عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۱ خرداد

در این بسته خبری در مورد عرضه نسخه پولی تلگرام در ماه جاری، درخواست مدیر اپل برای تصویب قانون فدرال حفظ حریم خصوصی و مشخصات فنی گوشی وان پلاس 10T می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

رونمایی وردپرس از مقرون‌به‌صرفه‌ترین وب‌سایت ساز خود

وردپرس به تازگی باعرضه پلتفرمی جدید که ماهانه تنها پنج دلار قیمت دارد ویژگی‌هایی نظیر میزبانی مدیریت شده وردپرس و ترافیک نامحدود سایت را تحت عنوان "قیمت انقلابی" برای کاربران عرضه کرده است.

برنامه استارتر وردپرس گزینه جدیدی برای کاربران است. این برنامه در واقع‌ بین برنامه پرو این کمپانی و گزینه رایگان و پایه‌ای قرار می‌گیرد که در حال حاضر جهت انتخاب توسط وردپرس ارائه شده‌اند. وردپرس در اعلامیه این گزینه نوشته است که: «از ساختن مخاطبین خود با وبلاگ گرفته تا به‌اشتراک‌گذاری کسب‌وکار، طراحی، تخصص یا تجربیات خود با جهان. اگر به دنبال این هستید که کار خود را قابل‌مشاهده و بصری کنید، برنامه استارتر شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

مشترکان این پلتفرم جدید به مجموعه کاملی از ابزارها دسترسی خواهند داشت که به آن‌ها در تنظیم و شخصی‌سازی یک وب‌سایت کمک می‌کند. این برنامه به‌جای دامنه پایه wordpress.com با دامنه‌های شخصی.com آغاز می‌شود. کاربران در زمان ساخت وب‌سایتشان می‌توانند از حافظه شش گیگابایتی این برنامه برای ذخیره عکس‌ها و فیلم‌ها استفاده کنند.

افزایش ظرفیت تعداد کاربران گروه‌های واتساپ

ظرفیت کاربرانی که می‌توانند در یک گروه چت در واتساپ حضور پیدا کنند، دو برابر شد.

پیش از این محدودیت ظرفیت گروه‌های واتساپ ۲۵۶ نفر بود، اما اکنون ۵۱۲ نفر می‌توانند در یک گروه حضور داشته باشند. این تغییر حدود یک ماه بود که در نسخه‌های بتای واتس‌اپ مشاهده شده بود، اما سرانجام برای همه کاربران عرضه شد.

کاربران با بروزرسانی نسخه‌های اندرویدی و iOS اپلیکیشن واتساپ خود، می‌توانند از این به‌روزرسانی بهره‌مند شوند. این تغییرات ممکن است همزمان برای همه قابل دسترس نباشد و شاید لازم باشد بعضی از کاربران مدت طولانی‌تری برای دسترسی به آن صبر کنند.

این بروزرسانی به صورت خودکار، محدودیت ظرفیت اعضای یک گروه را تغییر خواهد داد و کاربران می‌توانند این تغییر را در زمان ایجاد یک گروه جدید مشاهده کنند. این اتفاق خوبی برای سازمان‌هایی است که از واتساپ برای ارتباط با شمار زیادی از اعضای خود استفاده می‌کنند.

نسخه پولی تلگرام ماه جاری عرضه می‌شود

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام با انتشار اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی و عرضه نسخه پولی این پیام‌رسان خبر داد.

پس از انتشار شایعات فراوان درباره اشتراک پولی تلگرام، پاول دوروف موسس این پیام‌رسان روز جمعه اعلام کرد در ماه جاری یک طرح اشتراک پولی را برای کاربران خود راه اندازی خواهد کرد.

او در یک پست وبلاگی گفت: کاربرانی که تلگرام پریمیوم را انتخاب می‌کنند امکانات بیشتری برای چت، ارسال پیام و آپلود فایل خواهند داشت. البته این کار به معنای پولی شدن امکانات کنونی تلگرام نیست و فقط برای ارائه ویژگی‌های بیشتر عرضه می‌شود.

تلگرام به همراه سیگنال به دنبال نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی واتساپ، شاهد افزایش کاربران بوده‌اند. این پیام‌رسان در حال حاضر ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و یکی از ۱۰ اپلیکیشن پر طرفدار در جهان است.

درخواست مدیر اپل برای تصویب قانون فدرال حفظ حریم خصوصی

مدیر اپل به دلیل نگرانی از آسیب‌های احتمالی به کسب‌وکار خود، درخواست کرد تا قانون فدرال حفظ حریم خصوصی به تصویب کنگره و سنا برسد.

