افزایش هزینه‌ تحصیل و سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان اصفهان با اشاره به تلاش برای جلوگیری از بازماندگی تحصیل دانش‌آموزان استثنایی، ‌گفت: این دانش‌آموزان در همه گروه‌های هفت‌گانه جزو طبقات پایین درآمدی جامعه هستند و برای جلوگیری از ریزش آن‌ها با شروع سال تحصیلی جدید، ‌نیازمند کمک نهادها و ارگان‌های مختلف هستیم.

روح‌الله خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هفت گروه دانش‌آموز با نیاز ویژه در آموزش‌وپرورش استثنایی شناسایی و خدمات دریافت می‌کنند. این هفت گروه شامل دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، دانش‌آموزان دارای مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، اختلال یادگیری، اوتیسم، دانش‌آموزان جسمی_حرکتی و دانش‌آموزان چندمعلولیتی است.

وی با اشاره به امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی، افزود: پس از گذراندن فرآیند سنجش، درصورتی‌که تشخیص داده شود دانش‌آموز با مشکل بینایی، شنوایی یا جسمی‌حرکتی از شرایط هوشی مناسبی برای تحصیل در مدارس عادی برخوردار است، می‌تواند به عنوان دانش‌آموز تلفیقی به مدارس عادی معرفی شود، اما بقیه دانش‌آموزان در مدارس نیاز ویژه یا استثنایی ساماندهی می‌شوند تا آموزش‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان از احتمال افزایش چند گروه به دانش‌آموزان استثنایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به عنوان سازمان آموزش و پرورش استثنایی، درصدد تدوین برنامه‌های آموزش دانش‌آموزان دیرآموز و دارای مشکلات هیجان رفتاری هستیم و قرار است در آینده به این گروه‌ها نیز خدماتی ارائه شود.

وی با اعلام اینکه سرانه تحصیل دانش‌آموزان استثنایی، جوابگوی حل مشکلات و تأمین هزینه‌های آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها مانند ساخت مدارس استثنایی یا تأمین هزینه‌های رفت و آمد دانش‌آموزان، علاوه بر کمک‌های دولتی از کمک خیران هم استفاده می‌شود.

افزایش ظرفیت دانش‌آموزان در کلاس

خزایی درباره احتمال محرومیت از تحصیل دانش‌آموزان استثنایی به دلیل کمبودها و مشکلات این بخش، گفت: در برخی مدارس مجبوریم در یک کلاس با ظرفیت پنج نفر، تعداد بیشتری دانش‌آموز چینش کنیم که با اصول علمی آموزش و پرورش استثنایی منافات دارد؛ زیرا ظرفیت کلاس‌ها نباید از تعداد مشخصی فراتر رود، به عنوان مثال اگر هفت دانش‌آموز اوتیسم در یک کلاس قرار بگیرند، علاوه بر مشکل در کنترل کلاس، آموزش با کیفیتی ارائه نخواهد شد، زیرا تعداد استاندارد دانش‌آموز در کلاس حداکثر سه تا چهار نفر است.

وی با اشاره به وجود تعداد محدودی مدارس ویژه دانش‌آموزان کم توان ذهنی، نابینا، ناشنوا و دارای مشکلات جسمی حرکتی در برخی نواحی و مناطق اصفهان، افزود: تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان استثنایی از تحصیل بازنمانند. تعداد دانش‌آموزان اوتیسم با افزایش نسبی روبه‌رو است؛ مطابق آمارهای جهانی در گذشته از هر ۱۰ هزار نوزاد، یک نفر مبتلا به اوتیسم بود و اکنون این عدد به ۶۸ نفر در هر ۱۰ هزار تولد رسیده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان خدمات توانبخشی را یکی از نیازهای ضروری دانش‌آموزان استثنایی به ویژه اوتیسم دانست و گفت: این دانش‌آموزان در کنار آموزش، نیازمند دریافت خدمات توان‌بخشی هستند و با وجود همکاری خانواده‌ها برای تکرار و تمرین آموزش‌ها در محیط خانه، لازم است که تعامل خانه و مدرسه برای حل مشکلات دانش‌آموزان استثنایی افزایش یابد.

وی خواستار کمک و حمایت نهادها و سازمان‌های دیگر برای تأمین مالی و رفع نیازهای دانش‌آموزان استثنایی شد و افزود: براساس قانون حمایت از معلولان، تمام نهادها و ارگان‌ها موظف هستند در حل مشکلات کودکان استثنایی نقش داشته باشند. رفع مشکلات این دانش‌آموزان، نیازمند کمک افراد جامعه است زیرا در همه گروه‌های هفت‌گانه، معمولاً جزو طبقات پایین درآمدی جامعه هستند و با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

چالش جدی افزایش هزینه سرویس مدارس

خزایی با اشاره به افزایش هزینه سرویس مدارس پس از دوران کرونا، گفت: در دوران آموزش حضوری نیز بسیاری از دانش‌آموزان استثنایی برای تأمین هزینه‌های رفت و آمد به مدرسه دچار مشکل بودند؛ بنابراین امسال با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل ممکن است با ریزش آمار بخشی از این دانش‌آموزان روبه‌رو شویم زیرا قادر به پرداخت سهم خود در هزینه سرویس مدارس نیستند.

وی خواستار کمک و مشارکت خیران در تأمین هزینه‌های تحصیل این گروه از دانش‌آموزان شد و ادامه داد: دست یاری به سوی خیرانی دراز می‌کنیم که در این بخش می‌توانند از نظر مالی یا هر نوع خدمات دیگر به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمک کنند؛ البته هنوز رقم دقیق شهریه سرویس مدارس اعلام نشده است، اما این احتمال وجود دارد که مبلغ شهریه افزایش یابد و هرچه این افزایش شهریه بیشتر باشد مشکلات ما و خانواده‌ها بیشتر خواهد شد. امیدواریم با کمک خیران و ارگان‌ها رنج و سختی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به حداقل برسد.

کد خبر 583026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.