صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی در تمام مناطق شهر تا ۱۵ تیرماه

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تاکنون سیستم الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی در هفت منطقه شهرداری راه‌اندازی شده است و تا پانزدهم تیرماه تمام مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان به این سیستم مجهز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری در برنامه برخط رادیویی با اشاره به بازآفرینی بافت‌های تاریخی و ناکارآمد در سطح شهر اصفهان، اظهار کرد: از آغاز فعالیت دوره جدید شورای اسلامی شهر و شکل‌گیری کمیسیون عمران و شهرسازی چند اولویت در این بخش در نظر گرفته شد که یکی از آنها بازآفرینی بافت فرسوده است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده به دو بخش تاریخی و غیرتاریخی تقسیم می‌شود، ادامه داد: در شهر اصفهان با بافت تاریخی و فرسوده روبه‌رو هستیم، به همین دلیل در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر دو کارگروه تشکیل شده است.

بافت فرسوده غیرتاریخی زیبنده شهر نیست

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با تاکید بر اینکه وجود بافت فرسوده غیرتاریخی زیبنده اصفهان نیست، گفت: در شهرداری قرارگاه مسکن و بازآفرینی به ریاست شهردار اصفهان و به دنبال آن در مناطق شهری نیز ۱۵ قرارگاه بازآفرینی منطقه‌ای راه‌اندازی شده است که شهرداران مناطق موظف هستند در منطقه تحت مدیریت خود دو پروژه بازآفرینی را تعریف کنند.

وی با بیان اینکه در طول ۱۵ سال گذشته یک پروژه بازآفرینی جدی در محله همت‌آباد رقم خورده است، خاطرنشان کرد: در این دوره، مدیریت شهری مصمم است که در تمام مناطق شهر اصفهان این برنامه را داشته باشد، در این راستا ارزیابی عملکرد شهرداران در پایان هر سال بر مبنای بازآفرینی محلات فرسوده خواهد بود.

میرباقری اظهار کرد: در منطقه ۹ شهرداری اصفهان پروژه بازآفرینی تعریف شده است و تعدادی از مناطق نیز در حال طراحی پروژه هستند، البته تعریف و تصویب طرح‌های بازآفرینی در کمیسیون ماده ۵ تا اندازه‌ای زمان‌بر است، امیدواریم در این دوره مدیریت شهر شاهد اتفاقات خوبی در محله‌های فرسوده شهر باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه محله‌محوری یکی از برنامه‌های اصلی این دوره مدیریت شهری است، گفت: در این راستا حداقل دو محله در هر منطقه شهرداری اصفهان که دارای بافت ناکارآمدتری است از لحاظ فضای سبز، بهداشت، فضای آموزشی و خدمات دگرگون می‌شود، همچنین معابر تعریض خواهد شد تا کیفیت زندگی در این محلات افزایش یابد.

اهمیت موانع بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده در اصفهان

وی در خصوص وجود مانع در بافت‌های تاریخی و ناکارآمد شهر اصفهان، اظهار کرد: طی این سال‌ها بسته‌های تشویقی کارا و همخوان برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و تاریخی نداشتیم به همین دلیل شاهد هستیم که از ساخت‌وساز در این محله‌ها استقبال چندانی نمی‌شود.

میرباقری با بیان اینکه برای انجام هر فعالیتی حضور و مشارکت شهروندان رکن اصلی است، ادامه داد: برای موفقیت در برنامه‌ها نیازمند حضور و مشارکت شهروندان هستیم، در این راستا بسته‌های تشویقی و جذاب در معاونت شهرسازی شهرداری از نظر ارتفاع در بافت‌های فرسوده، تخفیف‌های ویژه و تسهیلات آماده ارائه است، امیدواریم این بسته‌ها در ستاد بازآفرینی شهر اصفهان تصویب و سپس ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از طرح جهش مسکن و منابع موجود استفاده کنیم، البته در جلساتی که در اصفهان و تهران برگزار شده و همچنین در سفر ریاست‌جمهوری به استان در دیدار با معاونان وزیر راه و شهرسازی قول‌های مساعدی گرفته شده است که امیدواریم از این منابع جهت بازآفرینی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم که یکی از مشکلات تمام کلان‌شهرها است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طرح مسکن مهر در حاشیه شهرها شکل گرفت، ادامه داد: یکی از ایرادات طرح مسکن مهر این بود که در بافت‌های تاریخی و فرسوده شهرها نتوانست اجرا شود و در حاشیه شهرها شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله اول، دوم و سوم توسعه و در شرایط فعلی این موضوع وجود دارد که حداقل باید ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده بازآفرینی شود؛ البته اگر سالی ۱۰ درصد بازآفرینی بافت‌های فرسوده انجام گیرد قریب به ۱۰ سال طول می‌کشد تا این بافت‌ها بازآفرینی شود.

