مورد مشکوکی از آبله میمون در اصفهان شناسایی نشد/حذف ماسک توصیه نمی‌شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از آبله‌میمون در اصفهان گزارش نشده است، ‌گفت: حذف ماسک در شرایط کنونی به‌عنوان یک نسخه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، زیرا متخصصان هشدار می‌دهند که روند بیماری ممکن است یک‌مرتبه و ظرف مدت کوتاهی مانند یک ماه دگرگون شود.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هیچ مورد مشکوکی از آبله‌میمون در اصفهان شناسایی نشده؛ البته انواع بیماری‌های بثوری و پوستی مانند آبله مرغان که یک بیماری شایع است در جامعه وجود دارد و پزشکانی که تاکنون هیچ موردی از آبله میمون ندیدند، ممکن است این موارد را مشکوک گزارش دهند.

وی افزود: در هفته‌های قبل موارد مشکوک بیماری از سوی پزشکان به سطح بالاتر ارجاع داده شد و پس از نمونه‌برداری و آزمایش این موارد در سطح بالاتر، مشخص شد که نتیجه همه تست‌ها منفی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تشدید نگرانی افراد جامعه پس از انتشار خبر گسترش ویروس آبله میمون در جهان، خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از اعلام گسترش یک بیماری، درصد بسیاری از تست‌های موارد مشکوک به مراجع تشخیص فرستاده می‌شود که نتیجه بسیاری از این موارد منفی است، اما هنگامی که بیماری شیوع یافت، به تدریج موارد مثبت نیز افزایش می‌یابد.

وی درباره نیاز به استفاده از ماسک در شرایط کنونی، گفت: تاکنون در هیچ‌یک از مصوبات ستاد کرونا که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، این موضوع مطرح نشده است که نیازی به استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس وجود ندارد. رعایت پروتکل‌ها که مهم‌ترین آن‌ها زدن ماسک است در مکان‌های جمعی همچنان باید ادامه یابد؛ البته ممکن است برخی مراجع علمی درباره امکان برداشتن ماسک در فضای باز و مکان‌های غیرتجمعی صحبت کرده باشند که این موضوع از قبل نیز معلوم بود.

عقدک با اشاره به اینکه حذف ماسک در شرایط کنونی به عنوان یک نسخه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، تاکید کرد: کاهش آمار ابتلاء و مرگ‌ومیرهای کرونایی در جامعه این برداشت نادرست در بین افراد را ایجاد کرده که بیماری از بین رفته است؛ درحالی‌که متخصصان هشدار می‌دهند که روند بیماری ممکن است یک‌مرتبه و ظرف مدت کوتاهی مانند یک ماه به طور کامل دگرگون شود.

وی شرایط همه‌گیری کرونا را همچنان ناپایدار دانست و افزود: به همین علت همزمان با اعلام وضعیت روزانه مبتلایان و قربانیان کرونا در استان اعلام می‌کنیم که تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است؛ زیرا افراد متناسب با حساسیت خود، توصیه بهداشتی استفاده از ماسک و دیگر موارد را رعایت می‌کنند و اما عوارض رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیز متوجه افراد خواهد بود.

کد خبر 581942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.