شهرهای پست‌مدرن زمینه‌ساز تحقق انسان‌مداری

یک کارشناس شهرسازی گفت: انسان‌مداری از رویکردهای مطرح در حوزه شهرسازی است که مفاهیم آن طی یک دهه اخیر در کشور ما مطرح شده و تحقق آن در گرو برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد عناصر شهری است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن بیان اینکه رویکرد انسان‌مداری با هدف رعایت حقوق شهروندان و افزایش کیفیت زندگی در تمام شهرهای دنیا مطرح شده است، اظهار کرد: تحقق مؤلفه‌های انسان‌مداری در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است، چراکه این کشورها نتوانسته‌اند خود را با فرآیندهای روز همگام کنند درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته گام‌های مؤثری برای تحقق انسان‌مداری و رضایت شهروندان برداشته‌اند.

کارشناس شهرسازی با بیان اینکه در شهر نیویورک شکل‌گیری هاب‌های شهری اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در نخستین گام باید به سمت شهر پست مدرن پیش برویم؛ یکی از اجزای شهر مدرن هاب شهری، محل تلاقی کاربری‌های مختلف از جمله فضای مسکونی، حمل‌ونقل عمومی و هتل است.

مؤمنی با بیان اینکه هاب شهری راهکاری برای توسعه اقتصاد شهر است که در شهرهای مدرن امروزی مورد توجه است، تصریح کرد: نمای بیرونی هاب‌های شهری مدرن است، با این حال دیدگاه انسان‌مدارانه در طراحی این فضا مورد توجه است. در یکی از شهرهای امارات حمل‌ونقل عمومی در محل هاب به زیر شهر رفته و استفاده از خودروهای برقی به منظور کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناس شهرسازی با بیان اینکه در شهرهای امارات توجه بیشتری به رویکرد انسان‌مداری شده است، گفت: به منظور رفاه حال شهروندان در این شهر با هوای گرم، بادگیرهایی نصب شده است در حالی که بادگیرهای قدیمی در شهر یزد در حال حذف شدن است. مدیران شهر قطر نیز با توجه به هوای گرم منطقه این رویکرد را مدنظر قرار داده‌اند.

کد خبر 582987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.