میرباقری گفت: طی چند سال اخیر با نگاه خوش‌بینانه بین سه تا چهار درصد بافت فرسوده شهر بازآفرینی شده است، اگر با این روش ادامه دهیم احیای این بافت‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ سال زمان می‌برد که بعد از آن نیز دوباره با بافت‌های فرسوده جدید مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه تعدد انواع دفترهای تسهیل‌گری یکی دیگر از موانع بر سر راه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است، افزود: دفترهای تسهیل‌گری متعددی در حوزه راه و شهرسازی، استانداری و نیز شهرداری وجود دارد و موازی‌کاری انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باید مدیریت چندگانه شهری برداشته شود، گفت: طی این سال‌ها قرار بود مدیریت واحد شهری در شهرها شکل بگیرد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی شوراها وارد نشدن طرح جهش مسکن به بافت فرسوده شهری است، در این راستا این انتقاد را داشته‌ایم که دوباره طرح قبلی مسکن تکرار می‌شود و بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرها باقی می‌ماند. وقتی نتوانیم بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر را بازآفرینی کنیم، افراد بومی از این بافت‌ها مهاجرت می‌کنند.

ضرورت ایجاد عملکرد واحد در حوزه بافت‌های تاریخی شهر

میرباقری اظهار کرد: بافت تاریخی اصفهان گوهر ارزشمندی است که با جایگاه واقعی خود فاصله دارد، یکی از مشکلات ویژه این بخش نبود مدیریت واحد بافت تاریخی در اصفهان است.

وی با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن مناطق در حوزه بافت‌های تاریخی شهر، اظهار کرد: به دلیل اینکه بافت تاریخی در مناطق مختلف شهر گسترده است، به طوری که بافت تاریخی شهر در مناطق یک، سه، پنج، ۱۱ و ۱۵ شهرداری اصفهان وجود دارد بر این اساس هر منطقه‌ای به شکل جزیره‌ای عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری پیگیر هستیم که سیاست‌گذاری و مدیریت بافت تاریخی تحت یک مدیریت واحد شهر قرار گیرد، در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام و کمیته عالی بافت تاریخی به سرپرستی شهرداری اصفهان تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی و این سرمایه‌های ملی متعلق به تمام مردم کشور و دنیا است، بنابراین باید از این بافت در جهت رونق اقتصادی، گردشگری، توسعه شهر و ایجاد درآمدهای پایدار استفاده کنیم.

مزیت‌های سرای ۱۰ چیست؟

میرباقری با تاکید به اینکه در این دوره شاهد اتفاقات خوبی در حوزه شهرسازی الکترونیک بودیم، گفت: تاکنون سیستم الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی در هفت منطقه شهرداری راه‌اندازی شده است و تا پانزدهم تیرماه تمام مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان به این سیستم مجهز خواهد شد، بر این اساس شهروندان می‌توانند بدون مراجعه به شهرداری در یک بازه زمانی کوتاه، مرحله نخست پروانه ساختمانی را طی کنند.

وی با بیان اینکه سامانه سرای هشت با مشارکت معاونت شهرسازی سال ۹۵ خود را آغاز کرده بود، افزود: سرای هشت مشتمل بر امکاناتی مانند بانک اطلاعات، امکان استفاده از نقشه‌های پایه، تهیه وب، شهر نما بود که به دنبال آن با تلاش همکاران و ارتقای سیستم، سرای ۱۰ راه‌اندازی شده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از این پس شهروندان بدون مراجعه به شهرداری می‌توانند برای دریافت پروانه خود اقدام کنند، همچنین از مزایای این سیستم این است که اگر پرونده‌ای بیش از اندازه در نوبت ماند، دلایل آن بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون حضور مالک روند شهرسازی به‌گونه‌ای شکل می‌گیرد که فرد خارج از کشور نیز می‌تواند اقدام به دریافت پروانه ساختمانی کند و جزئیات شفاف و مدارک شهروند در اختیار او قرار می‌گیرد.

میرباقری در خصوص اهمیت همراهی شهروندان برای شهرسازی الکترونیکی، اظهار کرد: برای انجام شهرسازی الکترونیکی باید شهروندان همراهی لازم را داشته باشند تا شهرداری اصفهان نیز در این زمینه موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از نیازهای شهروندان مانند حذف چرخه‌های اضافی، بررسی عوارض، ارتفاع، کاربری، تأیید نقشه‌های، چابک‌سازی سیستمی در سامانه سرای ۱۰ قابل انجام است. هر شهروند، سازمان‌ها، نظام مهندسی کارتابل دارند و تمام اقدامات به صورت سیستمی انجام می‌شود که کار را بسیار سریع‌تر می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهروندان در بازآفرینی بافت فرسوده، تاریخی و شهرسازی الکترونیک مساعدت لازم را با مدیریت شهری داشته باشند.

کد خبر 584884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.