شهید بهشتی تبلور کاملی از خداجویی و خداگویی بود

یک پیشکسوت انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی مقید به زمان و برنامه‌ریزی و به تعبیری قهرمان نظم بود، گفت: شهید بهشتی، مظهری از حلم در مقابل نامردی ها و ناجوانمردی ها بود، هرگز به کسی توهین نکرد و جواب توهین کسی را نداد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسنعلی زهتاب صبح امروز _یکشنبه پنجم تیرماه_ با حضور در چهل‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر اظهار کرد: شهید بهشتی به واقع شهید مظلومی بود که به تعبیر امام راحل مظلومیت آن شهید، فوق شهادتش بود.

وی با بیان اینکه طبق فرمایش امام راحل، وقتی مردم بیدار شدند که دیگر بهشتی در این دنیا نبود، ادامه داد: امام راحل به درستی فرمودند شهید بهشتی به تنهایی یک امت بود؛ این عظمت شخصیتی شهید بهشتی متاثر از زمانی است که مادر در گوش فرزندش آیات قرآن را به جای لالایی می‌خواند و اینگونه چنین شخصیتی پرورش یافت.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه شهید بهشتی مقدمات سطح حوزوی را در مدرسه صدر بازار تحصیل می‌کند و در سن ۱۸ سالگی عازم شهر مقدس قم برای تکمیل دروس حوزوی خود تا درجه اجتهاد می‌شود، گفت: نه علم به تنهایی کمال بخش است و نه ایمان بدون آگاهی، کمال می‌دهد؛ به تعبیر قرآن کریم، علم و ایمان هر دو توامان کمال بخش است.

زهتاب تاکید کرد: به قول ائمه معصومین، علم و ایمان هر دو بال موردنیاز برای پرواز در آسمان کمال است، این منش والای قدسی است که شهید بهشتی به طور کامل به آن مزین بود به نحوی که وی مصداق تمام و کمال یک دکتر باسواد و باایمان بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی، والا گوهر کم نظیری بود که به تعبیر خودش، شیفته خدمت بود نه تشنه قدرت، آن شهید صرفاً درس نمی‌خواند بلکه به دلیل اشتیاق فراوانی که به نوجوانان داشت به احداث مدرسه حکیم نظامی همت گمارد.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی اظهار کرد: شهید بهشتی پیش از انقلاب اسلامی، موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته فلسفه شد و توامان مباحث حوزوی را به اتمام رسانید و حداقل پنج سال در محضر گوهر تابناک آسمان فلسفه، علامه طباطبایی تلمذ کرد.

وی گفت: شهید بهشتی در مقابل ناپاکی‌ها و پلیدی‌ها ناآرام بود؛ در واقع وی تبلور کاملی از خداجویی و خدا گویی و مصداق بارزی از «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» بود.

زهتاب یادآور شد: شهید بهشتی فقط برای خدا می‌گفت و می‌نوشت و در عصر طاغوت که خلاء معنویت برای نوجوان و جوانان بود، یکجا کمر همت بست و کتاب معارف دینی مدارس آموزش و پرورش را به همراه دیگر دغدغه مندان چون شهید باهنر نگاشت.

وی افزود: شهید بهشتی مدیریت بالا و اخلاقی بالاتر داشت، اخلاق حسنه وی به قدری بود که حتی وقتی عنصری نفوذی و معلوم الحالی به نام علی تهرانی در مجلس خبرگان رهبری، اراجیفی تراوش می‌کرد، یک بار شهید بهشتی تقابلی در برابر هرزه گویی های این فرد نداشت.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی، مظهری از حلم در مقابل نامردی‌ها و ناجوانمردی‌ها بود، هرگز به کسی توهین نکرد و جواب توهین کسی را نداد.

وی با بیان داستانی از دوران زندگی شهید بهشتی گفت: چه بسیار افرادی که در ابتدا از هتاکان به شهید بهشتی بودند، اما علم و ادب و دیگر جذابیت‌های اخلاقی شهید بهشتی باعث شد آنان متحول شوند و توبه کنند.

