ضرورت اشتراک داده‌ها در شهرهای هوشمند برای افزایش امنیت

شهرهای امروز بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده و پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰، حدود دو میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز به آن‌ها افزوده شود؛ اشتراک داده‌های مفید یک ضرورت برای افزایش امنیت و ایمنی شهرهای مدرن به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران در سراسر دنیا می‌کوشند برای سازگارسازی شهرها با افزایش جمعیت، از سنسورهای دیجیتالی و سیستم‌های در حال توسعه بهره بگیرند و از این طریق به تسهیل زندگی شهرنشینان و تعیین اولویت پیاده‌سازی پروژه‌ها کمک کنند. در این میان، اینترنت اشیا بیشترین نقش را در بهبود خدمات شهری و افزایش امنیت شهری ایفا می‌کند و استفاده از آن به طور روزافزون در شهرها گسترش می‌یابد به طوری‌که در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیارد ابزار مجهز به اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد. در نتیجه، همواره بر تعداد افراد و کارمندانی افزوده می‌شود که در محل فعالیت خود با استفاده از این تکنولوژی از داده‌های زمان واقعی در حوزه‌های مختلف آگاه می‌شوند و می‌توانند از این طریق، عملکرد خود را بهبود و تسریع ببخشند.

نبود یکپارچه‌سازی در میان فناوری داده‌های مورد استفاده توسط شهرها و شرکای آن‌ها به مشکلات امنیتی زیادی منجر شده و اشتراک داده‌های مفید را برای به حداقل رساندن این مشکلات به یک ضرورت تبدیل کرده است. گزارش‌ها حاکی است که همه‌روزه داده‌های زیادی در سراسر شهرهای جهان در حال جمع‌آوری است اما در همه آن‌ها، اصول امنیت شهروندی رعایت نمی‌شود؛ چرا که در بسیاری از این داده‌ها، تکنولوژی کم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

ضرورت اشتراک داده‌ها در شهرهای هوشمند برای افزایش امنیت

ضرورت اشتراک داده‌ها برای افزایش امنیت در شهرها

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای جهان از طریق استفاده درست از منابع و ایجاد تعادل بین میزان کار و تقاضای آن و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های کاربردی برای بهبود خدمات و افزایش رفاه کارکنان بهره می‌گیرند. بدون شک، مدیران باید سریع‌تر از قبل نسبت به مشکلات و بحران‌های شهری واکنش نشان دهند تا احتمال وقوع خطرات را به حداقل برسانند؛ چرا که افزایش جمعیت و تبعات ناشی از آن، مدیریت بسیاری از امور شهری را با مشکل مواجه کرده است.

در این رابطه، استفاده از یک رویکرد چندمنظوره و داده‌محور، که در آن فناوری نقش اصلی را برای ارزیابی واکنش به یک بحران احتمالی از همان ابتدای وقوع آن ایفا می‌کند، می‌تواند بیشترین اثربخشی را در پی داشته باشد. به طور خلاصه، در حال حاضر اساس مدیریت شهرهای هوشمند پایه‌ریزی شده است، اما همکاری میان شهرها و سایر شرکای امنیت شهری باید بیش از پیش تقویت شود تا در نهایت به یک پایداری و کارآمدی مؤثر در زمینه امنیت در شهرها دست یافت.

ضرورت اشتراک داده‌ها در شهرهای هوشمند برای افزایش امنیت

افزایش ارتباطات میان مدیران و بهبود کیفیت زندگی شهری

مدیران شهرهای سراسر جهان، به ویژه مناطق هوشمند، معمولاً در مدیریت روزانه خدمات شهری سهل‌انگاری می‌کنند و این در حالی است که مدیریت یکپارچه می‌تواند امکان ارائه خدمات عمومی با کیفیت بالاتر را فراهم آورد. از سوی دیگر، اشتراک داده‌های مفید در میان شهرهای مختلف جهان می‌تواند بهبود قابل توجه ارائه خدمات را در پی داشته باشد، اما در اغلب نقاط دنیا، اقدامات به طور کاملاً مستقل پیاده می‌شود و حتی هر بخش یا اداره، از سیستم منحصربه‌فرد خود در این زمینه بهره می‌گیرد.

از آن‌جا که جمعیت جهان همواره به طور باورنکردنی در حال افزایش و ارائه خدمات متکی بر ارتباط بیشتر میان بخش‌ها و شهرها است، بنابراین اشتراک داده‌ها میان شهرهای هوشمند می‌تواند بیشترین اثربخشی را در این زمینه ایفا کند. در واقع، مدیران در تمام شهرها و یا دست کم در همه نهادهای یک شهر باید با همکاری یکدیگر و اشتراک اطلاعات و دانش ارزشمند خود به حفظ عموم مردم در مقابل هر گونه فشار اقتصادی و مشکلات زیست‌محیطی بپردازند و از ین طریق، کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشند که البته این امر مستلزم بهره‌مندی از سیستم‌های فناوری اطلاعات در فضاهایی است که امکان افزایش همکاری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

ضرورت اشتراک داده‌ها در شهرهای هوشمند برای افزایش امنیت

ایجاد امنیت فراگیر

شهرهای امروز به طور پیوسته در حال رشد و مدرن شدن است که همین امر، نیاز به ایجاد امنیت بیشتر را به تصویر می‌کشد تا در نتیجه آن، خطرات احتمالی ناشی از رویدادهای مختلف به حداقل برسد. بدون شک، دست یافتن به این هدف بدون همکاری میان مدیران شهرهای مختلف و اشتراک داده‌ها میان آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، یا این‌که کم‌ترین اثربخشی را در پی خواهد داشت. برای حل این مشکل لازم است از استراتژی‌هایی کلی‌نگر برای افزایش امنیت و پایداری در شهرها بهره گرفت که تکنولوژی می‌تواند بیشترین نقش را در تحقق این هدف ایفا کند و بهره‌مندی از آن به ایجاد همکاری و اشتراک داده‌های اثربخش میان شهرهای مختلف یا دست کم در میان نهادهای یک شهر منجر شود. در واقع، اشتراک داده‌های ارزشمند می‌تواند به تسهیل تکامل واکنش به یک رویداد، ارائه رویکردهای پیشگیرانه در مقابل بحران‌های احتمالی و اعتمادسازی میان مدیران شهری برای افزایش امنیت در مناطق خود نقش مهمی ایفا کند.

ضرورت اشتراک داده‌ها در شهرهای هوشمند برای افزایش امنیت

کد خبر 582932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.