توسعه دانش‌بنیان‌ها با نگاه ویژه دولت سیزدهم

اشتغال‌زایی جوانان نخبه و متخصص با بهره‌مندی از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان موجب حفظ نخبگان کشور و افزایش نیروهای مهارت دیده می‌شود، دانش‌بنیان‌ها سبب تربیت سرمایه انسانی می‌شوند و زمینه اشتغال پایدار جوانان با افزایش درآمدهای پایدار شهری را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کلان‌شهر اصفهان تأمین آب زاینده‌رود، وجود بافت فرسوده، آلایندگی هوا، ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی، تکمیل پروژه‌های بر زمین مانده، مسئله فرونشست زمین و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای تحقق شعار شال و توسعه اشتغال‌زایی نیازمند کمک‌های دولت سیزدهم است.

شهروندان، مسئولان و مدیریت شهری با مشکلات و دغدغه‌هایی مختلفی مواجه هستند، لذا اعضای شورای ششم شهر اصفهان به عنوان نمایندگان و منتخبان مردم اصفهان این مشکلات را رصد می‌کنند و چالش‌های شهر و مطالبات مردمی برای پیگیری در مرحله اول به آنها ارائه می‌شود، انتظار شهروندان این است که مدیران شهری اهتمام ویژه‌ای در پیگیری چالش‌های شهر و استان اصفهان داشته باشند. به زودی سفر رئیس‌جمهور به همراه مسئولان دولت سیزدهم به اصفهان اتفاق می‌افتد و نامه‌ای ۳۰ بندی شورای ششم در رابطه با مشکلات شهر اصفهان و مطالبات مردم برای ارائه به رئیس‌جمهور تدوین شده است تا با کمک دولت معضلات کلان‌شهر اصفهان رفع شود.

پایداری آب در زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه شهروندان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تدوین نامه ۳۰ بندی شورای ششم در رابطه با مشکلات شهر اصفهان و مطالبات مردم برای ارائه به رئیس‌جمهور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موارد مطرح شده در نامه ۳۰ بندی در جلسه‌های تلفیق جمع‌بندی نهایی و به ترتیب اولویت مباحث، تنظیم شده است، این نامه برای استاندار اصفهان، معاونان و نمایندگان ارسال شده است تا هر کدام از مسئولان که در جریان تنظیم مصوبات سفر ریاست جمهوری دخیل هستند این موارد را مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه توجه به پایداری و جریان دائمی آب در زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه شهروندان و اعضای شورای ششم شهر اصفهان از رئیس‌جمهور است، ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم خواستار تعیین تکلیف جریان پایدار آب زاینده‌رود هستند، زیرا پیگیری این مسئله مطالبه شهروندان است که به طور مرتب تکرار می‌شود، بدون اینکه نظر منفی نسبت به سایر استان‌ها وجود داشته باشد یا بخواهیم از سهم دیگران کم شود، خواستار توجه به این مشکل که زمینه‌ساز معضلات بزرگی در کلان‌شهر اصفهان شده است، هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: پایداری و جریان دائمی آب زاینده‌رود و حقابه مردم اصفهان سال‌های متمادی است که برای کشاورزان، مسئولان محیط زیست و شهروندان مهم‌ترین چالش است، همچنین نباید فراموش شود که تشکیل اصفهان با تمدنی در مرکز ایران، پیرامون رودخانه زاینده‌رود بوده است، این اتفاق به عنوان یک خواسته و نگرانی اصلی مردم تلقی می‌شود. موضوع فرونشست زمین نیز پیوست همین درخواست است که شورای ششم شهر اصفهان در نامه تدوین شده پیشنهاد کرده است تا وزارت‌خانه‌های دخیل با تشکیل کارگروهی حداقل با محوریت معاونان، استانداری اصفهان و سازمان‌های مرتبط در این زمینه اقدام و فرونشست در اصفهان را بررسی کنند تا برای برای رفع این مشکل و جلوگیری از گسترش فرونشست تصمیم‌های مؤثری بگیرند و به تصویب دولت برسانند و گره از این معضل که گریبان‌گیر نصف جهان شده است باز کنند.

کارخانه‌های آلاینده در اصفهان توسعه نیابد

وی در خصوص مطرح شدن موضوع آلودگی هوای اصفهان در این نامه، اظهار کرد: در مورد آلودگی هوا نیز بندی بود که توسعه کارخانه‌های آلاینده در اصفهان وجود نداشته باشد، پیشنهاداتی در مورد نوسازی ناوگان‌های عمومی و خصوصی برای رفع آلودگی و کاهش آلایندگی حمل‌ونقل عمومی ارائه شده است.

نورصالحی با بیان اینکه اجرایی شدن پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان و تهران به توجه دولت سیزدهم نیاز دارد، گفت: یکی از درخواست‌های مهم دیگر اعضای شورای ششم شهر اصفهان در تدوین نامه ۳۰ بندی، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان و تهران خواهد بود، زیرا حدود ۲۶ سال پیش بحث این پروژه مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. بخش‌هایی از زیرسازی و کارهای ساختمانی این پروژه توسط پیمانکار انجام شده است، اما باید ریل‌گذاری این پروژه نیاز به توجه ویژه دولت دارد، پیشنهاد شورای ششم شهر اصفهان برای پیشبرد این پروژه این است که رئیس جمهور دستور جدی به وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دهد تا این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌آید زمان در نظر گرفته شده روند تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان و تهران در مقایسه با پروژه‌های مشابه در کشورهای دیگر زمان زیادی است، در حالی که اگر مشکلات موجود رفع شود این پروژه تا پایان دولت سیزدهم و حتی زودتر از آن نیز قابل اجرا است، تکمیل این پروژه نیازمند نظر مهندسی، تصمیم مدیریتی و اقدام جهادی است.

توسعه شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در اصفهان

وی در خصوص پیشنهادی که در راستای توسعه شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در اصفهان به رئیس‌جمهور ارائه شده است، تصریح کرد: در این نامه ۳۰ بندی شورای ششم شهر اصفهان پیشنهادها و بندهایی برای توسعه شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان وجود دارد، همچنین در مورد توسعه گردشگری در شهر اصفهان و تعیین زمانی، حداکثر چهار ساله برای دو برابر شدن زیرساخت‌های فعلی گردشگری در شهر اصفهان، توجه به بافت تاریخی، احیای دولت‌خانه صفوی، کمک به بازسازی بافت‌های فرسوده، کمک به تأمین مسکن داخل محدوده شهر اصفهان در بافت‌های فرسوده و اراضی که در محدود شهری ساخته نشده است، نیز به دولت پیشنهادهایی شده است.

نورصالحی با اشاره به چالش‌های اشتغال و کارآفرینی، اظهار می‌کند: برای تحقق شعار سال توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف اصفهان و توسعه شهرک‌های علمی و فناوری در این نامه پیشنهادهایی مطرح شده است، امیدواریم که در این زمینه تصمیم‌های مؤثری گرفته شود.

کد خبر 581566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.