تلاش شهر چندفرهنگی فنلاند برای کربن‌خنثی شدن

شهرداری شهر وانتا در فنلاند با تکثیر مراکز شهر، افزایش سهم دوچرخه‌سواری، مدیریت هوشمند منابع و تمرکز بر اقتصاد دایره‌ای، سعی دارد تا سال ۲۰۳۰ به منطقه کربن‌خنثی تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهردار وانتای فنلاند، ریتوا ویلجانن، به‌تازگی چشم‌انداز شهر فنلاند را برای تبدیل شدن به منطقه کربن‌خنثی تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرد که اساساً در راستای بی‌طرفی آب‌وهوا انجام می‌شود.

وانتا که به طور نمادین زادگاه فرودگاه بین‌المللی فنلاند است، سریع‌ترین شهر این کشور از حیث رشد و پیشرفت محسوب می‌شود و به عنوان چند فرهنگی‌ترین شهر فنلاند نیز شهرت دارد.

وانتا که به عنوان یک مرکز لجستیک در تولید و تجارت صنعتی شناخته می‌شود، تمرکز خود را بر اقتصاد دایره‌ای و تولید مواد غذایی پایدار معطوف کرده است. هدف وانتا کاهش ۸۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛ بر اساس برنامه‌ها، انتشار این گاز باید از ۹۸۲ کیلوتن به ۲۱۵ کیلوتن تا سال ۲۰۳۰ برسد. سیستم حمل‌ونقل این شهر مسئول حدود ۳۶ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهر است. حمل‌ونقل عمومی با پروژه‌های بلندپروازانه راه‌آهن که ساخت محله‌های جدید سازگار با آب‌وهوا را ممکن می‌سازد، پایدارتر شده است.

تلاش شهر چندفرهنگی فنلاند برای کربن‌خنثی شدن

نقشه راه وانتا برای مدیریت هوشمند منابع شامل فراهم کردن رفاه پایدار، ایجاد رقابت سبز و سرزندگی شهر در رابطه با تولید و مصرف انرژی، ساختار شهری و حمل‌ونقل است. اهداف اقلیمی قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ شهر بدون زغال سنگ و تا سال ۲۰۲۶ بدون سوخت فسیلی باشد.

یکی از نمونه‌های خوب استراتژی کلان وانتا، ایجاد ساختار شهری متراکم‌تر است. در عمل، این به معنای تکثیر مراکز شهری و فشرده‌تر کردن مناطق است. یکی دیگر از اهداف اصلی نیز حفظ و افزایش فضای سبز شهر است.

یک اقدام خوب برای پیشبرد اهداف کربن‌خنثی، افزایش سهم دوچرخه‌سواری به ۱۵ درصد است. برای دستیابی به این نتیجه، شهرداری در حال ایجاد مسیرهای دوچرخه با کیفیت‌تر، جایگاه‌های بیشتر برای پارک دوچرخه و ارائه دوچرخه‌های شهری مشترک است.

تلاش شهر چندفرهنگی فنلاند برای کربن‌خنثی شدن

کد خبر 582344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.