پویش مخالفت با سیاسی کردن حج توسط عربستان

سازمان‌های حقوقی و سیاسی، علما، مبلغان و شخصیت‌ها پویش مقابله با سیاسی کردن حج توسط مسئولان سعودی را راه‌اندازی کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از عربی ۲۱، شرکت‌کنندگان در این پویش با صدور بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» اعلام کردند: وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به رعایت حقوق حجاج می‌کند، البته نه به عنوان بهترین دولت و بالاترین مقام، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی که شهرهای مقدس مکه و مدینه در آن واقع شده است و بنابراین رعایت این حقوق برای آنها ضروری است.

در این بیانیه آمده است: آل سعود باید تشریفات حج را برای همه زائران تدارک، تنظیم و تسهیل کند و مسئولیت خود را در این زمینه بدون آسیب رساندن به حجاج بر عهده گیرد و این دستور است برای کسانی که اماکن مقدس در کشور و جغرافیای آنها قرار گرفته است و این امر حتی در دوران جاهلیت و پیش از اسلام نیز جاری بود.

این بیانیه تاکید کرده است که دولت عربستان به صورت عمدی و آشکار حرمین شرفین را سیاسی کرده و حج را وسیله‌ای برای سرکوب مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوبگر قرار داده است. همچنین نیروهای امنیتی سعودی شماری از زائران برخی کشورها مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه و حجاج اقلیت مسلمان اویغور چین را که در کشورهایشان زندگی نمی‌کردند را دستگیر کردند. دولت عربستان پس از اعطای روادید به این زائران، عمداً تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرده و به کشورهایشان تحویل داده‌اند.

پویش مذکور تاکید کرد که عربستان از از جایگاه حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای صیقل دادن به سیاست‌های رژیم محمد بن سلمان و به عنوان یک کمیته تبلیغاتی برای او استفاده می‌کند. امضاءکنندگان این بیانیه بر مخالفت و محکومیت استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار سیاسی یا وسیله‌ای برای سرکوب و بازداشت مسلمانان تاکید کردند.

در این بیانیه از همه تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی و دانشگاهی و سازمان‌های حقوقی خواسته شده است تا به وظایف خود در دفع آسیب‌ها از بیت الله الحرام و مسجد النبی (ص) عمل کنند و حقوق زائران و حجاج را در فهرست مسئولیت‌ها و موازین خود قرار دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های مختلف با این کمپین که تحت عنوان «حج امن نیست» جریان داشت، همراهی کردند.

منبع: مهر

کد خبر 582389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.