای نیست و شهرداری‌ها می‌توانند در مقابلش هزینه تعریف کنند. احتیاطی که تا سال ۹۷ در شهرداری‌ها بود، از بین رفت و عنوان آن به طور کامل تغییر کرد.

کد خبر 586228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.