عصرانه خبری علم‌وفناوری ۷ تیر

در این بسته خبری در مورد اینکه اپل احتمالاً امسال پسوند پلاس را با خانواده آیفون ۱۴ احیا می‌کند و تا مهر ماه ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه اینترنت افزوده می‌شود، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

وزیر ارتباطات: تا مهر ماه ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه اینترنت افزوده می‌شود

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت زیرساخت اینترنت کشور افزوده خواهد شد.

زارع‌پور در خصوص وضعیت کیفیت اینترنت و سرعت دانلود در کشور گفت: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی وابسته است، از تلفن همراه گرفته تا مودم تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و زیرساخت همگی بر روی تجربه نهایی کاربر از اینترنت تأثیر می‌گذارند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بخشی از مجموعه عوامل مانند تأمین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد، عده‌ای می‌گویند که دولت در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده اما باید بگویم که این ادعا صحیح نیست، در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه تأمین اینترنت مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هر چقدر پهنای‌باند نیاز کشور باشد تأمین می‌کنیم و منابع مختلفی برای تأمین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم.

سرویس گوگل آنالیتیکس در مسیر ممنوعیت قرار گرفت

اتریش، فرانسه و ایتالیا اکنون به مدیران وب‌سایت‌ها اعلام کرده‌اند که از گوگل آنالیتیکس خارج شوند.

اتحادیه اروپا به دلیل سو استفاده از قدرت انحصاری خود در موتورهای جستجوی موبایل و برنامه‌های کاربردی همواره دردسرهایی را برای گوگل ایجاد کرده است. در حال حاضر، تعداد فزاینده‌ای از کشورهای عضو اتحادیه به دنبال عدم استفاده از Google Analytics برای نقض مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها هستند.

ایتالیا سومین و آخرین کشوری است که این سرویس را ممنوع کرده است که به مدیران وب سایت اجازه می‌دهد ترافیک سایت خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند.

دولت در تصمیم خود اعلام کرد که مجموعه‌ای از اطلاعات، از جمله آدرس‌های IP، از طریق کوکی‌ها جمع‌آوری شده و به ایالات متحده منتقل می‌شوند و به طور بالقوه می‌توانند توسط اشخاص ثالث و دولت آنجا مشاهده شوند، که GDPR را نقض می‌کند، زیرا کاربران از روند مناسب برای آن‌ها اطمینان ندارند. حالا نهادهای تأمین امنیت ایتالیا از ارائه‌دهنده خدمات وب داخلی Caffeina Media استناد کرده و به این شرکت ۹۰ روز فرصت داده تا حساب خود را از Google Analytics خارج کند.

تراشه M2 Pro در پاییز معرفی می‌شود

براساس گزارش‌ها شرکت اپل در حال ساخت تراشه‌های M2 Pro و M3 سه نانو متری است. شایعه شده که شرکت اپل در حال ساخت دو تراشه M3 و M2 Pro سه نانومتری است که آن را در اوایل پاییز امسال معرفی می‌کند.

تراشه سه نانومتری M2 با مک بوک پروهای به روز شده در ماه اکتبر عرضه خواهد شد. اپل تراشه M2 را در ششم ژوئن معرفی کرد که مشابه تراشه پنج نانومتری M1، ۲۰۲۰ بود. با این حال، یک تراشه سه نانومتری M2 Pro و تراشه M2 Max در اواخر امسال به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

مدارگرد مریخ با سیستم عامل Windows 98 Era کار می‌کند

احتمالاً شما روزهای اینترنت Dial Up، پیام‌رسان فوری AOL و مای اسپیس را بخاطر دارید و فکر می‌کنید که آن دوران دیگر به اتمام رسیده است. اما اینگونه نیست! ظاهراً در مریخ، دوران اولیه اینترنت هنوز ادامه دارد.

مدارگرد مریخ با سیستم عامل Windows 98 Era از آخرین بازمانده‌های آن نسل از ارتباطات است که هنوز در مریخ به فعالیت خود ادامه می‌دهد! این فضاپیما با سیستم عامل مبتنی بر ویندوز ۹۸ مایکروسافت در حال اجرا بوده است و مدت زیادی است که برای ارتقا آن عقب مانده است.

