برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی، سد مارون ۲ ضربه نهایی بر تالاب شادگان، عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز، اولویت تأمین آب شرب اصفهان، استفاده از کرم‌های پلاستیک‌خوار در صنعت بازیافت! توسعه روزافزون انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای منطقه درعین غفلت ایران در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی ارواحی مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی با بیان اینکه گاوخونی به شرایط بی‌بازگشت نزدیک می‌شود و فرصت محدودی برای احیای این تالاب وجود دارد، اظهار کرد: شرایطی که حدود ۲۰ سال حقابه تالاب گاوخونی و حتی حقابه زاینده‌رود به طور کامل و مستمر تأمین نشده و مدیریت منابع آب در حوضه آبریز مدیریت پایدار و توسعه متوازن نبوده است و از پیامدهای آن فشار آوردن بیشتر بر منابع آب تجدیدناپذیر و برداشت از آب‌های زیرزمینی، کسری آبخوان و فرونشست در سطح دشت‌ها است و به مرور هر چه بهره‌برداری تداوم یابد فرونشست بیشتر می‌شود و برای برطرف کردن آن باید محیط‌زیست و حقابه تالاب‌ها را در پایین دست حوضه درنظر گرفت.

وی درباره اینکه آبخوان‌داری و آبخیزداری و جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز از آب‌های سطحی و زیرزمینی، روند فرونشست‌ها معکوس می‌شود، افزود: به جز فرونشست، یکی از پیامدهای خشکیدن گاوخونی تبدیل شدن به کانون ریزگردهای سمی است که در نتیجه انتشار آن، برخی بیماری‌ها در منطقه شیوع می‌یابد و همچنین باعث تخریب اراضی کشاورزی می‌شود.

مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی خاطرنشان کرد: با خشکیدن تالاب، زنجیره‌وار تبعاتی اتفاق می‌افتد که ممکن است نرخ مهاجرت افزایش یابد به ویژه از روستاها به شهرها در سطح درآمد و معیشت مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت؛ همچنین خشکی تالاب گاوخونی آسیب به تنوع زیستی و پوشش گیاهی این تالاب را به دنبال دارد که به مرور زمان ممکن است برخی از گونه‌های تالاب از دست برود و گردشگری منطقه که فرصتی برای درآمدزایی جوامع محلی است را از دست بدهد.

وی تصریح کرد: با توجه به این وضعیت اضطراری، بخشی از راهکارهای نجات گاوخونی از جنس سیاستگذاری و بخش دیگر اقدامات اجرایی است؛ به نظر می‌رسد در گاوخونی به طور مشخص حداقل ۷۰۰ میلیون مترمکعب خارج از ظرفیت آب حوضه برای مصارف برنامه‌ریزی شده است. لازم است سیاستی گذاشته شود که از هرگونه بارگذاری جدید ولو یک هکتار توسعه یا تغییر الگوی کشت به کشت‌های پر مصرف تر یا تغییر صنایع باشد هر نوع بارگذاری جدید جلوگیری شود.

ارواحی درباره علت اجرایی نشدن برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی و احیای گاوخونی، گفت: هماهنگی و همکاری بین دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری درمورد تالاب گاوخونی وجود ندارد در حالی که نجات این تالاب مستلزم تسهیم منافع و تعامل بیشتر بین این دو استان است حتی شاید نیاز باشد ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ورود کند تا اختلاف نظرهای موجود بین دو استان شنیده و حل و فصل شود تا در نهایت شاهد اجرای برنامه زیست بومی تالاب گاوخونی باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت زیست‌بوم تالابی در سایر تالاب‌های کشور تهیه شده اما معمولاً اجرا نشدند، اظهار کرد: نکته اول این است که ارزش واقعی تالاب‌ها هنوز شناخته نشده است؛ روی کاغذ یا در گفتار ممکن است از تالاب‌ها حمایت شده یا اذعان شود که مفید و موثرند اما باور واقعی اتفاق نیافتاده است در حالی که تالاب متعلق به همه ذی‌نفعان، دست‌اندرکاران و مردم بوده و حفظ آن نیازمند مشارکت همه بخش‌ها است.

مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی با بیان اینکه برنامه‌های تدوین شده برای احیای زاینده‌رود و گاوخونی، مستلزم تأمین و تخصیص اعتبار است، ادامه داد: همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع هستند و مداخلات و فعالیت‌هایشان بر تالاب اثرگذار است و همه آنان در قبال تالاب مسئول هستند.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری در بخش کشاورزی به ویژه استان اصفهان رقیب جدی تالاب گاوخونی و زاینده‌رود است، تصریح کرد: در این حوضه محصولات پرمصرف و توسعه سطح زیر کشت کشاورزی با راندمان مصرف آب بسیار کم وجود دارد و کشت محصولات پرآب‌بر لازم است که در اصفهان برچیده و جلوی توسعه سطح زیر کشت گرفته شود که مستلزم نظارت دقیق دولت است و باید با گفت‌وگو با نمایندگان کشاورزان و ارائه راه حل‌های برد _ برد مصارف آب در بخش کشاورزی را کاهش داد و مشکل را رفع کرد.

ارواحی با بیان اینکه در تدوین برنامه‌های احیا به دغدغه‌های مردم محلی توجه نمی‌شود و برنامه‌ای نوشته می‌شود که توان اجرای آن در عرصه وجود ندارد، افزود: یکی از راه‌حل‌های کوتاه مدت اجرای برنامه‌های احیای گاوخونی این است که ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور تشکیل جلسه دهد و موضوع گاوخونی به یک جمع‌بندی بین دو استان برسد و الزامی به وجود آید که بخش‌های مختلف اجرایی نسبت به انجام تعهدات خود پاسخگو باشند و از محل بودجه‌های در اختیارشان در گام اول کمک کنند و اگر دولت اعتبارات تکمیلی تأمین کند مزیت بیشتری برای گاوخونی است.

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

علی محمد بیرگانی دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گردوغبار، اظهار کرد: براساس مطالعات حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف کشور ما کانون‌های گردوغبار هستند که بالاترین وسعت با حدود ۹۰ میلیون هکتار متعلق به عربستان است و پس از آن ترکمنستان قرار دارد.

وی درباره طوفان‌های گردوغبار در کشور اظهار کرد: کشورهای واقع در خاورمیانه و غرب آسیا همواره با این پدیده درگیر بوده‌اند اما در دو دهه اخیر تکرار و ماندگاری این طوفان‌ها بیشتر شده و از آن زمان، به طور دقیق در سال ۱۳۸۴ هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برای کنترل کانون‌های گردوغبار در داخل و خارج کشور صورت گرفته است و ستاد ملی گردوغبار نیز از همان زمان تشکیل شده است.

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار در رابطه با منشأ کانون‌های داخلی گردوغبار، تصریح کرد: ستاد ملی مطالعه‌ای را با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول انجام داد که براساس این مطالعات، حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار در ۲۲ استان کشور کانون‌های غبارخیز هستند و تمام استان‌ها در مناطق کشور به جز استان‌های شمالی جز این آمار هستند.

وی به کانون‌های خارجی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف کشور ما کانون‌های گردوغبار هستند که بالاترین وسعت با حدود ۹۰ میلیون هکتار متعلق به عربستان است و پس از آن ترکمنستان قرار دارد اما از نظر تکرار رخدادهایی که کشور ما را درگیر کرده است، بالای ۹۰ درصد طوفان‌ها از عراق و سوریه وارد کشور می‌شوند.

طهماسبی افزود: در زمینه کانون‌های خارجی یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه کرده‌ایم که در دو بخش برنامه عمل غرب آسیا و حوزه کشورهای که در جنوب کشور ما و در حاشیه خلیج فارس قرار دارند، به اضافه کشور ترکیه، به این کشورها ارائه شده و قرار است تا اجلاسی با حضور ۱۵ کشور از این کشورها در تاریخ ۲۱ تیرماه برای حل ریشه‌ای بحران گردوغبار برگزار شد.

وی در خصوص سدسازی‌های ترکیه اظهار کرد: باید دیپلماسی محیط‌زیستی به شکل جدی فعال شود که در بسته تهیه شده علاوه بر گردوغبار مناسبات اقتصادی، اجتماعی نیز تعریف شده است. درحال حاضر در زمینه بیابان‌زایی باک شور ترکیه همکاری داریم و امیدواریم که با دیپلماسی بتوان نظر این کشور را جلب کرد و در چهارچوب قوانین نهادهای بین‌المللی در این مورد به توافق رسید.

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گردوغبار با بیان اینکه یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار از تالاب‌های ما غبارخیز هستند، گفت: در ستاد ملی گردوغبار ۱۵ ارگان مسئول هستند و در این ستاد یکی از وظایف وزارت نیرو تأمین این حقابه‌هاست. علاوه بر تالاب‌ها ۴۵ درصد مراتع ما و پنج و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی نیز غبارخیز هستند که مسئولیت آن‌ها با سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی درباره روز جهانی بیابان‌زدایی مصادف با بیست و هفتم خردادماه خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی بیابان‌زدایی عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی است که این شعار نشان می‌دهد که هم عوامل طبیعی مانند خشکسالی و هم عوامل انسانی در تشدید پدیده بیابان‌زایی نقش داشته‌اند.

