سقوط سنگین بورس

ریزش روزهای اخیر برای فعالین بازار سرمایه قابل تصور نیست، پس از رشد سهمگین همه کالاهای اساسی ما شاهد ریزش مجدد بورس هستیم، بورس تهران ریزش ۱۸ هزار واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون ۵۰۱ هزار واحد رسید و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد نیز فردا وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزش معاملات بورس چهار و فرابورس سه هزار میلیارد تومان بود، تعداد نماد منفی بورس و فرابورس نیز به ترتیب برابر با ۳۱۵ و ۱۸۴ بود.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

ارزش معاملات در محدوده چهار هزار میلیارد تومان بود.

شاهد خروج پول از بازار و حرکت به سمت صندوق‌های درآمد ثابت در روزهای اخیر هستیم.

در صورت تداوم روند اصلاحی بازار فردا حمایت یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد را نیز از دست خواهد داد و پیش بینی افت تا سطح یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد را خواهیم داشت.

دلار بازار تهران در محدوده ۳۱ هزار ۴۸۰ تومان است و افت محسوسی نداشته است اما بورس درحال سقوط است.

عملکرد صندوق توسعه بازار در معاملات امروز: خرید و حمایت از ۱۷۵ نماد به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان، برآیند عملکرد این صندوق از ابتدای خرداد تا امروز ۲,۵۰۰ میلیارد تومان مثبت بوده

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۸ هزار ۹۹۰ واحدی به سطح یک میلیون ۵۰۱ هزار ۳۴۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت چهار هزار ۹۷۵ واحدی در سطح ۴۱۷ هزار ۶۸۴ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۸۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۱۵

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۲۳۶ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۳۴۷ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۰۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴ هزار ۸۷۶ و ۴۳ هزار ۶۱۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۷۶۶ و دو میلیارد ۸۸۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. خگستر

۲. فیروزا

۳. کمند

۴. خزامیا

۵. وساپا

بیشترین حجم معامله

۱. خگستر

۲. خودرو

۳. شستا

۴. خساپا

۵. خپارس

بیشترین افزایش قیمت

۱. وساپا

۲. تایرا

۳. مداران

۴. حپترو

۵. غمهرا

بیشترین کاهش قیمت

۱. خزر

۲. تکمبا

۳. وتوس

۴. دلرح

۵. رکیشح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

سقوط سنگین بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: افت تا محدوده یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

فولاد یک رکورد فروش عالی دیگر در خرداد ثبت کرد

در سومین ماه سال مالی، فولاد مبارکه اصفهان توانسته است فروشی برابر با ۱۸,۷۳۲ میلیارد تومان داشته باشد. در ماه جاری فروش مقداری شرکت برابر ۹۱۷ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۶۱۹ هزار تن بوده است. نسبت به ماه گذشته مقدار فروش ۵ درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه شکست رکورد فروش شرکت طی یک ماه است.

فولاد در این ماه تولید ۷۲۶ هزار تنی را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۶۱۰ هزار تن بوده است.

نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۲۰۴,۲۷۱ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱۹۷,۲۲۹ ریالی استوار بوده است. نسبت به ماه گذشته نرخ فروش شرکت ۳.۵ درصد رشد داشته است.

فجر در خرداد

در سومین ماه سال مالی فولاد امیرکبیر کاشان توانسته است فروشی برابر ۴۴۷ میلیارد تومان داشته باشد. فروش سه ماهه امسال رشد ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری فروش مقداری محصول گالوانیزه شرکت برابر ۱۸ هزارتن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۱۸ هزارتن بوده است. فجر در این ماه نیز تولید محصول گالوانیزه ۱۵ هزارتن را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۱۴ هزارتن بوده است تولید سه ماهه امسال رشد ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش محصول گالوانیزه این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۲۶۸,۱۱۲ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۲۴۰,۸۲۶ ریالی استوار بوده است.

فملی در خرداد رکورد فروش را جابجا کرده است

در سومین ماه سال مالی ملی صنایع مس ایران توانسته است فروشی برابر ۹,۷۰۹ میلیارد تومان داشته باشد. فروش سه ماهه امسال رشد ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری مقدار فروش کاتد شرکت ۳۵ هزارتن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۲۶ هزارتن بوده است.

