عصرانه خبری علم‌وفناوری ۱۳ تیر

در این بسته خبری در مورد انتشار رندرهای گوشی گیمینگ ایسوس، راگ فون شش در آستانه معرفی رسمی، مایکروسافت نسخه لایت Outlook را به اندروید می‌آورد و اپل واچ سری هشت احتمالا می‌تواند دمای بدن را هم اندازه‌گیری کند، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

مایکروسافت نسخه لایت Outlook را به اندروید می‌آورد

مایکروسافت اخیراً نقشه راه ۳۶۵ را به‌روزرسانی کرده که شامل نسخه‌ای از Outlook برای اندروید بوده که با نام Outlook Lite ارائه می‌شود. این نسخه از برنامه ویژگی‌های اصلی اپلیکیشن Outlook موجود را به دستگاه‌های ارزان‌قیمتی می‌آورد، با اندازه کوچک‌تر اما عملکرد سریع‌تر، که در هر شبکه‌ای پشتیبانی می‌شود.

این یک مزیت برای کسانی است که به دنبال یک کلاینت Outlook کم تقاضا هستند، به ویژه اگر آن‌ها کسب‌وکاری هستند که از دستگاه‌های پایین‌تر استفاده می‌کنند، با این حال، هنوز دقیقاً تأیید نشده که کدام ویژگی‌ها گنجانده شده و کدام یک از این ویژگی حذف می‌شوند. نسخه لایت انتظار می‌رود که ویژگی‌های اصلی، مانند دسترسی به نامه و تقویم، به عنوان حداقل در این نسخه گنجانده شود.

مایکروسافت در حال حاضر یک پیشنهاد لایت با اسکایپ دارد، و این آنها را در کنار شرکت‌های متعددی قرار می‌دهد که قبلاً نسخه‌هایی از برنامه‌های خود را با تجربه‌ای کم‌تر ایجاد کرده‌اند که در دستگاه‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، اسپاتیفای، فایرفاکس و خود گوگل با نام تجاری Go خود، تقاضای کمتری دارند. نقشه راه بیان می‌کند که این برنامه در اواخر ماه جاری به صورت سراسری روی گوگل پلی استور در دسترس قرار خواهد گرفت.

اپل واچ سری هشت احتمالاً می‌تواند دمای بدن را هم اندازه‌گیری کند

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل می‌خواهد ساعت هوشمند مورد انتظار خود یعنی اپل واچ سری هشت را به سنسور دماسنج پیشرفته‌ای مجهز کند.

سال ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد بستری خواهد بود برای ساعت‌های هوشمند تا تمام نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کنند. حداقل با توجه به شایعات و خبرهایی که می‌شنویم، به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ فناوری روی بخش گجت‌های پوشیدنی سرمایه‌گذاری بزرگی کرده‌اند و می‌خواهند در این بخش، نظر مثبت کاربران را به خود جلب کنند.

در حال حاضر بهترین شرکت فعال در این زمینه اپل است که به احتمال زیاد در ماه سپتامبر امسال از ساعت هوشمند مورد انتظار خود یعنی اپل واچ سری هشت رونمایی می‌کند. در رابطه با این محصول خبرهای زیادی منتشر شده که یکی از هیجان‌انگیزترین آن، تجهیز این گجت به سنسور دماسنج بوده است. سنسوری که گفته می‌شود از آنچه که پیش‌تر می‌دانستیم، بهتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

AMD احتمالاً به‌زودی پردازنده‌های جدید سازگار با سوکت AM4 را معرفی می‌کند

افشاگری در توئیتر می‌گوید AMD به‌زودی پردازنده‌های جدیدی برای سوکت AM4 دردسترس قرار می‌دهد. این پشتیبانی بلندمدت از AM4، سوکتی که شش سال از آغاز به کار آن می‌گذرد، تحسین‌برانگیز است.

به‌تازگی ادعا شده که AMD می‌خواهد در آینده پردازنده‌های جدیدی برای سوکت قدیمی AM4 معرفی کند. تیم قرمز پاییز امسال از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Ryzen 7000 برپایه‌ی سوکت AM5 پرده‌برداری می‌کند، اما ظاهراً به‌این‌زودی‌ها قصد ندارد به پشتیبانی از AM4 پایان دهد.

ای ام دی به‌دنبال عرضه تعداد بیشتری پردازنده‌ Zen3D است که از فناوری 3D V-Cache استفاده می‌کنند. درحال‌حاضر تنها پردازنده‌ Zen3D بازار، پردازنده‌ هشت هسته‌ای Ryzen ۷ 5800X3D است که قیمت بالایی دارد و از اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند.

