آبله‌میمون ظرفیت تبدیل شدن به پاندمی را ندارد/رفتار کرونا در فصل پاییز نامشخص است

عضو ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ویروس آبله‌میمون ظرفیت تبدیل به پاندمی مانند کرونا را ندارد،‌ گفت: این ویروس از طریق ارتباط لمسی،‌ لباس و گاهی تنفس انتقال می‌یابد و جامعه جهانی به این موضوع با احتیاط نگاه می‌کند.

مجید مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این بیماری در کشورهای آفریقای‌مرکزی و غرب آفریقا یک بیماری آندمیک به شمار می‌آید و در کشورهای اروپایی و مناطق دیگری از دنیا در حالی گزارش شده است که هیچ‌یک از مبتلایان تماس لمسی با فرد بیمار نداشته‌اند؛ این موضوع انجمن‌های علمی دنیا را به فکر فرو برده است که آیا این ویروس قابلیت تبدیل شدن به یک پاندمی مانند کووید ۱۹ را دارد و به احتمال قوی پاسخ این پرسش خیر است.

وی با اشاره به انتظار وقوع رفتار و توالی‌های ژنتیکی جدید از این ویروس در آینده نزدیک، افزود: انتقال این بیماری به راحتی انتقال ویروس‌های تنفسی نیست و تماس جنسی به ویژه در میان هم‌جنس‌گرایان، مهم‌ترین راه انتقال آن تاکنون بوده است؛ شیوع آبله نیز به احتمال قوی از یک گردهمایی از این گروه در کشور اسپانیا بوده و سپس به بیرون جامعه انتشار یافته است.

عضو هیئت مدیره انجمن هماتولوژی ایران، ارتباط لمسی از طریق تماس، لباس و حتی رختخواب و ملحفه افراد مبتلا را از دیگر راه‌های انتقال ویروس آبله میمون دانست و گفت: از طریق تنفس نیز با درصد پایین‌ترین احتمال سرایت بیماری وجود دارد؛ اما آبله میمون ویروسی نیست که به راحتی انتقال یابد با وجود تمام این گفته‌ها به دلیل اینکه درمان مناسبی برای آن وجود ندارد و واکسن بسیار مؤثر و در دسترسی نیز وجود ندارد، در نتیجه جامعه جهانی با احتیاط به این موضوع نگاه می‌کند.

هر نوع بثورات پوستی آبله نیست

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم، شناسایی بیماران است. در هفته‌های گذشته موج بسیاری از نگرانی در جامعه ایجاد شده بود که حتی افراد مبتلا به آبله‌مرغان یا هرگونه بثورات پوستی دیگر با وحشت به برخی پزشکان در قسمت‌های عفونی مراجعه می‌کردند و نگران ابتلاء به آبله میمون بودند.

مختاری گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، هنوز این بیماری وارد کشور نشده است اما بدون آنکه بخواهیم افراد جامعه را نگران این موضوع کنیم باید اقدامات پیشگیرانه را برای کنترل مبادی ورودی کشور به ویژه مسافران کشورهای آفریقای مرکزی و غرب این قاره، همچنین برخی کشورهای اروپایی که بیماری در آن‌ها شایع است، انجام دهیم.

وی درباره احتمال تبدیل این ویروس عفونی به پاندمی، اظهار کرد: در حال حاضر این نگرانی در جامعه جهانی تنها به عنوان احتیاط و نه به عنوان ایجاد یک پاندمی دیگر وجود دارد.

بیشتر انتقال آبله میمون توسط بثورات پوستی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کادر درمان، پزشکان و کارکنان آزمایشگاه‌های طبی را افراد در معرض خطر ابتلاء به آبله میمون دانست و افزود: این افراد ممکن است به طور اتفاقی و هنگام ثبت نمونه‌هایی که از افراد مشکوک در مرزها گرفته می‌شود، در تماس با ویروس قرار بگیرند و لازم است که برای حفاظت احتیاط بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به شرایط ناپایدار ویروس و احتمال تغییر رفتار آن در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر اظهارنظر درباره اینکه آبله به عنوان پاندمی یا آندمی شیوع پیدا خواهد کرد، بسیار نپخته است اما احتمال بسیار ضعیفی هم وجود دارد که باید بدون ایجاد نگرانی در جامعه تمام احتیاط لازم را انجام دهیم و از آمادگی کافی برخوردار باشیم.

