پیشرفت ۹۵ درصدی مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم

شهردار نجف‌آباد با اشاره به جریان خدمت در پروژه‌های فرهنگی این شهر، گفت: از پروژه‌های فرهنگی جاری و در دست اقدام شهرداری نجف‌آباد می‌توان به عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم «خانه آیت‌الله آیت نجف‌آبادی» در مساحت ۴۷۰ متر مربع با ۹۵ درصد پیشرفت در منطقه دو اشاره کرد.

عبدالرسول امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بنای خانه آیت مربوط به دوره قاجاریه است ولی در جبهه شمالی شاهد تزئینات و فرم قوس‌های برگرفته از دوره صفوی هستیم.

وی افزود: جبهه جنوبی خانه آیت‌الله آیت نجف‌آبادی شامل یک فضای بیرونی است که با یک هشتی کوچک توسط دالان رفیعی به فضای اندرونی خانه متصل می‌شود و پس از عبور از سر درب ورودی به هشتی کوچک خانه وارد می‌شود که دسترسی به فضای بیرونی، اندرونی و همچنین راه پله پشت بام را میسر می‌سازد؛ فضای بیرونی خانه در جبهه جنوبی آن، محل آمد و شد مشتاقان علم و طلاب محضر آیت الله بوده است، همچنین دو اتاق در جبهه جنوبی مدرس و محل تدریس وی بوده است.

شهردار نجف‌آباد ادامه داد: در جبهه شمالی خانه آیت‌الله آیت نجف‌آبادی شاهد سه اتاق و سه ایوان هستیم که اتاق وسط با ارتفاع سقف کمتر و با عنایت به اتلاف انرژی کمتر به عنوان اتاق زمستان‌نشین مورد استفاده قرار می‌گرفته است و دو اتاق دیگر دارای صندوق خانه است که دسترسی به بالا خانه از طریق یک راه پله از درون آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: مرمت و بازسازی خانه آیت با رعایت تمام اصول و ضوابط مرمت بنا انجام شده و در روند بازسازی و مرمت تلاش شده است، مصالح مورد نیاز از مصالح اصلی خانه تولید شود. برای نمونه خط تولید شده جهت شالوده و دیواره‌ها بیشتر از خاک خود بنا و در محل تولید شده است.

امامی موارد انجام شده برای مرمت و بازسازی خانه آیت را شامل اجرای ۵۷۰ متر مربع آجر فرش، اجرای ۳۹۰ متر مربع سبک سازی شامل خاکبرداری، دوغاب‌ریزی، پالانه، قید بندی، شیب‌بندی و پوشش نهایی، ۵۰۰ متر مربع ایزوگام، اجرای تأسیسات شامل رادیاتورها، پکیج و کولر گازی، مرمت و بازسازی و نوسازی ۳۴ عدد درب چوبی، مرمت و بازسازی ۱۲ عدد پنجره گره چینی گرد، یک عدد پنجره طرح حسین خانی، ۱۶ عدد پنجره خورشیدی بالای سه دری‌ها و احیای دیوارهای پیرامونی بنا اعلام کرد.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی علم، گفت: این خانه در آستانه افتتاح است و به عنوان یک هدیه فرهنگی به مردم شهید پرور نجف آباد بزرگ تقدیم می‌شود.

کد خبر 585940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.