پوشش ۲۰ درصدی دانش‌آموزان در طرح جبران افت تحصیلی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، مهدی کاظمی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان، "طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان" دوره‌های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه نقایص و کاستی‌های آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است، گفت: بیست درصد (۲۰%) از دانش‌آموزان مدارس دولتی به تفکیک دوره‌های اول و دوم متوسطه (نظری، فنی وحرفه‌ای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که هرچند با حمایت دولت و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل خدوم آموزش و پرورش، از ۱۴ فرودین ماه ۱۴۰۱ کلاس‌های حضوری در تمام مدارس کشور برگزار گردید، اما جبران کاستی‌های یادگیری و ضعف علمی دانش‌آموزان نیازمند برنامه‌ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که باید مدنظر تمام برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از دانش‌آموزان در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد:

گروه اول: دانش‌آموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آئین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی، نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب نمایند.

گروه دوم: دانش‌آموزانی که علیرغم کسب نصاب قبولی در دروس، براساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد ۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس‌های جبرانی و تقویتی تشخیص داده شده‌اند.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوه‌نامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان نسبت به انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند، اضافه کرد: در تعیین پایگاه‌های مجری طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و … مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی ضمن تأکید به برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس می‌توانند با بهره‌گیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش‌های مکمل به دانش‌آموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش‌های حضوری) اقدام نمایند.

وی در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزش‌های ارائه شده به دانش‌آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانش‌آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس / پایگاه‌ها برگزار می‌شود. با تأئید شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که نمرات ارزشیابی دانش آموزانِ گروه دوم در شهریور ماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد ماه خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 583059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.