اختلال سایکوسوماتیک چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال روان تنی

سایکوسوماتیک یک اختلال روانی - جسمانی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از اختلال سایکوسوماتیک برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، بیماری‌های روانی در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند می‌توانند آسیب‌های جسمانی از خود بروز دهند. اختلال سایکوسوماتیک یک بیماری روانی است که دارای اثرات جسمانی بوده و بنابراین یک بیماری روانی - جسمانی ترکیبی به شمار می‌رود. این اختلال با اختلال خود بیمار انگاری و اختلال اضطرابی متفاوت است به همین علت افزایش آگاهی و مراجعه به پزشکان برای رفع و گسترش این بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد.

اختلال سایکوسوماتیک چیست؟

سایکوسوماتیک در اثر تنش‌ها ایجاد می‌شود و موجب دردهای فیزیکی و بیماری‌های جسمانی می‌شود. این اختلال و بیماری‌های جسمانی ناشی از آن، منشأ روانی دارد. سایکوسوماتیک یک بیماری و اختلال روان تنی محسوب می‌شود که در آن فرد یک درد کوچک را به عنوان آغاز یک بیماری سخت تلقی می‌کند.

اختلال سایکوسوماتیک چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال روان تنی

تفاوت اختلال با اختلال اضطرابی و خود بیمار انگاری

همانطور که از نام خود بیمار انگاری پیداست، فرد هنگام ابتلاء به این اختلال هر نوع درد را نشانه یک بیماری بزرگ مانند تومور یا سرطان‌ها می بیند. این در حالی است که در اختلال روان تنی فرد به دلیل تنش‌ها و مشکلات روانی به بیماری‌های جسمانی مبتلا می‌شود. علاوه بر آن می‌توان تفاوت سایکوسوماتیک و اختلال اضطرابی را نیز در همین امر دانست که فرد مبتلا به اختلال روانی و تنش‌ها در نهایت به پیامدی مانند دردهای میگرنی و سر دردهای تنشی دچار می‌شود که از دردهای شایع جسمانی در این اختلال روان تنی است.

انواع اختلال سایکوسوماتیک

سایکوسوماتیک یا روان تنی در انواع گوناگونی مانند تبدیلی، هیپوکندریا، سایبر کندریا و جسمانی سازی در فرد ظهور می‌کند. نوع اول این اختلال که تبدیلی نام دارد شامل دردهای شدید جسمانی در فرد است که ناشی از فشارهای سخت و طاقت‌فرسای روانی بوده است. در نوع هیپوکندریا یا خود بیمار انگاری فرد دردهای کوچک جسمانی خود را نشانه بیماری صعب‌العلاج تلقی می‌کند. این تلقین در نوع سوم این اختلال با نام سایبر کندریا بیشتر نمایان است. در این نوع سوم فرد پیش از آنکه دردی را تجربه کند فقط در اثر افزایش آگاهی از نشانه‌های بیماری‌های خاص، علائم خوانده شده را در خود جست و جو می‌کند و دچار اضطراب می‌شود. در نوع اختلالات جسمانی سازی در صورتی که فرد با پزشک معالج خود در حال بررسی است، هیچ گونه علائم برای بیماری‌های فیزیکی پیدا نمی‌کند و این به آن معنی است که تنها فشارهای روانی این فرد به شکل جسمانی بروز کرده و این علائم نشانه بروز بیماری خاصی در فرد نیستند.

علائم اختلال سایکوسوماتیک

افراد مبتلا به اختلال سایکوسوماتیک معمولاً افزایش ضربان قلب و تپش را در موقعیت‌های اضطراب‌آور و استرس زا بیشتر حس می‌کنند. این علائم را اکثر مردم در طول عمر خود بارها تجربه کرده‌اند بنابراین می‌توان گفت که بیشتر مردم گاهی به این اختلال مبتلا بوده‌اند. البته بهتر است بدانید که مدت زمان طولانی و قابل توجه ابتلاء افراد به این اختلال مورد توجه درمانگران است.

علل ایجاد اختلال سایکوسوماتیک

تلقین‌ها و ترس از ابتلاء به بیماری‌های صعب‌العلاج را می‌توان یکی از دلایل و علل‌های اصلی ابتلای افراد به اختلال روان تنی دانست. سایکوسوماتیک اختلالی است که فرد هنگام تجربه استرس‌های مزمن و سرکوب فشارهای روانی به آن گرفتار می‌شود. بنابراین تنش‌های عادی زندگی می‌توانند باعث شروع اختلال‌ها و بیماری‌های جسمانی در فرد شوند بنابراین بهتر است در صورت دائمی ماندن این تنش‌ها فرد تحت نظر درمانگر قرار بگیرد.

اختلال سایکوسوماتیک چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال روان تنی

راه‌های درمانی و پیشگیرانه اختلال سایکوسوماتیک

مراجعه به پزشک یا درمانگر تنها راه برای آگاهی از ابتلاء به اختلالات است اما روش‌های درمانی به این مراجعه ختم نمی‌شود. روان درمانگر با استفاده از رفتار درمانی فرد را به پذیرش این اختلال هدایت می‌کند. یوگا درمانی، ورزش، ماساژ درمانی و در نهایت دارو درمانی عواملی هستند که اضطراب را در افراد کنترل و سپس رفع می‌کنند. بنابراین درمان باید سریعاً صورت بگیرد تا در فرد مؤثر عمل کند.

عوارض و خسارات ناشی از ابتلاء به بیماری روان تنی یا اختلال سایکوسوماتیک

در صورتی که هر گونه اختلال توسط درمانگر رفع نشود می‌تواند فرد را به بیماری‌هایی همچون میگرن مبتلا کند. همچنین ابتلای افراد به بیماری فشار خون، دیابت، بی خوابی، اختلالات جنسی، مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی خساراتی است که وجود دائمی تنش‌ها و شکل گیری اختلال سایکوسوماتیک می‌تواند برای فرد ایجاد کند. بنابراین بهتر است در مراحل اول بروز این اختلال توسط درمانگر فرد تحت درمان قرار بگیرد. اختلال روان تنی نوعی اختلالات اضطرابی است که با دردهای جسمانی همراه است.

کد خبر 583107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.