تشکیل شورای فقهی حقوقی برای رفع خلاءهای قانونی حوزه زنان/فرصت ۵ساله برای افزایش جمعیت

تشکیل شورای فقهی حقوقی برای رفع خلاءهای قانونی حوزه زنان، لایحه حفظ کرامت زنان در صحن علنی مجلس مطرح شود، فعال شدن کارگروه اندیشه‌ورزی زنان و خانواده وزارت فرهنگ، ۱۳ درصد خانواده‌ها زن‌سرپرست هستند، فرصت پنج ساله ایران برای افزایش جمعیت را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید یکی از برنامه‌های معاونت زنان سیاست‌گذاری و نظارت است.

وی افزود: نگاه فراتر از سنتی و مقابل الگوی غربی به زن نگاهی است که رهبر معظم انقلاب از ما انتظار دارد؛ چرا که نگاه اسلام به زنان و الگوی اجتماعی آنان متفاوت از نگاه غربی و نگاه ابزاری به زن است، از این رو امروز نیازمند برنامه‌ای عملیاتی و قابل اجرا هستیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تمایل به همکاری با بانوان طلبه در دولت وجود دارد، تصریح کرد: در مسائل فقهی، در مسائل قانون طلاب خانم می‌توانند راهکارهای خوبی را ارائه دهند و قرار است، شورای فقهی حقوقی در این معاونت با نظارت آیت الله اعرافی تشکیل شود تا خلاءها و مشکلاتی قانونی زنان را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: بخشی از سرمایه‌های معنوی در جمعیت است، اما جمعیت کیفی مهم‌تر است تا جوان‌های ما معنویت را از دست ندهند و به مهاجرت فکر نکنند.
خزعلی گفت: از روز اول کار پیگیر ایجاد و تشکیل نهاد فراقوه‌ای برای زنان بوده‌ایم، ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، البته دو جایگاه حقوقی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی با درایت مقام معظم رهبری حفظ شده است.

خزعلی اضافه کرد: درخواست رئیس جمهور این بوده است که در حوزه زنان کارهای تکراری انجام ندهیم، برای همین طرح‌های موازی که منجر به عمل و اقدام نمی‌شود را، کنار گذاشته‌ایم.

لایحه حفظ کرامت زنان در صحن علنی مجلس مطرح شود

فاطمه مقصودی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چندین سال است که لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و به تازگی این لایحه برای ورود به صحن علنی مجلس آماده شده است.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی روی این لایحه صورت گرفته است، افزود: اما تا زمانی که این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح نشود نمی‌توان اظهارنظر دقیقی درباره آن داشت، البته تلاش‌های جدی صورت گرفته است که در این لایحه جایگاه و شأن زنان حفظ شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارهای خوبی می‌توان روی این لایحه انجام داد اما عمده‌ترین کار این است که از لحاظ قانونی مورد بررسی قرار گیرد و می‌خواهیم با این لایحه قانونی را تدوین کنیم که جایگاه زنان حفظ شود و زنان در برابر خشونت مصونیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین کار این است که همه باید باور کنیم که زن موجودی الهی است و نباید جایگاهش خدشه‌دار شود، گفت: به دلیل اینکه برخی افراد با حرکات و رفتار خود اعتقاد دارند که زن هیچ جایگاهی ندارد و دنبال تخریب آن هستند، اما اینگونه نیست البته با این وجود باید این سوال را کرد که چرا زنان با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی، هنوز برخی به دنبال تخریب آنان باشند.

مقصودی اضافه کرد: باید باور کنیم که ما زنان هم مقصر هستیم که اجازه برخی تخریب‌ها به جایگاه زنان را داده‌ایم که امیدواریم این لایحه به زودی به تصویب برسد تا بتوانیم برخی از این مشکلات موجود را هم حل کرد چرا که معتقدیم باید دیدگاه‌ها نسبت به زنان را تغییر داد تا جایگاه واقعی زنان به دست آید.

وی اظهار کرد: ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها روی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت کار شده است و اگر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود می‌توانیم به جایگاه واقعی زنان نیز برسیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری می‌کنیم که هرچه سریع‌تر در صحن علنی مجلس مطرح شود، گفت: در حال حاضر زمانی برای مطرح شدن این لایحه در صحن زمانی اعلام نشده است اما باید این موضوع در اولویت همه قرار گیرد چون با این فضایی که اکنون در جامعه و این همه دغدغه‌مندی بانوان به نظر من هرچه سریع‌تر باید در صحن مطرح شود.

کارگروه اندیشه‌ورزی زنان و خانواده وزارت فرهنگ فعال شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کار گروه مشورتی و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده این وزارتخانه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف در زمینه «جمعیت» دغدغه‌های خودشان را بیش از گذشته مطرح می‌کنند که بدون شک این دغدغه‌مندی معظم له حکایت از اهمیت بسیار بالای پرداختن به مقوله جمعیت در کشور دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در کارگروه مشورتی حوزه زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام‌های مؤثری در راستای تحقق مطالبات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برداشته شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کارگروه ضمن فعالیت در امور مشورتی حوزه زنان و خانواده، جایگاه حقوقی نیز دارد ابرازامیدواری کرد تا در قالب فعالیت‌های این کارگروه به جمع‌بندی قابل تأمل در حوزه جمعیت و خانواده نیز برسیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی موضوعات مرتبط با تحکیم خانواده، رشد سطح کیفی تولیدات فرهنگی و هنری است که باید با خلق ایده‌های نو، شرایط تولیدات ارزشمندی در حوزه‌های سینما، نمایش، موسیقی و کتاب با موضوع «زنان و خانواده» فراهم شود.