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

«سد مارون ۲» ضربه نهایی بر پیکره نیمه‌جان تالاب شادگان

سد مارون دو، گنجایش ذخیره ۱۷۷ میلیون مترمکعب آب دارد. این سد که روی سرچشمه اصلی رودخانه مارون جای‌گذاری شده است، قرار است به منظور انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره (چرام و دهدشت) احداث شود. به گفته دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان در حال حاضر مطالعات مربوط به احداث این سد پایان یافته اما مراحل احداث آن هنوز اجرایی نشده است.

احداث سد مارون دو در بالادست سد مارون یک همواره با مخالف‌های بسیاری از سوی کارشناسان، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و مردم استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد همراه بوده است. پیش از این نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شادگان، مدیرعامل سازمان آب خوزستان و تعدادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوضه آب و محیط زیست مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده‌اند.

مخالفان معتقدند که احداث سد مارون ۲ در بالادست سد مارون ۱، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون می‌شود؛ بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون ۱ و برداشت آب از رودخانه مارون، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و به‌ویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند.

جاگذاری اشتباه این سد یکی دیگر از ایراداتی است که مخالفان به سد مارون ۲ وارد می‌کنند. سد مذکور روی شاخه اصلی رودخانه مارون که پرآب و هم شیرین است احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مواد گچی وجود دارد که می‌تواند کیفیت آب رودخانه را به خصوص در فصول خشک، دچار مشکل کند.

در رابطه با این موضوع، حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوال ما این است که زمانی که آبی در منطقه وجود ندارد، چرا می‌خواهند سد مارون دو را در بالادست سد مارون یک بسازند؟ در حال حاضر تالاب شادگان وضعیت نامطلوبی دارد و با وجود اینکه بر اساس قانون باید پنج مترمکعب آب در ثانیه از سد مارون یک به تالاب شادگان وارد شود این کار انجام نمی‌شود و این تالاب فقط در مقطع سیلاب‌ها از رودخانه جراحی آب می‌گیرد.

وی هشدار داد: خطر نابودی و خشکی کامل تالاب شادگان به دنبال ساخت سد مارون ۲ وجود دارد و اگر وجود دارد و اگر فرامنطقه‌ای و فرااستانی به این موضوع نگاه کنیم ساخت این سد به نفع کشور نیست. تصمیم‌گیران و مسئولین کشور باید همه کشور را یک کاسه ببیند و با در نظر گرفتن استان‌های مبدأ و مقصد اقدام به ساخت سد کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته سعی کردیم تا مطالعات مربوط به ساخت سد مارون ۲ انجام نشود چرا که مطرح شدن ساخت این سد به هیچ‌وجه منطقی نبود اما با اصرار وزارت نیرو مطالعه انجام نشد. در حال حاضر محیط زیست به جد مخالف ساخت این سد است و مجوز زیست محیطی آن را نیز صادر نکرده است. کارشناسان سازمان محیط‌زیست معتقدند که ساخت این سد به اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد ضربه جدی می‌زند و تبخیر آب پشت سد سبب زودتر آب شدن یخچال‌ها شده و منطقه را به هم می‌زند.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: به طور کلی سدسازی برخلاف چرخه طبیعت است مگر اینکه در موارد بسیار ضروری باشد و در بسیاری از کشورها ساخت سد به طور کلی متوقف شده است. سد مارون دو می‌تواند مانند سد گتوند معضل جدی برای کشور باشد و امیدواریم نفوذ برخی ذی‌نفعان سبب ساخت این گونه سدها و آسیب به کشور نشود.

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

تأمین آب شرب اصفهان در اولویت است / اقدامات اساسی برای زاینده‌رود

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط‌زیست که در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به اصفهان، به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شهرستان‌های لنجان و مبارکه حاضر شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تأمین آب شرب، اولویت نخست استان اصفهان است. پیگیری مشکلات مربوط به محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت‌های بعدی قرار دارد و برای رفع این مشکلات لازم است که طرح جامعی برای حوضه آبریز زاینده‌رود ارائه شود.