انتشار رندرهای گوشی گیمینگ ایسوس راگ فون شش در آستانه معرفی رسمی

ایسوس قرار است گوشی گیمینگ راگ فون شش را در تاریخ ۱۴ تیر رونمایی کند. انتظارات زیادی در خصوص این سری وجود دارد که مواردی مثل نمایشگر امولد ۱۶۵ هرتزی و یک سیستم خنک‌کننده پیشرفته را شامل می‌شوند. اکنون اما رندرهایی غیررسمی این گوشی منتشر شده‌اند که ظاهر آن را بدون هیچ گونه لوازم جانبی نشان می‌دهد.

گفتنی است ضخامت این مدل با استناد به مشخصات اعلام شده توسط «مرکز صدور گواهی تجهیزات مخابراتی» برابر با ۱۰٫۳۹ میلی‌متر خواهد بود.

بدین ترتیب ROG Phone 6 به میزان ۰.۱ میلی‌متر از نسل قبلی خود ضخیم‌تر است و از قرار معلوم ضخیم‌ترین مدل در تاریخ سری راگ فون خواهد بود.

از سوی دیگر ادعا شده که وزن این مدل نسبت به نسل قبلی با یک گرم افزایش به میزان ۲۳۹ گرم رسیده است. البته این مقدار همچنان یک گرم کمتر از مدل‌های ROG Phone 2 و سه خواهد بود.

برخلاف گزارش‌های قبل، ایرپاد پرو دو احتمالاً فاقد حسگر تشخیص دمای بدن و ضربان قلب خواهد بود

اگرچه در برخی شایعات اخیر گفته شده بود ایرپاد پرو دو اپل از حسگر تشخیص دمای بدن و ضربان قلب بهره خواهد برد.

درحالی‌که سه سال از عرضه‌ ایرپاد پرو می‌گذرد، شایعه شده است که مدل جدید این محصول اواخر سال جاری معرفی خواهد شد. ابتدا گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی‌بر اینکه ایرپاد پرو دو برای اولین‌بار از قابلیت‌های ردیابی سلامت بهره خواهد برد. ایرپاد پرو جدید اواخر سال جاری رونمایی خواهد شد. گزارش‌های اخیر از منابعی مثل 52Audio نشان می‌دهد این محصول به فناوری LossLess و کیس شارژ بازطراحی‌شده مجهز خواهد شد.

ROMA اولین لپ تاپ جهان با بهره‌مندی از معماری پردازنده RISC-V

اولین لپ تاپ با بهره مندی از معماری پردازنده RISC-V عرضه شده و اسم آن نیز ROMA است. این کامپیوتر هم‌اکنون برای پیش فروش در دسترس قرار گرفته و توسط Xcalibyte و DeepComputing در چین ساخته می‌شود. معماری RISC یا دستور العمل کاهش یافته یک معماری ریزپردازنده است که اولین بار در اواسط دهه هشتاد رونمایی شده و وجه تمایز آن با معماری ریزپردازنده ۸۰۸۶ (x86) اینتل ساده‌سازی دستور العمل‌ها برای پردازش، استفاده از معماری خط لوله بهینه شده و استفاده‌ بیشتر از ریجسترها بود.

ایده اصلی در این نوع معماری استفاده از دستورات کم و ساده شده‌ اسمبلی برای هر سیکل کلاک پردازشی است و شاید بتوان گفت که سرعت پردازش و بهره‌وری انرژی در این نوع معماری قابل ملاحظه است. با گذشت زمان این نوع معماری ریزپردازنده‌ها موفقیت کمی در بازار مصرفی کسب کرد و اینتل x86 و آرم توانستند در این بازار پیشتازی کنند. بی بهره‌بودن این معماری از یک شرکت و کمپانی حمایتی نیز در عدم موفقیت آن بی تاثیر نبوده است.

لپ تاپ ROMA با بهره مندی از معماری RISC-V عرضه می‌شود و پردازنده آن از چهار هسته برخوردار است. پشتیبانی از فضای ذخیره ساز ۲۵۶ گیگابایتی، رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR4 و LPDDR4X از دیگر قابلیت‌های این لپ تاپ محسوب می‌شود. لپ تاپ ROMA نقطه‌ی عطفی در جامعه معماری RISC-V خواهد بود، با این حال همانطور که در بالا نیز گفته شده این نوع معماری پردازنده در بخش بازار مصرفی خیلی مورد استقبال قرار نگرفته اما این معماری در بخش کامپیوترهای سرور و طراحی نرم‌افزار به دلیل ساده‌گی و بهینه‌سازی بیشتر محبوب است.

کد خبر 585956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.