چوب غذاخوری یا چاپستیک چیست + تاریخچه، آداب و آموزش استفاده Chopsticks

چاپستیک نوعی ابزار رایج برای خوردن غذا در کره، چین، ژاپن، تایلند و دیگر کشورهای آسیای شرقی است.

به گزارش ایمنا، با گسترش مصرف غذاهای آسیایی در جهان، چاپستک (چوبک غذا خوری آسیایی) که تنها در کشورهای چین، کره، ژاپن و ویتنام برای هزاران سال مورد استفاده قرار می‌‏گرفت‬ در تمام دنیا استفاده می‌شود.

چاپِستیک

چاپِستیک به انگلیسی Chopsticks و به ژاپنی هاشی (چوبک غذا خوری آسیایی یا به اختصار چوبک) نوعی وسیله رایج برای خوردن غذا در آسیای شرقی است. این وسیله از دو میله باریک و سبک هم اندازه تشکیل شده است و در بین مردم این ناحیه، به عنوان جایگزینی سنتی برای قاشق، چنگال و کارد به کار می‌رود. مردمان چین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، کره شمالی و ویتنام از چوبک برای خوردن غذا استفاده می‌کنند. در برخی نقاط گرفتنش با دست چپ خلاف نزاکت است. معمولاً جنس چاپستیک از چوب یا سنگ است. چوبک‌های ژاپنی از نظر اندازه و وزن کوچک‌تر از انواع چینی هستند.

تاریخچه چاپستیک

درباره نحوه پیدایش چوبک غذاخوری داستان‌ها، افسانه‌ها و روایت‌های بسیاری وجود دارد که مشهورترین آنها افسانه‌ای درباره (یو کبیر) امپراطور بزرگ چین باستان است؛ یو کبیر هنگام ساخت یک پروژه سدسازی عظیم در حالی که به شدت دچار کمبود وقت بود، برای صرف غذا و جلوگیری از اتلاف وقت، دو شاخه باریک از درختی می‌چیند و با آن غذای داغ خود را از دیگ روی آتش به سرعت می‌خورد تا دوباره به سر کارش بازگردد. کارگران هم از این شیوه غذا خوردن عجولانه او پیروی می‌کنند. طبق این افسانه، چاپستیک به این ترتیب به وجود آمده است.

از ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد بسیاری از مردم چین برای غذا خوردن از چاپستیک استفاده می کرده‌اند و حدوداً تا ۵۰۰ سال پس از میلاد مسیح چاپستیک در اکثر مناطق قاره آسیا مورد استفاده قرار گرفت. مردم چین در ابتدا از چاپستیک برای طبخ غذا و یا پیچیدن برگ بامبو به دور سوشی استفاده می‌کردند. اما سپس استفاده از آن توسعه پیدا کرد تا جایی که مردم کشورهای شرق آسیا برای خوردن اکثر غذاها به چاپستیک وابسته شده و از آن استفاده کرده و می‌کنند.

 چوب غذاخوری یا چاپستیک چیست + تاریخچه، آداب و آموزش استفاده Chopsticks

انواع چاپستیک

چاپستیک‌ها انواع مختلفی دارند. برخی بزرگ‌تر و برخی دیگر کوچک‌تر هستند. معمولاً چاپستیک های بزرگ در طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما چاپستیک های کوچک‌تر برای سرو غذا استفاده می‌شوند. چاپستیک های کوچک‌تری هم برای کودکان طراحی شده است. چاپستیک ها با چون های باکیفیت های مختلف در بازار موجود است. برخی از آنها دارای نقش و نگارهایی هستند و برخی دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسند.

در ژاپن طول چاپستیک های ساخته شده برای مردان ۲۰٫۳۲ سانتی متر و برای زنان ۱۷٫۷۸ سانتی متر بود و ژاپنی‌ها نخستین کسانی بودند که انواع قابل تفکیک این ابزار را در سال ۱۸۷۸ میلادی ساختند که عموماً هم از بامبو یا چوب تهیه می‌شد.