وی با اشاره به موضوع بازچرخانی آب، ادامه داد: خوشبختانه صنایع اصفهان به سمت بازچرخانی حرکت کرده‌اند، به‌طوری‌که بعضی از صنایع کاملاً آب را بازچرخانی و مورد استفاده قرار می‌دهند که این مهم باری را از زاینده‌رود برمی‌دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره چاه‌های غیرقانونی، تصریح کرد: پلمب چاه‌ها یکی دیگر از برنامه‌ها برای تأمین منابع آبی است، زمانی که از زاینده‌رود استفاده می‌شود، نباید از آب چاه استفاده کرد چراکه سفره‌های زیرزمینی با مشکل مواجه است؛ از سوی دیگر با بحث فرونشست زمین در شهر اصفهان مواجه هستیم و باید این موضوع مدیریت شود.

وی افزود: آبی که در زاینده‌رود جاری است صرفاً باید برای حقابه خود این معبر عبوری از شهر اصفهان و رسیدن به تالاب گاوخونی مدیریت شود. از وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که در قالب الگوی کشت، کشت مناسب این مناطق را معرفی کند. ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود در شهرستان لنجان جریان داشته که با مشکلات پیش آمده، کشاورزان در مضیقه هستند.

سلاجقه با بیان اینکه «کشاورزانی که سال‌های طولانی در این شهرستان مشغول به کشاورزی بوده‌اند، متأسفانه با چالش مواجه شده‌اند»، تاکید کرد: از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که کشاورزی هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و کشت متناسب با کاهش نزولات باشد. انتخاب کشت مناسب موجب می‌شود که کشاورز در مرحله بازاریابی موفق عمل کند و بازار مناسبی داشته باشد. باید به گونه‌ای عمل شود که کشاورز احساس کند با کاهش و افزایش آب از لحاظ مالی با مشکل مواجه نمی‌شود. کشاورز باید براساس میزان آبی که آزادسازی می‌شود، کاملاً در قالب کشاورزی هوشمند کشت خود را انجام دهد.

وی افزود: بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است. پس از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار آغاز شده و چندین اقدام اساسی در این زمینه انجام شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تالاب گاوخونی گفت: باید توجه داشته باشیم که رفع مشکلات زیست‌محیطی در یک بازه کوتاه یک تا پنج ساله امکان‌پذیر نیست؛ از این رو پیش‌بینی شده که تا ۱۰ سال آینده حداقل منابع و مصارف به‌نحو مطلوب مدیریت و سهم هر بخش دیده شود؛ چراکه تأمین حقابه محیط‌زیست، طراوت و شادابی زاینده‌رود را برای مردمی که سال‌ها با این رود خاطره دارند به دنبال دارد.

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

استفاده از کرم‌های پلاستیک‌خوار در صنعت بازیافت!

دانشمندان به تازگی متوجه شده‌اند که خانواده‌ای از کرم‌ها از پلاستیک تغذیه می‌کنند و به دنبال این هستند که راهی برای استفاده از آنزیم‌های بدن این کرم‌ها برای تجزیه زباله‌های پلاستیکی پیدا کنند.

مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کوئینزلند انجام شده نشان می‌دهد که خانواده‌ای از کرم‌ها به نام "Zophobas morio" به دلیل وجود نوعی آنزیم باکتریایی در روده‌شان می‌توانند از پلی‌استایرن (یک نوع پلاستیک همه‌کاره و جامد که برای تولید انواع زیادی از محصولات مصرفی استفاده می‌شود)، تغذیه کنند. این کشف می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا آنزیم‌هایی را مهندسی کنند تا زباله‌های پلاستیکی را در کارخانه‌های بازیافت از طریق خرد کردن مکانیکی و به دنبال آن تجزیه زیستیِ آنزیمی تجزیه کنند.

محققان در مدت سه هفته به این کرم‌ها رژیم‌های غذایی مختلف دادند که یکی از این رژیم‌ها تغذیه از پلاستیک بود. کریستین رینکه، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما دریافتیم ابرکرم‌هایی که از رژیم غذایی پلاستیک (پلی‌استایرن) تغذیه می‌شدند، نه‌تنها زنده ماندند بلکه حتی افزایش وزن اندکی نیز داشتند که این موضوع نشان می‌دهد که کرم‌ها می‌توانند انرژی را از پلی‌استایرن دریافت کنند.

دکتر رینکه و تیمش از تکنیکی به نام metagenomics برای شناسایی چندین آنزیم رمزگذاری شده، استفاده کردند که قادر به تجزیه پلاستیک‌هایی مانند پلی‌استایرن و استایرن بودند. کرم‌های "Zophobas morio" پلی‌استایرن را با دهان خود خرد می‌کنند و سپس آن را به باکتری‌های روده خود می‌رسانند. در مرحله بعد، محصولات تجزیه شده از این واکنش می‌توانند توسط میکروب‌های دیگر برای ایجاد ترکیبات با ارزش مانند پلاستیک‌های زیستی استفاده شوند.

