تغییر فرهنگ کار؛ راهکار برون‌رفت از چالش بیکاری جوانان در لنجان

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: جوانانی که خودشان می‌توانند تولیدکننده و کارآفرین باشند، نباید چشم امید به اشتغال در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه داشته باشند؛ زیرا این مسئله یک خطای استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین رجایی در جمع سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مسئولان شهرستان لنجان اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی مولد و پایدار، یکی از برنامه‌های محوری به شمار می‌آید و تحقق ایده‌های جوانان نخبه و افتتاح کارگاه‌های تولیدی توسط آنان، نویدبخش آینده‌ای درخشان است.

وی افزود: هر زمان، علم چاشنی همت جوان ایرانی شده است، راه پیشرفت در اشتغال نیز هموار شده و قطعاً چنان‌چه بستر لازم توسط مسئولان برای نخبگان جوان فراهم شود، شاهد ایجاد تولیداتی در کشور خواهیم بود؛ این موضوع، نه تنها ایجاد اشتغال خواهد کرد بلکه با رسیدن به خودکفایی در تولید، کشور را از واردات بی‌نیاز خواهد ساخت.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهرستان لنجان جوانان نخبه و دارای ایده بسیاری زندگی می‌کنند که با کسب علم و دانش، چشم‌انتظار دریافت تسهیلات و مکانی برای آغاز فعالیت و کارآفرینی هستند.

وی ادامه داد: امروز در بخش باغبهادران شاهد تولید مقره‌هایی هستیم که عمدتاً از چین به کشور وارد می‌شود و حرکت جوانان دارای ایده در این حوزه سبب خواهد شد در آینده شاهد کاهش واردات این محصول و خروج ارز از کشور در صنعت انتقال برق باشیم.

رجایی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود به کارآفرینان قول می‌دهم بستر و زیرساخت‌های لازم در شهرستان لنجان برای فعالیت آنان فراهم شود و راه‌اندازی ناحیه صنعتی زنده‌رود و دو مجموعه دیگر، ازجمله برنامه‌هایی است که طی هفته‌های آینده پیگیری خواهد شد تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران در این مجموعه‌ها مهیا شود.

وی دغدغه نخست مسئولان شهرستان لنجان را کاهش نرخ بیکاری دانست و عنوان کرد: دغدغه اصلی مسئولان ارشد شهرستان لنجان، کاهش نرخ بیکاری با تکیه بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی است؛ از این رو تلاش ما این است تا برکت حمایت از کارآفرینان، ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار باشد.

رجایی با بیان اینکه شهرستان لنجان آمادگی لازم را برای بالفعل کردن شعار سال دارد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امروز آماده میزبانی از تولیدکنندگان بومی، استانی هستیم و با مذاکرات انجام شده به زودی شاهد حضور دو سرمایه‌گذار قدرتمند در شهرستان لنجان خواهیم بود و کارهای بزرگی در حوزه تولید انجام خواهد گرفت که اقدامی اساسی و زیربنایی برای کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان به شمار می‌آید.

وی علت نرخ بالای بیکاری در شهرستان لنجان را امید بستن به استخدام در کارخانه‌های بزرگ شهرستان دانست و افزود: ایرادی که امروز به جوانان جویای کار در شهرستان لنجان وارد است آن بوده که همه امید آنان به فعالیت در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه گره خورده و انتظار دارند مسئولان ارشد شهرستان آنان را به این مجموعه‌های تولیدی معرفی کنند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جوانانی که می‌توانند تولیدکننده و کارآفرین باشند، نباید چشم امید به اشتغال در این مجموعه‌ها داشته باشند، چراکه ظرفیت استخدام در چنین مجموعه‌هایی مشخص و محدود است؛ شهرستانی که چند ده هزار بیکار در آن زندگی می‌کنند نباید به امید اشتغال در کارخانه‌های بزرگ بنشیند، این مسئله خطایی استراتژیک است.

وی یادآور شد: قطعاً اجرای عدالت در جذب نیروهای بومی توسط کارخانه‌های بزرگ فعال در شهرستان لنجان، موضوعی است که دنبال خواهد شد و از حقوق جوانان در جذب به چنین مجموعه‌هایی دفاع خواهیم کرد، اما باید در مسیر تغییر نگاهی که در این شهرستان برای اشتغال در چنین مجموعه‌هایی وجود دارد حرکت کنیم.

رجایی تاکید کرد: بخش باغبهادران در حوزه‌های مختلف از جمله تولیدات کشاورزی و گردشگری ظرفیت بسیاری بالایی را در اختیار دارد و چنان‌چه به این توانمندی‌ها توجه شود، شاهد کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید در شهرها و روستاهای این شهرستان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار تنها از تبصره ۱۸ به استان اصفهان به دلیل مهاجرت‌پذیر بودن و کمیته امداد اختصاص یافته و با مدیران کل مربوطه صحبت شده که آمادگی جذب عمده این اعتبارات برای شهرستان لنجان وجود دارد تا گام مؤثری برای رفع مشکلات جوانان و کاهش نرخ بیکاری برداشته شود اما تحقق این مهم به اراده جوانان و کار آفرینان گره خورده تا شاهد جذب حداکثری این اعتبارات باشیم.

کد خبر 586141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.