اپتیما بهتر است یا سوناتا؟

کیا و هیوندای قطعات زیادی را به اشتراک می‌گذارند. از پلتفرم‌ها و موتورها گرفته تا گارانتی‌ها و سیستم‌های سرگرمی، این دو برند کره جنوبی خودروهای مشابهی در خط تولید خود دارند.

با وجود شباهت‌های کوچک و بزرگ، هر دو خودروهایی می‌سازند که تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. وقتی صحبت از سدان های سایز متوسط به میان می‌آید، کیا اپتیما را ارائه می‌کند، در حالی که هیوندای سوناتا را عرضه می‌دارد. حال اپتیما بهتر است یا سوناتا؟

پاسخ آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. کیا لیست ویژگی‌های استاندارد و آپشن اپتیما را تقویت کرد، اما این سدان همچنان بر روی مدل نسل چهارمی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد ساخته می‌شود. از سوی دیگر، هیوندای یک سوناتا کاملاً جدید را برای مدل سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. طراحی چشمگیرتر و ویژگی‌های فنی بیشتری نسبت به قبل دارد. به علاوه اینکه لوازم یدکی انواع خودرو هیوندای و کیا در سال‌های اخیر کیفیت چشمگیری داشته‌اند. اما این سوال پیش می‌آید که آیا سوناتا گزینه بهتری از اپتیما است؟ این چیزی است که در زیر به آن پاسخ خواهیم داد.

مقایسه اپتیما و سوناتا

در بازار رقابتی شدید امروزی برای سدان های سایز متوسط، خریداران احتمالاً هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را با نام‌های قدیمی تر مانند آکورد، کمری یا مالیبو مقایسه می‌کنند. این تعجبی ندارد؛ این دو مدل هر دو با طراحی‌های جادار و متحول کننده که به خوبی عمل می‌کردند، بهره‌وری سوخت عالی را به دست می‌آوردند و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌کردند، جایگاه خود را در سطح بالای نمایشگاه به دست آوردند.

اما کدام یک را باید انتخاب کنید، اپتیما یا سوناتا؟

آنچه اپتیما ارائه می‌دهد

کیا اپتیما نسبت به سوناتا از نظر قیمت برتری دارد. قیمت اپتیما با احتساب مقصد از ۲۴۱۱۵ دلار شروع می‌شود، در حالی که قیمت سوناتا از ۲۴۳۳۰ دلار شروع می‌شود. تفاوت ۲۱۵ دلاری بین این دو مدل ممکن است حاشیه زیادی به نظر نرسد، اما هر تفاوت قیمتی ممکن است در انتخاب نهایی موثر باشد.

اپتیما در بالاترین سطح، بسیار مقرون به صرفه تر از سوناتا است. Optima SX در حدود ۳۲۹۱۵ دلار قیمت دارد، در حالی که Sonata Limited دارای قیمت اولیه ۳۴۲۳۰ دلار است.

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، اپتیما بهترین گزینه است. در حالی که سوناتا با دو موتور در دسترس است، اپتیما سه موتور دارد. اپتیما SX دارای یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت است، در حالی که قدرتمندترین موتور سوناتا تنها ۱۹۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

اپتیما بهتر است یا سوناتا؟

آنچه سوناتا ارائه می‌دهد

یکی از جنبه‌های شخصی تر یک ماشین، استایل آن است. در حالی که برخی ممکن است ظاهر اپتیما را دوست داشته باشند، هیوندای سوناتا از نظر ما یکی از سدان های با ظاهر بهتر در بازار است، چه در داخل و چه در خارج.

وقتی صحبت از ویژگی‌های فنی به میان می‌آید، سوناتا بهتر از اپتیماست. سوناتا را می‌توان به صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، صفحه نمایش LCD 12.3 اینچی در دسته ابزار، دستیار پارک هوشمند از راه دور، نمایشگر هد آپ و کمک رانندگی در بزرگراه که از دنبال کردن خطوط استفاده می‌کند، تعبیه کرد. همراه با کمک و کروز کنترل تطبیقی برای کنترل بسیاری از رانندگی در بزرگراه.

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه پمپ‌ها هستید، سوناتا گزینه بهتری است. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، سوناتا پایه می‌تواند تا ۳۲ مایل در هر گالن را با هم داشته باشد. اپتیما پایه ترکیبی تنها به ۲۷ مایل در کیلوگرم دست می‌یابد، در حالی که بهترین چیزی که می‌تواند انجام دهد ترکیبی ۳۱ مایل بر کیلوگرم است.

ناگفته نماند سوناتا به صورت هیبریدی در دسترس است که در مجموع ۵۲ مایل بر گالن تولید می‌کند. کیا اپتیما هیبریدی تنها ۴۲ مایل بر کیلوگرم ترکیبی امتیاز دارد.