در تحقیقات آینده دانشمندان قصد دارند این باکتری‌های روده این کرم‌ها را در آزمایشگاه رشد دهند و توانایی آن‌ها در تجزیه انواع زباله‌های پلاستیکی را آزمایش کنند. جیارون سان، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم این فرآیند را به سطح مورد نیاز برای کل کارخانه بازیافت ارتقا دهیم. اگر این ابتکارات موفقیت‌آمیز باشد، بازیافت پلاستیک توسط آنزیم روده این کرم‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش آلودگی پلاستیک باشد.

برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است/عربستان و ترکمنستان بیشترین کانون‌های غبارخیز خارجی

توسعه روزافزون انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای منطقه در عین غفلت ایران

پس از تبدیل شدن انرژی پاک به منبع اصلی تأمین برق ترکیه و افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی جهان در عمان، عربستان نیز به‌زودی بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان را احداث می‌کند. استفاده از فناوری انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای در دستور کار همه دولت‌های جهان و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است اما در کشور ما به‌رغم داشتن زمینه مناسب برای گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

درحالی که کشورمان از ۳۶۵ روز سال ۳۰۰ روز آفتابی را در اختیار دارد و گستره تابش خورشید در کشور ما بسیار فراگیر است شاهد این هستیم که به هیچ وجه از ظرفیت‌های انرژی خورشیدی برای تولید گرما و برق و نیرو استفاده نمی‌شود. برخی از محققان بر این باورند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین کند و در زمینه صدور انرژی برق فعال شود.

این عدم توجه به توسعه انرژی‌های پاک و انرژی خورشیدی در حالی است که بر اساس ماده ۱۹ از قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده است، وزارت نیرو مکلف است ۳۰ درصد از برق موردنیاز کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند، درحالی که طبق آخرین آمار سهم انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید در تولید برق کشور با ثبت سهم ۰.۴۶ درصد در ظرفیت تولید برق، حتی به نیم درصد هم نمی‌رسد.

درعین حال غفلت ما از این موضوع مهم کشورهای همسایه درحال توسعه هرچه بیشتر تجدیدپذیرها هستند؛ در آبان ماه سال ۱۴۰۰ بود شرکت انتقال برق ترکیه اعلام کرد: سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تأمین برق این کشور به ۵۳.۱۵ درصد افزایش یافته و از مجموع برق تولید شده در این کشور ۲۲ درصد توسط نیروی باد تولید شده است. ظرفیت نصب شده برق بادی ترکیه به ۱۰۵۸۵ مگاوات رسید، که آن را به دومین انرژی تجدیدپذیر پس از برق آبی تبدیل می‌کند.

همچنین در بهمن ماه سال گذشته بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی جهان در عمان افتتاح شد که این نیروگاه، ظرفیت تولید برق تا ۵۰۰ مگاوات بر ساعت را دارد و برق ۵۰ هزار خانه را در این کشور تأمین می‌کند. به تازگی نیز کشور عربستان سعودی اعلام کرده است که با همکاری شرکت آمریکایی گلس پوینت، بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان را احداث می‌کند؛ نیروگاهی که قرار است برای تأمین انرژی مورد نیاز در صنایع آلومینیوم مورد استفاده قرار گیرد.

عربستان سعودی با استفاده از انرژی تولید شده در این نیروگاه حرارتی به دنبال آن است تا هدف‌گذاری خود در زمینه کاهش انتشار کربن در راستای توسعه پایدار را پیش ببرد. صنایع آلومینیوم که تأمین انرژی آن‌ها از طریق این نیروگاه صورت خواهد گرفت، برای محصولاتی در حوزه صنایع خودروسازی، رایانه و تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راه‌اندازی نیروگاه حرارتی عربستان سعودی، به شرکت‌های معدنی عربستان کمک می‌کند که سهم خود از کاهش گازهای گلخانه‌ای را به میزان چهار درصد کاهش دهد. سال گذشته نیز این کشور بزرگ‌ترین نیروگاه برقی بادی منطقه را راه‌اندازی کرد. هزینه ساخت این نیروگاه که ارزان‌ترین برق از این منبع پاک را در جهان تولید می‌کند، حدود ۵۰۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید آن ۴۰۰ مگاوات برق اعلام شد. این کشور در سال ۲۰۱۹ تولید برق خورشیدی خود را نسبت به سال قبل آن به پنج برابر افزایش داد و به یک تراوات ساعت رساند.

کد خبر 582305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.