چه غذاهایی را با چاپستیک می‌خورند؟

مردم کشورهای شرق آسیا برای خوردن برخی غذاها از این وسیله استفاده می‌کنند. برای مثال چینی‌ها دیم سام را قطعاً با چاپستیک سرو می‌کنند و یا خوردن سوشی در ژاپون با چاپستیک مرسوم است. مردم تایلند نیز برای خوردن خورشت‌های کاری تایلندی قطعاً از چاپستیک استفاده می‌کنند.

نودل از دیگر غذاهایی است که در کشورهای شرق آسیا نظیر ژاپن، ویتنام، چین، تایلند و.. طرفدار زیادی دارد و مردم این کشورها برای خوردن آن از چوب غذاخوری یا چاپستیک استفاده می‌کنند.

 چوب غذاخوری یا چاپستیک چیست + تاریخچه، آداب و آموزش استفاده Chopsticks

آموزش غذا خوردن با چوب چاپستیک

  • هر دو میله را دست‌تان بگیرید، اولی را بین انگشت شست قرار دهید.
  • میله دوم را مانند یک خودکار در دست‌تان بگیرید در حالی که انگشت شست را ثابت نگه داشته‌اید.
  • انگشت وسط را بین میله‌ها بگذارید تا بتوانید آنها را باز کنید و غذا را بردارید.
  • از انگشت کوچک برای بستن میله‌ها و نگه داشتن غذا استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید میله‌ها باید در یک سطح به صورت موازی قرار بگیرند.

چگونه با چاپستیک غذا بخوریم

استفاده از چوب‌های چاپستیک در هنگام غذا خوردن آداب خاصی دارد. مهم نیست که شما در کدام یک از کشورهای شرق آسیا باشید. اگر وارد یک رستوران شدید و تصمیم گرفتید که غذای محلی آن کشور را سفارش دهید و با چاپستیک غذا بخورید باید این آداب را بدانید. عموماً در رستوران‌ها چاپستیک های بسته بندی شده و یک بار مصرف به گردشگران داده می‌شود. چوب‌ها به یکدیگر چسبیده‌اند و بایستی آنها را از یکدیگر جدا کنید و هنگامی که غذای خود را تمام کردید یا اینکه سیر شده‌اید، باید چوب‌ها را در کنار یکدیگر روی ظرف غذای خود بگذارید. طوری چوب‌ها را روی لبه ظرف بگذارید که سمت انتهایی چوب‌ها رو به شما نشانه رفته باشد. اگر در کنار بشقاب غذای شما مکان قرار دهی چاپستیک و گیره نگهداری آن وجود داشت، آنها را روی گیره و بسیار دقیق قرار دهید.

هیچ گاه چوب‌های چاپستیک را پس از تمام شدن غذا روی میز و به حالت نامرتب رها نکنید.

 چوب غذاخوری یا چاپستیک چیست + تاریخچه، آداب و آموزش استفاده Chopsticks

استفاده از چاپستیک

برای برداشتن تکه‌های غذا باید چوبک دوم یا چوبی که توسط انگشت شصت و کناره‌های انگشت اشاره نگه داشته‌اید را حرکت دهید تا کمی از هم باز شوند پس از برداشتن تکه‌های غذا آن را به چوبک ثابت نزدیک کنید. از غذاهای معروف ژاپنی که با چاپستیک در تمام دنیا خورده می‌شوند می‌توان به سوشی و اونیگیری یا کوفته برنجی اشاره کرد.

کاهش وزن با چاپستیک

محققان ثابت کرده‌اند که غذا خوردن با چاپستیک همانند چنگال به تعادل وزن و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند بناب این اهمیت این ابزار در کاهش وزن مورد توجه برخی از افراد است و تغییر سبک غذا خوردن به سبک آسیای شرقی یکی از پرطرفدارترین مفاهیم سبک زندگی کنونی است.

 چوب غذاخوری یا چاپستیک چیست + تاریخچه، آداب و آموزش استفاده Chopsticks

Chopsticks در ایران

در اکثر رستوران‌های بین‌المللی موجود در ایران که غذای آسیای شرقی سرو می‌شود غذاهایی موجود است که در کنار آن یک چاپستیک یک بار مصرف نیز برای شما آورده می‌شود.

کد خبر 580998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.