راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر گلپایگان/ حل مشکل زمین‌های معوض کوچری

در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار اصفهان، راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر گلپایگان و زمین‌های معوض منطقه کوچری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱_ نشستی در معاونت عمرانی استانداری اصفهان برای بررسی برخی از مشکلات شهرستان گلپایگان ازجمله فاضلاب مسکن مهر و زمین‌های معوض روستای کوچری برگزار شد.

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در این جلسه اظهار کرد: جانمایی فاضلاب مسکن مهر انجام و شبکه آن اجرایی شده و اکنون فقط نصب پکیج‌ها انجام نشده است. برای بهره‌برداری از این پکیج‌ها، شهرداری نمی‌تواند ورود کند و لازم است آبفا این اقدام را انجام دهد.

وی تصریح کرد: قرار بود شهرداری فقط پساب را خریداری کند و هزینه نصب پکیج‌ها را بپردازد؛ همچنین برای تخصیص زمین این پروژه آبفا باید ورود کند تا راه‌وشهرسازی این زمین را به‌طوررایگان تخصیص دهد.

آبفا نمی‌تواند هزینه‌های بهره‌برداری را متحمل شود

امیرحسین حکمتیان، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا استان اصفهان در ادامه گفت: ورود شهرداری به این پروژه باید از مرحله صفر تا صد باشد، درنهایت پساب را رایگان دریافت کند. آبفا نمی‌تواند هزینه‌های بهره‌برداری را متحمل شود و پساب را رایگان در اختیار شهرداری قرار دهد. قانون‌گذار در این راستا همه مراحل اجرا و بهره‌برداری را برعهده شهرداری‌ها گذاشته است.

وی تصریح کرد: این پکیج، تنها جمعیت فعلی را پوشش داده است و برای جمعیت ۲۵ هزار نفری که در افق این منطقه دیده شده پاسخ‌گو نیست.

گلپایگان شبکه فاضلاب و تصفیه خانه ندارد

به گفته حکمتیان، شهر گلپایگان شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه ندارد. اگر بخواهیم برنامه‌ریزی برای آینده این منطقه داشته باشیم، فاضلاب گلپایگان باید راه‌اندازی شود که بیش از هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

گفتنی است جمعیت مسکن مهر گلپایگان اکنون حدود شش هزار نفر است که در حال حاضر ۱۲ لیتر بر ثانیه فاضلاب تولید خواهد کرد. حداقل مساحت مورد نیاز برای پکیج تصفیه فاضلاب ۳۵۰۰ مترمربع است و برای اجرای این پکیج سازمان محیط‌زیست باید مجوز صادر کند.

به گفته مسئولان آبفا ۳۹ میلیارد تومان برای اجرای واحدهای فرایندی پکیج و ۱۰ میلیارد تومان برای واحدهای سازه‌ای هزینه برآورد شده و درمجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه لازم است.

در ادامه امیر زاغیان، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مسئله اجرا و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب مسکن ملی نیز در آینده با مشکل مواجه خواهد شد و لازم است برنامه‌ریزی برای انتخاب بهره‌بردار از این فاضلاب انجام شود.

اختصاص اعتبارات سفر استاندار به گلپایگان

در پایان این نشست، مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان اظهار کرد: این پروژه باید در سریع‌ترین زمان اجرایی شود. زمین این منطقه توسط راه و شهرسازی اختصاص یافته و شهرداری باید به عنوان بهره‌بردار، پروژه را در آن اجرایی کند.

وی تصریح کرد: شهرداری به پساب این منطقه نیاز دارد تا بتواند از آن برای آبیاری فضای سبز و تزریق آبخوان‌ها بهره ببرد. برای تأمین هزینه‌های اجرای این طرح نیز از اعتبارات سفر استاندار به گلپایگان استفاده خواهد شد.

معاون استاندار اصفهان در پایان این جلسه به خبرنگار ایمنا، گفت: در این جلسه درخصوص مشکل تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر گلپایگان بررسی انجام شد. با توجه به سنگی بودن زمین مسکن مهر گلپایگان، فاضلاب این منطقه به شهر وارد می‌شد؛ بنابراین راه‌اندازی تصفیه‌خانه برای این منطقه در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در جلسه امروز قرار شد اداره‌کل راه و شهرسازی زمین این تصفیه‌خانه را در اختیار آبفا و آبفا آن را در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری تصفیه‌خانه را در آن اجرا و از پساب آن نیز استفاده کند.

زینلیان افزود: مسئله معوض زمین‌های روستای کوچری نیز بررسی شد؛ اهالی روستا درخواست تخصیص زمین جدید دارند. اختلافی درخصوص تأمین خدمات این زمین‌ها وجود داشت که راهکارهایی برای آن ارائه شد. بر این اساس لازم است ابتدا شرکت آب‌منطقه‌ای تهران اقدامات لازم را انجام دهد، در غیر این صورت زمین‌هایی در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد و این نهاد با فروش آن زمین‌ها، خدمات مورد نیاز را به مردم منطقه ارائه دهد.

کد خبر 584003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.