فملی در این ماه نیز تولید ۲۶ هزارتن کاتد را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۲۴ هزارتن بوده است تولید سه ماهه امسال کاهش ۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برای محصول کاتد ۲,۶۱۴,۸۲۳ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۲,۳۳۱,۴۵۷ ریالی استوار بوده است.

تحلیل بازار جهانی سنگ آهن

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با کاهش ۷ دلاری به ۱۱۵ دلار رسید. قیمت این ماده معدنی طی معاملات هفته گذشته ۶ درصد کاهش پیدا کرد. بازار سنگ آهن نیز مانند سایر کامودیتی ها شاهد کاهش تقاضا و مازاد عرضه می‌باشد و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت تقاضای بالایی برای این ماده معدنی وجود نداشته باشد. بالا رفتن هزینه انرژی و متعاقباً افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تقاضا در محصولات زنجیره فولاد، اسپرد تولید انواع محصولات فولادی را بسیار پایین آورده و از طرفی عرضه زیاد محصولات فولادی روسیه، تعادل بازار را بر هم زده است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که عرضه فولاد از طرف روسیه کمتر شده (با توجه به تولید با زیان کارخانه‌های فولاد این کشور) و به نظر می‌رسد با اتمام محدودیت‌های کرونایی چین، شاهد بالا رفتن تقاضا در اکثر کالاها باشیم و قیمت‌ها بتوانند مقداری از ریزش خود را پس بگیرند.

تحلیل بازار جهانی فولاد

به طور کلی قیمت فولاد به دلیل کاهش تقاضا و چشم‌انداز ضعیف اقتصاد کلان کاهش یافت.

قیمت میلگرد داخلی چین با کاهش شدید ۴۶ دلاری (۳۱۰ یوان) نسبت به هفته قبل، به ۶۲۰ دلار (۴۱۵۰ یوان) برای هر تن رسید. کاهش قیمت‌ها ناشی از تقاضای ضعیف در فصل بارندگی بود. موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در این هفته به ۱۲۴.۴۰ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۱۲۶.۳ میلیون تن در هفته گذشته، ۱.۹۰ میلیون تن کاهش یافت. قیمت شمش فولاد در چین به دنبال کاهش شدید در معاملات آتی میلگرد، شاهد کاهش شدید ۴۲ دلار (۲۸۰ یوان) در هر تن بود.

نگاهی به بازار جهانی استایرن

شرکت‌های تأثیر پذیر: پارس شبصیر شجم

ضعف تقاضا منجر به کاهش قیمت استایرن شد. استایرن برحسب سی اف ار چین در این هفته نیز روند نزولی هفته قبل را ادامه داد و با ۹۷ دلار کاهش ۱،۳۰۱ دلار را ثبت نمود. تمایلات خرید در بازار چین در هفته گذشته ضعیف بوده است. به دنبال ضعف تقاضا و کاهش تمایلات خرید در بازار استایرن یک هفته نزولی دیگر را پشت سر گذاشت. به دنبال کاهش قیمت کامودیتی ها و جو نزولی بازار و هم چنین کاهش قیمت محصولات صنعت بالا دست یعنی بنزن خریداران میل چندانی به خرید و انجام معامله نداشتند. در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی کاهش داشته و معاملات در قیمت‌های پایین‌تری انجام شدند.

طلا

قیمت انس طلا در هفته‌ای که گذشت نوسانات محدودی داشت. چشم‌انداز این بازار در کوتاه مدت مبهم شده است. از یک طرف ریسک رکود اقتصادی وجود دارد که محرک قیمت طلا است و از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آمریکا که برای کاهش نرخ تورم است تقاضا برای طلا را کاهش خواهد داد. این دو نیروی معکوس در حال حاضر فضای این بازار را مبهم کرده است. قیمت انس طلا در حالی موقعیت خود را حفظ کرده است که قیمت سایر کالاها ریزش‌های شدیدی را ثبت کرده‌اند. داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا می‌تواند انتظارات نرخ بهره‌ای را تغییر داده و فشار نزولی بر قیمت طلا را تشدید کند. از نظر رئیس فدرال رزرو آمریکا افزایش ۱ درصدی نرخ بهره نیز امکان پذیر است تا بتوانیم رشد تورم را معکوس کنیم و آن را به سمت دو درصد سوق دهیم.

نقشه بازار

سقوط سنگین بورس

کد خبر 584312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.