زهتاب ادامه داد: شهید بهشتی همواره با آغوش باز و خُلق حسنه با توهین کنندگان خود برخورد می‌کرد و این عاملی برای گرایش و جذب دشمنان آن شهید به این شخصیت می‌شد.

وی افزود: در زمانی که ساواک اصفهان، شهید بهشتی را در مدرسه چهارباغ احضار، دستگیر و به آن شخصیت هتک حرمت کرد، ماموران ساواک با لحنی تحقیر آمیز از شهید بهشتی می‌پرسیدند، مدرک شما چیست، شهید قاطعانه پاسخ داد، مدرک قدیم یا جدید، مدرک جدید دکترا و مدرک قدیم اجتهاد دارم، ماموران از این پاسخ متعجب شدند و پی به شخصیت والای شهید بهشتی بردند.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی اظهار کرد: در منظومه اخلاقیات شهید بهشتی، هیچگاه حتی توهین به دشمن هم نبود، جز یک بار که با الهام از آیات قرآن خطاب به آمریکا اعلام کرد «به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیرد».

وی در توصیف دیگر خصایص شهید بهشتی گفت: عجیب به نماز اول وقت تقید داشت و در نماز گویی پرواز می‌کرد، شهید بهشتی هیچ امری را مانع نماز اول وقت خود نمی‌دانست.

زهتاب عنوان کرد: من هیچ وجه شبه‌ی برای شخصیت شهید بهشتی سراغ ندارم جز شهید رجایی که مکرراً بیان می‌کردند «که به نماز نگویید من کار دارم به کار بگویید نماز دارم.»

وی با بیان اینکه از دیگر خصایص شهید بهشتی مقید به زمان، وقت و برنامه‌ریزی و به تعبیر من قهرمان نظم بود، تصریح کرد: قاطعانه برای دفاع حق می‌ایستاد و حتی در مقام دفاع از حق درزمانی که فسق بنی صدر آشکار شده بود، در مقابل عده‌ای که متعرض به خانواده بنی صدر شده بودند، ایستاد و ادعا کرد، خانواده بنی صدر ربطی به اعمال آن منافق ندارد و نباید مجازات گناه کسی را به گردن دیگری بیندازیم.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در بیان نظم شهید بهشتی همین بس که وقتی روزی خاص را برای خانواده اش قرارمی داد، اجازه تعرض احدی را به این وقت نمی‌داد، به طوری که روزی شخصیتی از رجال سیاسی عالی رتبه کشوری جمعه به درب خانه آن شهید رجوع کرده بود و شهید بهشتی با خوش رویی در را باز کرده و گفته بودند امروز متعلق به خانواده من هست و نمی‌توانم پاسخگوی شما باشم.

وی تاکید کرد: عجیب‌ترین کار منافقان، نخبه شناسی بود، به نحوی که نخبه ترین افراد انقلاب اسلامی ایران را چون شهید مطهری و شهید بهشتی ترور کردند.

زهتاب یادآور شد: شهید بهشتی در مقابل سنگین‌ترین توهین‌ها و تهمت‌ها از اقشار مختلف، هرگز لب به ناسزا نگشود، ولی هرگز در مقابل پلیدی‌ها بی تفاوت نبود و مظهر غیرت اسلامی بود.

وی با تاکید بر اینکه شجاعت شهید بهشتی بر سه محور تحمل مشکلات، برخورد با مخالفان و تسلط بر نفس استوار بود و همیشه برای هدایت دیگران پیشی می‌گرفت، گفت: رهبر معظم انقلاب درباره ابعاد عظیم شهید بهشتی فرموده بودند، در جلسات و اتفاقات بحرانی و پُر دغدغه و مصائب که می‌دانستیم شهید بهشتی حضور داشتند، ما آرامش روحی و خیال داشتیم.

کد خبر 584270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.