مختاری، ویروس‌های تنفسی را بسیار خطرناک و واگیردار توصیف کرد و گفت: افرادی که ویروس آبله را منتقل می‌کنند، علائم کاملاً مشخصی دارند و شرایط مانند ویروس کووید نیست که افراد بدون علائم روزها و هفته‌ها در جامعه بگردند و ویروس را انتقال دهند، بیشتر انتقال‌ها توسط بثورات پوستی و رفتار جنسی افراد علامت‌دار اتفاق می‌افتد.

شباهت آبله میمون با بیماری‌ها و بثورات پوستی دیگر اندک است

وی درباره شباهت آبله میمون با بیماری‌های شایع دیگری مانند آبله مرغان، تاکید کرد: آبله میمون هنوز به کشور ما وارد نشده است بنابراین نباید نگرانی ایجاد کنیم و این هراس در حال حاضر کاملاً نابجاست؛ مسئولان وزارت بهداشت و اداره کل بیماری‌های این وزارتخانه نیز با دید علمی و باز درحال پیگیری این ویروس هستند.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، شباهت آبله میمون با بیماری‌ها و بثورات پوستی دیگر را بسیار اندک دانست و گفت: با توجه به اینکه هنوز بیماری در ایران شناسایی نشده است، نباید بیمارانی را که به نوع آبله مرغی یا بثورات دیگر مبتلا می‌شوند نگران کنیم و با یک معاینه ساده توسط متخصص عفونی یا حتی پزشکان عمومی که با این موارد سروکار دارند می‌توان نگرانی افراد را برطرف کرد.

وی درباره تأثیر رعایت موارد بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلاء به آبله میمون، گفت: سوال سختی است، زیرا رفتار این ویروس و طریقه انتقال آن با ویروس کرونا بسیار متفاوت است اما چون می‌تواند در حالت آندمی از راه تنفسی نیز گسترش یابد زدن ماسک توصیه می‌شود؛ اما اینکه درحال حاضر اگر بخواهیم ماسک را راه جلوگیری از آبله میمونی توصیه کنیم منطقی نیست به دلیل اینکه بیماری در ایران فعلاً دیده نشده است.

الزامی نبودن ماسک به معنای نزدن واکسن نیست

مختاری با اشاره به تک رقمی شدن مرگ‌ومیر کرونا در هفته‌های اخیر، افزود: تلاش دولت برای تأمین واکسن و همت مردم برای انجام واکسیناسیون منجر به این دستاورد بزرگ شد؛ همچنین بیماری امیکرون که بسیار خفیف بوده، ایمنی جمعی بسیار خوبی ایجاد کرده اما این ایمنی ممکن است ادامه‌دار نباشد؛ بنابراین به افرادی که هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند توصیه می‌کنیم که با تزریق واکسن ایمنی لازم را در بدن خود ایجاد کنند.

وی تکمیل روند واکسیناسیون تا دوز سوم را برای ایجاد ایمنی کامل افراد ضروری دانست و تاکید کرد: رفتار این ویروس در فصل پاییز نامشخص است بنابراین کودکان، افراد در خطر و افراد آسیب‌پذیر بهتر است برای دریافت دوز چهارم نیز اقدام کنند؛ درباره احتمال وقوع پیک هفتم در اواخر تابستان هیچ نظری ندارم اما اگر افراد از حضور در مکان‌های مسقف و شلوغ و بدون تهویه کافی خودداری و استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، احتمال شیوع ویروس به شدت کاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: الزامی نبودن استفاده از ماسک در جامعه به معنای نزدن واکسن نیست و نباید اشتباه تصور کنیم که نیازی به تزریق واکسن وجود ندارد زیرا بیماری تمام شده است، این طور نیست و هنوز در فاز انتهایی پاندمی کرونا هستیم اما همه‌گیری هنوز تمام نشده و همچنان دریافت واکسن بسیار منطقی و علمی است.

کد خبر 581770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.