فروش ارز صادراتی منجر به ساماندهی بازار می‌شود

یک کارشناس بازارهای مالی درباره مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر امکان عرضه دلار صادراتی در بازار آزاد، گفت: این اقدام عرضه دلار را در بازار مدیریت می‌کند؛ همچنین صادرکنندگان سود بیشتری کسب می‌کنند و مجبور نیستند دلار را با نرخ نیمایی به دولت بفروشند.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متولی اصلی مدیریت ارز، بانک مرکزی است و با ورود به بازار ارز توانسته نرخ این بازار را ساماندهی کند. سیاست‌ها و روندهایی که بانک مرکزی به کار می‌گیرد، آرامش دهنده بازار است و عمدتاً اگر بتواند با سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرد آرامش را به بازار بازگرداند، مؤثر واقع خواهد شد.

وی افزود: هر ایرانی در سال براساس قانون می‌توانست دو هزار دلار دریافت کند بدون آنکه قصد سفر داشته باشد. این قانون در سال‌های اخیر برداشته شده بود و اکنون بانک مرکزی می‌خواهد عرضه ارز در بازار را با احیای این قانون افزایش دهد. با افزایش عرضه می‌توان شاهد جلوگیری از افزایش قیمت آن بود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: روند کاهشی قیمت دلار منجر به کاهش انتظارات تورمی شده و به واسطه مدیریت نرخ دلار می‌توان به همه بازارها حالت تعادلی بخشید. اصولاً وظیفه بانک مرکزی این است که با تعیین چارچوبی برای مدیریت بازار ارز، تقاضای اضافی خرید ارز را پاسخ دهد و انتظارات تورمی مردم را تعدیل کند. با این کار بانک مرکزی نشان می‌دهد مشکلی در تأمین منابع ارزی وجود ندارد؛ بنابراین مردم از خرید ارز منصرف می‌شوند.

اشتیاقی درخصوص مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر امکان عرضه دلار صادراتی در بازار آزاد، تصریح کرد: تا پیش از صرافی‌ها منابعی برای خرید دلار آزاد وجود نداشت زیرا صادرکنندگان از فروش دلار به قیمت آزاد منع شده بودند. با مصوبه اخیر بانک مرکزی، صادر کنندگانی که دلار را به صورت اسکناس وارد کشور می‌کنند، می‌توانند آن را به نرخ آزاد به صرافی‌ها بفروشند؛ صرافی‌ها نیز این دلار را به خریداران عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام عرضه دلار در بازار را مدیریت می‌کند؛ همچنین صادرکنندگان سود بیشتری کسب می‌کنند و مجبور نیستند دلار را با نرخ نیمایی به دولت بفروشند.

کد خبر 584188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.