در پایان نخستین جلسه کارگروه مشورتی و اندیشه‌ورزی حوزه زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احکام اعضای این کارگروه از سوی وزیر فرهنگ اهدا شد.

گسترش ارتباطات و تعاملات در حوزه زنان و خانواده در دولت سیزدهم

خدیجه کریمی، مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره فعالیت‌های بین‌المللی معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این اداره‌کل ارائه گزارش‌های موضوعی و دوره‌ای، پاسخ به شبهات و پرسش‌های گزارشگران بین‌ المللی و نظایر آن را در برنامه خود دارد.

وی درباره مأموریت و فعالیت‌های اداره کل بین الملل معاونت زنان و خانواده، افزود: اداره‌کل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان بازوی اجرایی و ویترین جهانی برای انعکاس پیشرفت وضعیت زنان و خانواده کشور و با هدف توسعه همکاری‌های بین‌المللی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی و نیز تأثیرگذاری در موضوعات و مسائل روز زنان در جهان، دامنه گسترده‌ای از تبادلات و تعاملات بین‌ المللی را در دستور کار خود دارد.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: مدیریت، تنظیم و اجرای برنامه‌های کارگروه توانمندسازی اقتصادی اتحادیه کشورهای اقیانوس هند (آیورا) به مدت دو سال، برگزاری جلسه با گزارشگر ویژه تحریم سازمان ملل متحد در موضوع «انعکاس تأثیرات سو تحریم‌های یک جانبه بر وضعیت زنان و خانواده در ایران» و تنظیم و پیگیری اجرایی سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای ترکیه، نیجر، آفریقای جنوبی از فعالیت‌های معاونت زنان و خانواده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی، هماهنگی و اجرای فاز بین‌ الملل اولین دور از جایزه جهانی «بانوی خردمند»، برگزاری اولین همایش ملی «توانمندسازی زنان در برابر تغییرات اقلیمی، چالش‌ها، برنامه‌ها و راهکارها»، دیدار و تعامل دو جانبه با مقامات بیش از ۳۰ کشور جهان و ایراد سخنرانی در نشست برخط سازمان توسعه زنان (WDO) با موضوع «نقش سیاست‌های خانواده محور در توانمندسازی زنان و دختران در خانواده» با همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در قاهره از دیگر برنامه‌های این معاونت به شمار می‌رود.

۱۳ درصد خانواده‌ها زن‌سرپرست هستند

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اینکه چه شد که موضوع حوزه زنان سرپرست خانوار مورد توجه مجلس قرار گرفت و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد، اینگونه است که در برنامه ششم توسعه بند (ت) ماده ۸۰ را داریم که طبق آن قرار بوده برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط معاونت امور زنان به مجلس ارسال شود.

وی افزود: متأسفانه این طرح جامع به مجلس ارسال نشده و نگاه دولت وقت در آن زمان نیز این بوده که چون این مورد حاوی نکات جزئی است با مصوبه هیأت وزیران می‌توانیم آن را حل کنیم و از این جهت هم ارسال لایحه به مجلس مورد توجه قرار نگرفته بود. اما به هر جهت ارسال لایحه تکلیف قانونی بود و دولت هم مکلف به انجام این کار بوده و باید این کار را انجام می‌داد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه این برنامه جامع به مجلس نیامده بود، بودجه‌ای هم به آن تخصیص داده نشده بود. در واقع لایحه باید به مجلس ارسال می‌شد و پس از تصویب در مجلس منطبق با مفاد برنامه ششم در بودجه سنواتی نیز برای این امر بودجه در نظر گرفته می‌شد.

وی تصریح کرد: حدود ۱۳ درصد از خانواده‌های کشور زن‌سرپرست هستند و نیازمند توجه حاکمیت به این موضوع است، اما علیرغم توجهی که در برنامه ششم توسعه شده این اتفاق صورت نگرفته است و هیچ بودجه‌ای هم به آن تخصیص داده نشده بود. موضوع دیگر نیز این بود که تمام نهادهای عمومی غیر دولتی و انقلابی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین سازمان بهزیستی بر اساس وظیفه ذاتی یا دغدغه، همگی در این رابطه اقداماتی انجام می‌دهند.

فرصت ۵ ساله ایران برای افزایش جمعیت

صالح قاسمی، دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران، اظهار کرد: اگر الگوی چهار فرزندی الگو رایج کشورها و کشور ما شود نرخ باروری به ۲.۸ تا سه می‌رسد که می‌تواند مسئله کشور ما را نیز تا حد زیادی مدیریت کند. به لحاظ جامعه شناختی، مطرح شده است که الگوهای هشت فرزندی و ۱۰ فرزندی و بالاتر الگوهای درستی نیست.

وی افزود: ایران به لحاظ باروی برای افزایش جمعیت تنها پنج سال فرصت دارد و اگر متولدین دهه شصتی کشور از سنین متعارف باروری خارج شوند، با اتکا به متولدین دهه ۷۰ نمی‌توان بحران جمعیت را مدیریت کرد و از این رو می‌توان گفت تنها فرصت باقی مانده برای این امر تنها در پنج سال طلایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

کد خبر 585108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.