احتمال اصلاح مجدد شاخص کل بورس

بازار بورس به حالت اصلاح زمانی رفته است، ۱۶۹ نماد در بورس و ۱۳۷ نماد در فرابورس روند مثبت داشتند؛، ارزش و حجم معاملات نسبت به روز گذشته بهبود یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس روز گذشته افت ۱۷۰۰ واحدی را تجربه کرد و بازار امروز ۱۲۰۰ واحد، بازار به حالت اصلاح زمانی رفته است، مشخص نیست درحال حل کردن کدام ریسک است، شاخص هم وزن نیز رشد ۱۲۲۰ واحدی را ثبت کرد و نسبت به روز گذشته عملکرد بهتری داشت.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

های وب رشد ۵.۹ درصدی را ثبت کرد.(رتبه بیشترین حجم معاملات را نیز به خود اختصاص داد) گروه خودرویی سبزپوش بودند، خزامیا رشد پنج درصد، خودرو ۱.۹ و خساپا ۳.۴ درصد را ثبت کردند، خگستر نیز رشد شش درصدی داشت. گروه سیمانی پرتقاضا بودند، سابیک، ساربیل، سدور رشد پنج درصدی و سشمال و سغرب رشد شش درصدی داشتند.

اسیاتیک امروز نیز در صف فروش قرار گرفت اما در نیمه دوم پرتقاضا تر شد اما مجدد در منفی پنج معامله شد. گروه پالایشی منفی بودند. دو صندوق دولتی دارا یکم و پالایش یکم نیز منفی بودند. وساپا، ورنا، حکشتی رشد بیش از پنج درصد داشتند. بانک دی امروز پنج درصد رشد کرد. گروه محصولات فلزی وضعیت مناسبی نداشتند و عرضه در آنها زیاد بود. گروه مواد شیمیایی یک روند متعادل را سپری کردند. سمگا افت ۵.۵ درصدی داشت.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد یک هزار ۲۸۶ واحدی به سطح یک میلیون ۵۴۷ هزار ۲۴۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار ۲۲۳ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار ۵۸۴ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۶۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۰۷

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۲۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۹۸۶ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۳۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار ۱۹۵ و یک میلیون ۲۷۹ هزار ۶۷۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۸۴۳ و چهار میلیارد ۷۴۱ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. های وب

۲. اسیاتک

۳. خگستر

۴. کمند

۵. خزامیا

بیشترین حجم معامله

۱. های وب

۲. خگستر

۳. خساپا

۴. خودرو

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. ورنا

۲. سپاها

۳. سصوفی

۴. ستران

۵. شکلر

بیشترین کاهش قیمت

۱. اسیاتک

۲. دکیمی

۳. واذر

۴. میدکوح

۵. داروح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

احتمال اصلاح مجدد شاخص کل بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد.

پیش بینی: به نظر نیاز است یا شاخه c از امواج الیوت تکمیل شود یا سیکل الیوت جدیدی با درجه پایین‌تر آغاز شود و در غیر این صورت اصلاح تداوم خواهد داشت.

تاپیکو سهامدار بزرگترین واحد یوتیلیتی کشور شد

هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با خرید سهام پتروشیمی دماوند (دماوند انرژی عسلویه) در زمره دارندگان سهام یوتیلیتی کشور قرار گرفت.

به گزارش شستا رسانه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با خرید سهام پتروشیمی دماوند (دماوند انرژی عسلویه) بعنوان بزرگترین و اولین هلدینگ چند محصولی صنعت پتروشیمی و نفت و گاز در کشور، سبد تولیدات خود را تکمیل نمود.