اپتیما بهتر است یا سوناتا؟

عملکرد و فناوری

همانطور که این مقایسه نشان می‌دهد، اپتیما و سوناتا در رقابتی رودررو به شدت به یکدیگر نزدیک هستند. اگر یک تفاوت واضح بین این دو وجود داشته باشد، این است که اپتیما دارای موتور ۲۴۵ اسب بخاری است، در حالی که قوی‌ترین موتور سوناتا تنها ۱۹۱ اسب بخار قدرت دارد. در هر دو مورد، دیگر گیربکس دستی در دسترس نیست، اما گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به آرامی و سریع‌تر از قبل تعویض می‌شود.

جایی که بین این دو مدل کمی متمایزتر می‌شود نحوه ارائه پیشرانه میان رده است. هر دوی آنها یک گیربکس ۱.۶ لیتری توربوشارژ خطی ۴ و ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه ۱۷۷ اسب بخاری ارائه می‌دهند. در حالی که در اپتیما یک گزینه پیشرانه میان رده است که هم از نظر مصرف سوخت و هم در عملکرد، یک گام رو به جلو است. در سوناتا این ترکیب محافظه کارانه تر و کارآمدتر به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد که با این پیشرانه آنطور که هست سازگاری بیشتری دارد.

در نهایت اپتیما تیزترین سدان سایز متوسط برای رانندگی در پیچ‌ها نیست، اما از سوناتا اسپرت تر است. بنابراین، اگر عملکرد و قدرت چیزی است که می‌خواهید، اپتیما را انتخاب کنید.

فضای داخلی و CarPlay

اگرچه این مدل‌ها دارای تنظیمات صندلی، خطوط درب و مواردی از این قبیل هستند، اما فضای داخلی آنها نیز کاملاً مشابه است. راحتی صندلی‌های جلو بهبود یافته است و هر دوی آنها اکنون دارای صندلی‌های سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع هستند.

صندلی‌های عقب از نظر تعداد، جادارترین صندلی‌های کلاس خود هستند، اگرچه همچنان می‌بینیم که این مدل‌ها برای سرنشینان قد بلندتر نسبت به هوندا آکورد و فولکس واگن پاسات کمی سخت‌تر هستند. فضای صندوق عقب تقریباً یکسان است و هر دوی این مدل‌ها دارای پشتی صندلی‌های عقب تاشونده هستند.

ساختار بدنه این مدل‌ها اساساً کاملاً جدید است و رتبه بندی‌های تست تصادف چشمگیر بوده است. هر دو مدل هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار را ارائه می‌دهند.

اپتیما از نظر ویژگی‌ها و ارزش کمی جلوتر است. سوناتا در مدل‌های SE، Eco،Sport و Limited ارائه می‌شود، در حالی که سری اپتیما شامل مدل‌های LX ، EX و SX می‌شود. در اپتیما، می‌توانید سنسورهای پارک عقب، تشخیص نقاط کور و سیستم‌های هشدار ترافیک متقاطع عقب را حتی در سطح LX و EX انتخاب کنید. در حالی که حتی در سطح EX می‌توانید صندلی‌های جلو دارای تهویه و صندلی‌های عقب گرم شونده بیرونی را ارتقا دهید. ویژگی‌هایی که حتی در نسخه‌های برتر برخی از رقبا ارائه نمی‌شوند.

هر دوی این مدل‌ها هم اکنون Android Auto و Apple CarPlay را ارائه می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد تلفن‌های هوشمند خود را متصل کرده و از طریق رابط خودرو به برنامه‌ها و سایر عملکردها دسترسی داشته باشند. هر دوی این مدل‌ها تقریباً از هر نظر بهتر از مدل‌های قبلی خود هستند. اگرچه این بار کمی کمتر متمایز هستند، آنها هوشمندتر از همیشه هستند.

سوناتا بهتره یا اپتیما؟

برخی هیوندای سوناتا را انتخاب می‌کنند. به این دلیل که ویژگی‌های بیشتری نسبت به اپتیما ارائه می‌دهد. در کنار آن سوناتا تجربه بهتری را هم برای رانندگان و هم برای مسافران فراهم می‌کند. تنها جایی که ممکن است از سوناتا ناامید شوید زمانی است که نوبت به قدرت می‌رسد. از سوی دیگر کیا اپتیما یک انتخاب خوب بر اساس ایمنی، عملکرد و قابلیت اطمینان ذکر می‌کنند. اکنون، این بستگی به انتخاب شما دارد که از بین این دو بهترین را ترجیح دهید.

کد خبر 585520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.