تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

گسترش ویروس کرونا منجر به کاهش تردد از طریق سیستم‌های حمل‌ونقل در بسیاری از شهرهای جهان شده است زیرا مردم به تردد ایمن برای حفظ سلامت خود روی آورده‌اند؛ مدیران شهری باید برای افزایش هرچه بیشتر پایداری حمل‌ونقل بکوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، بسیاری از مراکز کاری تعطیل شد، مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای عبور و مرور روی آوردند و انجام خریدها به طور اینترنتی انجام می‌شد که همین امر، کاهش قابل توجه انتشار گازهای آلاینده را در پی داشت. اما پس از مدت زمان نه‌چندان زیادی، فعالیت‌ها از نو آغاز شد و حتی مراکز کاری برای جبران رکود از دست رفته اقتصاد، با شدت بیشتری نسبت به گذشته به فعالیت پرداختند که در نتیجه آن عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه شخصی افزایش یافت و سطح انتشار دی‌اکسیدکربن به بیش از دوران کرونا نیز رسید.

طی چند سال اخیر، تغییرات اقلیمی اثرات خود را با شدت بیشتری بر مردم تحمیل کرده است و از آن‌جا که این بحران تا حد زیادی تحت تأثیر تردد ناپایدار قرار می‌گیرد، مدیران در اغلب شهرهای جهان در تلاش هستند تدابیری برای افزایش پایداری عبور و مرور ارائه دهند تا در نهایت پایداری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی بعضی از رویکردهایی پرداخته می‌شود که تاکنون در بسیاری از شهرهای جهان پیاده شده و اثرات مثبت زیادی بر پایداری حمل‌ونقل به جا گذاشته است.

تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

ترویج دوباره حمل‌ونقل عمومی در میان مردم

موفقیت بسیاری از شهرهای ثروتمند جهان در گروی بهره‌مندی زیاد ساکنان از وسایل نقلیه عمومی است. در واقع، تردد مردم از طریق اتوبوس‌ها، متروها و سایر وسایل نقلیه عمومی برای مردم بسیار مقرون‌به‌صرفه است، ضمن این‌که به افزایش حس برابری میان آنان و ایجاد هوای پاک کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، صاحبان مشاغلی که قصد سرمایه‌گذاری در یک شهر را دارند، اغلب به مناطقی با بهترین و کارآمدترین سیستم حمل‌ونقل عمومی روی می‌آورند زیرا می‌دانند که ساکنان چنین شهرهایی بهتر توانایی حضور در مراکز کاری را دارند. استکهلم پایتخت سوئد و سنگاپور از حیث پایداری و کیفیت سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی توانسته است به ترتیب جایگاه‌های اول و سوم را از آن خود کند و الگوهایی برای سایر شهرهای جهان در جهت تردد پایدار باشد.

تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

مدیران شهری می‌توانند به منظور ترویج دوباره استفاده از وسایل نقلیه عمومی در میان مردم تدابیری برای سرعت و ایمنی خودروهای عمومی بیندیشند، ضمن این‌که مقرون‌به‌صرفه بودن و افزایش پایداری آن‌ها نیز می‌تواند در جذب شهرنشینان به عبور و مرور از طریق این وسیله‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

جایگزینی خودروهای موتوری با الکتریکی

بدیهی است که جایگزینی وسایل نقلیه موتوری با خودروهای الکتریکی می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش انتشار گازهای آلاینده، به حداقل رساندن سطح آلودگی صوتی و بهبود کیفیت هوا نقش مهمی ایفا کند و در پایداری شهری نیز سهیم باشد. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان از تکنولوژی برای قطارها، اتوبوس‌ها و خودروها بهره می‌گیرند که البته چالش‌های زیادی نیز پیش روی کاربران آن قرار دارد. به عنوان مثال، دسترسی به شبکه‌های الکتریکی منطقه‌ای یکی از بحران‌هایی است که پیش روی کاربران خودروهای برقی وجود دارد و این در حالی است که زیرساخت‌های شارژ این وسایل نقلیه نیز به میزان کافی در شهرها وجود ندارد.

از سوی دیگر، برنامه‌ریزان باید تدابیری برای تشویق هر چه بیشتر مردم به جایگزین کردن خودروهای موتوری خود با وسایل نقلیه الکتریکی پیاده کنند که در این رابطه، ارائه خدمات مربوط به شارژ و پارکینگ رایگان می‌تواند اثربخش باشد.

تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

افزایش قابلیت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهرها

بدون شک، ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهرها مستلزم اعمال اقدامات دیگری نظیر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در مسیر تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران است که می‌تواند ایمنی را برای آن‌ها تضمین کند. علاوه بر این، مدیران باید سیستم‌های اشتراک دوچرخه و اسکوتر را در شهرها تقویت کنند تا افرادی که از خرید این وسایل نقلیه پاک محروم هستند، بتوانند با صرف کمترین هزینه ممکن از آن‌ها بهره گیرند. ایجاد اتصال میان مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با ایستگاه‌های مترو و اتوبوس از دیگر تدابیر اثربخش در ترویج هرچه بیشتر تردد سبز در شهرها به‌شمار می‌رود که می‌تواند همواره بر تعداد دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در شهرها بیفزاید.

تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

بهبود زیرساخت‌های شهری برای افزایش تاب‌آوری آن‌ها در مقابل تغییرات اقلیمی

امروزه تغییرات اقلیمی در بسیاری از نقاط دنیا، وقوع سیل غیرمنتظره را برای آن‌ها رقم می‌زند و می‌تواند به وقوع حوادث دیگری نظیر سوانح خیابانی منجر شود. در این راستا، بهبود زیرساخت‌های تردد برای افزایش مقاومت آن‌ها در مقابل تغییرات آب‌وهوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند احتمال وقوع پیشامدهای ناگوار حین عبور و مرور را برای کاربران به حداقل برساند.

سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای آلاینده

تکنولوژی می‌تواند به شکل نرم‌افزارهای مخصوص پارک خودرو به شهرها در کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک کند، به این صورت که افراد با نصب این نرم‌افزارها روی گوشی‌های تلفن همراه خود کمتر به جست‌وجوی محل پارک می‌پردازند و همین امر کاهش مدت زمان تردد آن‌ها را در پی دارد و به کاهش انتشار گازهای آلاینده منجر می‌شود.

تدابیری برای افزایش پایداری حمل‌ونقل در شهرها

کد خبر 581659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.