انتشار کتاب «تعامل طلبکار و بدهکار بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع)»

کتاب تعامل طلبکار و بدهکار بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) به‌همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

به گزارش ایمنا، کتاب «تعامل طلبکار و بدهکار بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر حسن شیرزاد کمانگر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در ۷۷ صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل‌بیت (ع) و تدوین فرهنگ‌نامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

میان مدخل‌های این فرهنگ‌نامه، بعضی موضوعات فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این‌رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این‌گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگ‌نامه، به صورت کتابچه‌ای مستقل نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد؛ بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به رفتار با دشمنان در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع) تهیه می‌شود.

ساختار کتاب:

در این اثر، پس از مفهوم‌شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، مفهوم‌شناسی و ارزش تعامل با بدهکار تبیین شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، آثار دنیوی و اخروی تعامل با بدهکار از جمله آمرزش، اجابت دعا، بهره‌مندی از پاداش صدقه، بهره‌مندی از امنیت، بهشت و ثبات قدم را تشریح کرده است. سپس، «آداب تعامل با بدهکار» را تبیین کرده است که از جمله این آداب می‌توان به منت ننهادن، پرداخت سریع، مهلت دادن، خودداری از دریافت هدیه اشاره کرد.

«آداب تعامل با طلبکار» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا تلاش برای پرداخت بدهی، درخواست مهلت با خوش‌رویی، جلب رضایت طلبکار، پرداخت بهتر و بیشتر، کار به جای پرداخت بدهی و خودداری از فرار از ادای قرض بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) توصیه شده است.

برشی از اثر:

آداب تعامل با بدهکار از موضوعات مهمی است که رعایت آنها می‌تواند بر رویش فضائل اخلاقی طلبکار و بهره‌مندی وی از آثار و پاداش‌های قرض دادن اثرگذار باشد؛ از این‌رو شایسته است به مجموع آیات و روایاتی که درباره آداب تعامل با بدهکار وارد شده است، اشاره شود که عبارتند از: اخلاص، تکریم، حفظ آبرو، خوش‌اخلاقی، منت ننهادن، پرداخت سریع، مهلت دادن، بخشش بدهی، تنظیم اسناد، پرهیز از ربا، گواهی گرفتن، دریافت قرض از زکات، ممانعت از فروش منزل و زمین زراعتی، خودداری از مهمانی و خودداری از دریافت هدیه.

برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانید به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنید.

کد خبر 585894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.