این اقدام مؤثر مدیریت شستا و تاپیکو، گامی اثربخش در راستای افزایش ثروت سهامداران آن است و در آینده بعنوان یک سرمایه‌گذاری امن و پایدار برای ایشان تبدیل خواهد شد و یک حرکت بنیادی در بازار سرمایه خواهد بود. این مجتمع بزرگ به‌عنوان یوتیلیتی متمرکز سایت دو منطقه پارس جنوبی، تأمین کننده برق، آب، بخار، اکسیژن و گاز ۲۵ شرکت و طرح پتروشیمی این منطقه در عسلویه است

ذوب آهن اصفهان رکورد تاریخی صرفه‌جویی در مصرف آب را شکست

ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب گفت: ذوب آهن اصفهان در سال گذشته، کمترین میزان مصرف آب را به نسبت تولید در تاریخ خود داشت به نحوی که میزان مصرف آب صنعتی به فولاد خام ۳.۷ متر مکعب شد و میزان مصرف آب صنعتی به چدن تولیدی نیز ۳.۳ مترمکعب بوده است که این اعداد بهترین رکورد تاریخ ذوب آهن در زمینه مصرف آب به ازای تولید به شمار می‌روند و البته با اجرای پروژه‌های توسعه قطعاً در سال‌های آتی این عدد مجدداً کاهش می‌یابد.

طلا

انس طلا علی رغم افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو، توانسته است موقعیت خود را حفظ کند. فدرال رزرو در هفته گذشته ۰.۷۵ درصد نرخ بهره را افزایش داد که بالاترین افزایش نرخ در ۲۸ سال گذشته بوده است. اعضای فدرال رزرو انتظار دارند که نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳.۵ درصد افزایش پیدا کند. افزایش نرخ بهره با توجه به کاهش حجم نقدینگی معمولاً افت قیمت طلا را به همراه دارد اما تا اینجا، قیمت طلا با توجه به ریسک رکود اقتصادی، حرکت نزولی عمیقی را ثبت نکرده است. ریزش بازار سهام از انس طلا حمایت کرده است. طلا در در هفته‌های اخیر در یک محدوده خنثی در نوسان بوده است. انتظار می‌رود تا ورود محرک بعدی قیمت این این محدوده خنثی نوسان کند.

نفت

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته از محدوده ۱۲۲ دلار تا ۱۰۹ دلار کاهش پیدا کرد که بخش اعظم نزول قیمت نفت در معاملات روز جمعه رخ داد. قیمت نفت در معاملات روز جمعه در واکنش به نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی حدود شش درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح در ۴ هفته اخیر رسید. رئیس جمهور چین در سخنرانی روز جمعه خود انتظار پیشرفت قابل توجه اقتصاد چین را نداشت که همین امر قیمت نفت را تحت فشار نزولی قرار داد. سیاست‌های انقباضی شدید فدرال رزرو برای کنترل تورم از جمله افزایش شدید نرخ بهره نیز بازار را نگران کرده است.

روسیه از افزایش صادرات نفت خود در سال ۲۰۲۲ خبر داده است این در حالی است که اروپا به دنبال این است که خرید نفت از روسیه را تا پایان ۲۰۲۲ حدود ۹۰ درصد کاهش دهد.

ذخایر نفت آمریکا در هفته‌ای که گذشت حدود دو میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و به ۴۱۸.۷ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا در حال حاضر حدود ۱۴ درصد زیر متوسط ۵ سال اخیر قرار دارد. واردات نفت خام آمریکا در هفته گذشته به طور متوسط هفت میلیون بشکه بوده که نسبت به هفته ماقبل ۰.۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. در طول ۴ هفته گذشته واردات نفت آمریکا به طور متوسط ۶.۵ میلیون بشکه بوده که ۲.۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.

نگاهی به بازار جهانی آلومینیوم

شرکت تأثیر پذیر: فایرا

آلومینیوم هم مانند سایر فلزات پایه یک هفته هفته نزولی دیگر را پشت سر گذاشت. سایر فلزات پایه هم در این هفته نزول قیمت شدیدی داشته‌اند. دلیل این روند نزولی در قیمت‌ها به افزایش نرخ تورم و نگرانی‌های پیرامون رکود اقتصادی بر می‌گردد. افزایش نرخ بهره آمریکا فشار نزولی مضاعفی بر قیمت‌ها وارد نموده است. اما دلیل مهمی که می‌توان این روند کاهشی در قیمت فلزات را به آن نسبت داد سخنرانی رئیس جمهور چین در روز جمعه بود. در این سخنرانی رئیس جمهور دید مثبتی به رشد اقتصادی چین در بلند مدت نداشت. لذا این ابهام در وضعیت اقتصاد محرک افت قیمت آلومینیوم تا محدوده ۲،۵۰۰ دلار شد.

