کم‌سابقه‌ترین بارش باران در مشهد / ۱۲ میلی‌متر بارش در ۳۰ دقیقه

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از بارش ۱۲ میلیمتر باران طی ۳۰ دقیقه براساس داده‌های ثبت شده توسط ایستگاه‌های باران‌سنج سطح شهر در روز گذشته (جمعه) خبر داد.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عصر روز گذشته _جمعه، بیستم خردادماه_ ناپایداری هوا و ورود ابرهای کومولونیمبوس (کومه‌ای‌بارا) بر آسمان شهر، موجب بارش باران همراه با تگرگ در سطح شهر مشهد شد، به طوری‌که در ۳۰ دقیقه شاهد ۱۲ میلی‌متر بارش در سطح شهر مشهد بودیم؛ عددی که طی سال جاری بی‌سابقه و در دوره بلندمدت کم‌سابقه بوده است.

وی افزود: بیشترین بارش‌های روز گذشته در مشهد از ایستگاه خیام شمالی با ۱۲.۹ میلی‌متر در میان شش ایستگاه باران‌سنجی گزارش شده است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر شش دستگاه باران‌سنج در خیابان‌های مفتح، خیام شمالی، کریمی، چمن، سرافرازان و الهیه نصب شده است که این دستگاه‌ها قابلیت رصد و پایش میزان انواع بارش از قبیل باران، برف و تگرگ به صورت لحظه‌ای را دارد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش باران نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری در موضوعاتی همچون طراحی کانال‌ها، شدت باران‌های فصلی، احداث بزرگراه‌ها و ساختمان‌ها دارد.

پذیرا افزود: با توجه به اثرات تغییر اقلیم در سطح جهانی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است و از آنجایی که زیرساخت‌های شهری کلان‌شهر مشهد بر اساس این حجم از بارندگی طراحی نشده است، در صورت وقوع چنین بارش‌هایی برای دقایقی بعضی از معابر دچار آب‌گرفتگی خواهد شد.

کد خبر 581015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.