نقض گسترده حریم شخصی کاربران اینترنت در آمریکا موجب بی‌اعتمادی آنان شده و از همین رو مدیر اپل که نگران ضربه خوردن کسب‌وکار خود است؛ درخواست کرده تا قانون فدرال حفظ حریم خصوصی به تصویب کنگره و سنا برسد.

در این نامه که برای گروهی از قانون‌گذاران در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده ارسال شده آمده است: «ما قویاً از شما می‌خواهیم که روند تصویب قوانین جامع حریم خصوصی را در اسرع وقت پیش ببرید و آماده کمک به این روند در روزهای آینده هستیم.»

تصویب این قانون در کنگره و سنای آمریکا موافقان و مخالفان فراوانی دارد و دولت آمریکا نیز نگران است تصویب چنین قانونی باعث اختلال در جاسوسی‌های سایبری این کشور شود.

پوکو F4 5G با سیستم خنک‌کننده جدید و عملکرد پایدارتر از رقبا عرضه خواهد شد

پوکو هند به‌تازگی توییتی درمورد سیستم خنک‌کننده جدید گوشی پوکو F4 5G منتشر کرده و جزئیاتی درمورد آن به اشتراک گذاشته است.

انتظار می‌رود پوکو F4 بزودی رونمایی شود. این دستگاه از تراشه Snapdragon 870 بهره خواهد برد و اکنون پوکو اطلاعات بیشتری درمورد سیستم خنک‌کننده آن موسوم به Liquidcool 2.0 به‌ اشتراک گذاشته است. به‌گفته‌ پوکو این سیستم درواقع محفظه‌ بخار هفت‌لایه با سطحی به ابعاد ۳۱۱۲ میلی‌متر مربع از جنس گرافیت خواهد بود.

پوکو به‌تازگی نتایج آزمایش پردازنده F4 5G را دربرابر iQOO 9 SE و وان‌پلاس ۱۰ پرو به‌اشتراک گذاشته که در آن، دستگاه پوکو نسبت به رقبای خود خنک‌تر ماند و عملکرد پایدارتری نسبت به دو رقیب دیگر ارائه داد.

مایکروسافت به کاربران سرورهای MSSQL هشدار داد

شرکت مایکروسافت درباره حملات Brute-force که پایگاه داده سرورهای آسیب‌پذیر و متصل به اینترنت Microsoft SQL Server - به‌اختصار MSSQL - و دارای رمزهای عبور ضعیف را هدف قرار می‌دهد، هشدار داد.

با اینکه این نخستین‌باری نیست که سرورهای MSSQL هدف چنین حملاتی قرار می‌گیرند، اما محققان اعلام کرده‌اند که مهاجمان در این کارزار از ابزار معتبر SQLPS استفاده می‌کنند تا فرامین SQL Server PowerShell را اجرا کنند.

استفاده از ابزارها و توابع عادی و سالم سیستم‌عامل و دیگر نرم‌افزارهای کاربردی توسط مهاجمان سایبری برای اهداف خرابکارانه خود بر روی سیستم قربانی، یکی از روش‌های جدید برای مخفی ماندن و شناسایی نشدن توسط سیستم‌های امنیتی است. به این روش "کسب روزی از زمین" یا Living off the Land – به‌اختصار LotL – گفته می‌شود.

مشخصات فنی گوشی وان پلاس 10T

اگر شایعات درست باشند گوشی وان‌پلاس ۱۰ تی (OnePlus 10T)، آخرین پرچمداری خواهد بود که این شرکت در سال جاری معرفی می‌کند. به جز تایید استفاده از چیپست اسنپدراگون هشت نسل یک، تاکنون اطلاعات بسیار کمی در مورد دیگر جزییات این گوشی منتشر شده است.

وان‌پلاس 10T با برآمدگی تمام عرض ماژول دوربین در قاب پشتی، طراحی غیرمعمولی نسبت به دیگر محصولات این شرکت دارد. البته افشاگران هشدار می‌دهند که این طراحی بر اساس اطلاعات اولیه است، بنابراین ممکن است خیلی دقیق نباشد.

در هر حال این گوشی بزرگتر از حد انتظار خواهد بود. هنوز ابعاد دقیقی از آن وجود ندارد، اما ظاهراً دارای یک صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی است، بزرگتر از گوشی‌های T قبلی و به بزرگی ۱۰ پرو! با این حال این پنل به جای رزولوشن +QHD از رزولوشن +FHD بهره خواهد برد، این در حالی است که نرخ نوسازی را هنوز روی ۱۲۰ هرتز حفظ می‌کند.

کد خبر 581085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.