وملی

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی با تصویب صورت‌های مالی، سود قابل تقسیم برای سهم را ۱,۶۲۰ ریال مصوب کرد.

صندوق آتیه صبا از وملی ۱۱۹ میلیارد تومان طلب بابت تأمین مالی دارد و از وملی خواست برای تأمین مالی و پرداخت مطالبات صندوق و سایر سهامداران عمده به دنبال منابع جدید باشد.

مستندسازی، شفاف سازی و افشای به موقع اطلاعات در مورد جلسات مختلف کمیته‌ها و کارگروه‌های درون شرکت، از مهم‌ترین خواسته‌های سهامدار عمده از وملی بود. چالش اصلی شرکت مشکلات املاک است و ما به جد دنبال حل و فصل کردن آن هستیم. در درون شرکت سازمان حقوقی برای تعیین تکلیف املاک تشکیل داده‌ایم و پرونده‌ها را در سیستم قضائی کاملاً دنبال می‌کنیم. دو مرحله مزایده ما بدون مشتری ماند و به همین دلیل موضوع فعلاً منتفی است.

در پاسخ به سوال سهامداران عنوان شد: ۲۸۷ فقره ملک داریم که بزرگترین چالش ماست. به دلیل مسائل و مشکلات بسیاری که در املاک وجود دارد باعث شد تا افزایش سرمایه شرکت به تأخیر بیافتد. از طریق دادگستری و مراجع قضائی و اسنادی که داریم در حال تعیین تکلیف املاک هستیم. با توجه به اینکه حجم املاک بالاست، کارشناسان دادگستری نتوانسته‌اند، پروسه قیمتی را تکمیل کند و ارزش گذاری انجام شود و این گونه تا کنون ارزش این دارایی‌ها مشخص نیست. ۱۲۰ میلیارد تومان برای تأمین نقدینگی تأمین شده و ۵۷ میلیارد تومان هم به بازارگردان دادیم. ۱۷ میلیارد تومان هم زیان دیده است.

نگاهی به بازار جهانی استایرن

شرکت‌های تأثیر پذیر: پارس شبصیر شجم

استایرن در این هفته کاهش ۱۰۸ دلاری را پشت سر گذاشته و قیمت ۱،۳۹۸ دلار را ثبت نمود. کاهش تمایلات خرید و افت تقاضا در بازار پایین دست تأثیر نزولی بر قیمت داشته و روند را کاهشی کرده است. در صنعت بالادست نیز نرخ خوراک بنزن کاهش داشته اما پیرو نوسانات اخیر که بنزن پشت سر گذاشت تأثیر بنزن بر تغییرات قیمت استایرن محدود بوده و استایرن بیشتر تحت تأثیر بازار پایین دست تغییرات قیمتی را پشت سر گذاشته است.

آلکیل بنزن خطی

حاشیه‌های سود تولیدکنندگان آلکیل بنزن خطی با توجه به افزایش هزینه‌ها در بازارهای بالادستی و نفت، ضعیف باقی مانده است. تأمین کنندگان قیمتها را بالابردند تا بتواند اثرات هزینه را خنثی کنند اما خریداران در مقابل افزایش قیمتها مقاومت کردند. بازار هند در حال وارد شدن به فصل باران‌های موسمی است بنابراین فعالین بازار انتظار دارد بازار LAB و LAS ضعیف باشد. تقاضا در چین نیز با توجه به محدودیت‌های کرونایی در چین در نتیجه افزایش آمار مبتلایان در برخی قسمت‌های کشور، ضعیف است. بازار LAS در جنوب شرق آسیا با ثبات بود.

نقشه بازار

احتمال اصلاح مجدد شاخص کل بورس

کد خبر 583102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.