آژانس فضایی اروپا (ESA) نرم افزار MARSIS (رادار پیشرفته مریخ برای صدای زیرسطحی و یونیوسفر) مدارگرد مریخ اکسپرس خود را، ۱۹ سال پس از پرتاب فضاپیما به روز می‌کند. ابزار MARSIS، اولین راداری است که به دور سیاره دیگری می‌چرخد (تا آن زمان تنها به دور زمین ماهواره می‌چرخید) و توانسته بود تا به کشف شواهدی مبنی بر وجود آب در مریخ در سال ۲۰۱۸ کمک کند. MARSIS امواج رادیویی با فرکانس پایین را با استفاده از یک آنتن عظیم به طول ۱۳۱ فوت (۴۰ متر) به سمت سیاره سرخ می‌فرستد. این ابزار به کمک ماهواره مارس اکسپرس به دور مریخ می‌چرخد.

اپل احتمالاً امسال پسوند پلاس را با خانواده آیفون ۱۴ احیا می‌کند

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد آیفون دو دوربینه‌ی ۶٫۷ اینچ امسال پسوند مکس را در نام خود یدک بکشد، اکنون افشاگران می‌گویند این گوشی با نام آیفون ۱۴ پلاس معرفی می‌شود.

شایعه‌ها می‌گویند اپل به دلیل استقبال ناکافی از آیفون مینی در سال‌های اخیر تصمیم گرفته مدل مینی آیفون ۱۴ را معرفی نکند و به جای آن سراغ معرفی آیفون ۶٫۷ اینچی جدیدی با نام آیفون ۱۴ مکس برود. این گوشی دارای مشخصات مدل معمولی آیفون ۱۴ خواهد بود، اما صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر خواهد داشت. گفته می‌شود که احتمالاً نام این گوشی آیفون ۱۴ مکس نخواهد بود.

فون‌آرنا به نقل از منابعی در زنجیره‌ی تأمین نمایشگر می‌نویسد اپل قصد دارد از پسوند «پلاس» برای گوشی موردبحث استفاده کند. از زمان عرضه‌ی گوشی آیفون هشت پلاس به بازار، اپل هیچ موبایلی با پسوند پلاس دردسترس مشتریان قرار نداده است.

نسخه پایه مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید اپل با تراشه M2 سرعت SSD کندتری دارد

مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید اپل که به‌تازگی با تراشه M2 معرفی شد دارای سرعت SSD کندتری نسبت به نسخه قبلی (با تراشه M1) است.

طبق این گزارش، دو یوتیوبر معروف به نام‌های Max Tech و Created Tech با آزمایش مدل ۲۵۶ گیگابایتی مک بوک پرو M2 متوجه شدند که سرعت خواندن SSD آن حدود ۵۰ درصد کندتر نسخه ۲۵۶ گیگابایتی مک بوک پرو M1 است. سرعت نوشتن آن نیز حدود ۳۰ درصد کندتر بود.

یوتیوبرهای مذکور، تست‌هایی نیز با استفاده از اپلیکیشن Disk Speed Test انجام دادند و به همان نتایج دست یافتند. آن‌ها حتی مک پرو ۱۳ اینچی M۲ را باز کردند و متوجه شدند که اپل فقط از یک چیپ حافظه NAND استفاده کرده است. این در حالیست که مک پرو M1 از دو عدد چیپ حافظه ۱۲۸ گیگابایتی NAND استفاده کرده بود. گفتنی است هر چه تعداد چیپ‌های حافظه بیشتر باشد سرعت‌های خواندن و نوشتن SSD افزایش خواهد یافت.

تصاویر قاب Mate 50 هواوی طراحی دایره‌ای دوربین این گوشی را نشان می‌دهند

افشاگری تصویر قاب میت ۵۰ را منتشر کرده که دوربین‌ها به‌همراه فلاش LED به صورت مربعی درون دایره‌ای بزرگ چیده شده‌اند.

امروز تصویر قابی منتشر شده که شاید اولین نگاه به طراحی دوربین سری میت ۵۰ (Mate 50) هواوی باشد. با توجه به اطلاعاتی که توسط یکی از افشاگران معروف به نام DigitalChatStation در ویبو (شبکه اجتماعی چینی مشابه توئیتر) منتشر شده، طراحی پشتی سری میت ۵۰ آینده هواوی شامل دایره‌ای بزرگ متشکل از دوربین اصلی، فوق عریض و سنجش عمق با پشتیبانی از فلاش LED است.

به‌نظر می‌رسد هواوی چینش همه‌ی سیستم‌های سه دوربینه را به‌همراه فلاش LED به شکل مربعی شبیه به سری میت ۲۰ در نظر می‌گیرد. باوجوداین، اندازه‌ی دایره در مقایسه با آخرین نسل گوشی‌های سری میت هواوی از جمله سری میت ۴۰ بزرگ‌تر است.

کد خبر 584696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.