استحکام ساختمان‌های فارسان در هاله‌ای از ابهام

اصول ایمنی ساختمان‌ها و بناهای شهری باید در تمام مراحل و توسط افراد و متولیان دخیل به درستی عملیاتی شود تا شاهد بروز اتفاقات ناگوار نباشیم. این اصول در تمام شهرهای کشور یکسان است؛ اما شرایط در برخی شهرهای کوچک ازجمله فارسان ایمن‌سازی بناهای شهری را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روش‌های غالب در ساخت‌وسازهای کشور علی‌رغم تحولات جهانی و پیشرفت‌های فناورانه در این عرصه، به صورت سنتی یا با فناوری‌های تاریخ گذشته انجام می‌شود.

به‌رغم تصریحات قانونی و وجود مراکزی برای آموزش و تعیین صلاحیت کارگران ساختمانی، بیشتر کارگران شاغل در صنعت ساختمان، کارگران فصلی فاقد صلاحیت یا مهاجران غیرقانونی از کشورهای همسایه هستند.

در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بر الزام ساخت‌وساز توسط مجریان دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی تاکید شده است؛ با این وجود این مهم توسط مالکان یا افرادی که هیچ‌گونه صلاحیتی در زمینه اجرای ساختمان ندارند، انجام می‌شود. شرایط نابسامان ساخت‌وساز در دل شهرها و در مجاورت محل زندگی شهروندان، مخاطرات متعددی را متوجه افراد شاغل در کارگاه‌های ساختمانی و اشخاص ثالث می‌کند.

ایمنی تنها در حین ساخت، تخریب، گودبرداری، حفاظت گودبرداری و پی‌سازی، توسعه، تعمیر اساسی و تقویت بنا و خاک‌برداری نیست؛ بلکه حتی سال‌ها بعد از آن می‌تواند خسارات جانی و مالی داشته باشد و تنها سازندگان مورد سوال نیستند بلکه صاحبانِ کار، شهرداری، نظام مهندسی و دیگر متولیان هم دخیل هستند.

اصول ایمنی ساختمان یک مکان، باید در تمام مراحل و توسط تمام افراد و متولیان دخیل به درستی و با صبر و حوصله عملیاتی شود تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم. سالانه شمار زیادی از حوادث در محل‌های کاری رخ می‌دهد که ممکن است به ازکارافتادگی و حتی در مواردی به مرگ اشخاص منجر شود؛ این موضوع در پروژه‌های عمرانی شدت بیشتری به خود می‌گیرد و در برخی موارد باعث تغییر کلی در روند یک پروژه می‌شود.

وقوع حوادث ساختمانی موجب وارد آمدن خسارت به کارفرما و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در محل کار می‌شود و عمده این خسارت‌ها جنبه مالی دارد. وارد آمدن هزینه سنگین ناشی از حوادث در یک پروژه، تأثیر مستقیمی بر موفقیت و توجیه اقتصادی طرح دارد؛ بنابراین مسئله ایمنی در محل کار و در پی آن استحکام بناهای شهری طی سال‌های اخیر به دلیل اثرگذاری بر ایمنی و اقتصاد شهر، کیفیت زندگی و روند توسعه مورد توجه بوده است.

شهر فارسان نیز از این قاعده مستثنی نیست و عوامل درونی و بیرونی بر روند ساخت‌وساز و میزان استحکام بناها در این شهر کوچک استان چهارمحال‌وبختیاری اثرگذار است. در همین خصوص با «مهدی امیریان» شهردار شهر فارسان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در شهر فارسان ساختمان ناایمن وجود دارد؟

شهرداری فارسان دارای واحد تخلفات مستقل نبود اما طی چند ماهه گذشته شکل گرفت و حتی با بررسی‌های انجام شده حتی قبل از حادثه متروپل آبادان، ساختمان‌هایی با فرونشست در حد چند سانتی‌متر در شهر مشاهده شد؛ البته هنوز علت این امر به طور کامل بررسی نشده اما درمجموع کاهش بارش‌ها و پایین آمدن نظارت بر ساخت‌وسازها به نحوی که عده‌ای به عنوان بسازبفروش به ایمنی‌ها و الزامات توجه نکرده‌اند، از دلایل این مشکل است.

از زمان مسئولیت بنده در شهرداری حدود ۵۰ مورد اخطار مجدد به ساختمان‌های ناایمن داده شده و ۲۰ تا ۳۰ اخطار هم برای نخستین بار بود؛ این ساختمان‌های مسکونی، تجاری و درمانی دولتی و خصوصی اعم از ادارات، مدارس، بیمارستان و مساجد بودند.

در مکاتبات عنوان کردیم که در استحکام این ساختمان‌ها شک داریم؛ لذا با کانون کارشناسان هماهنگی انجام شد تا ایمنی ساختمان‌ها بررسی و اعلام شود. اما یک مشکل در سطح کشور وجود دارد، آن هم اینکه عده‌ای به دلیل سود بالای اقتصادی، به دنبال ساخت‌وساز غیرقانونی می‌روند که غیرقابل توجیه است؛ مورد دیگر اینکه قانون به گونه‌ای است که برخی اشخاص نمی‌توانند پروانه بگیرند.

چه عواملی تخلفات ساختمانی را تشدید می‌کند؟

در شهر کوچکی مانند فارسان، اغلب زمین‌ها قولنامه‌ای بوده و طبق نامه جدید که برای شهرداری ارسال شده به زمین‌هایی که دارای سند ثبت رسمی نیستند، نمی‌توان پروانه ساخت داد. شهرستان فارسان و به تبع آن شهر فارسان به شدت مهاجرپذیر است و مردم قصد ساخت مسکن را دارند؛ ما هم طبق قانون نمی‌توانیم پروانه بدهیم زیرا منع قانونی داریم؛ از طرفی مردم به دلیل بالا بودنِ اجاره‌بهای مسکن، احساس می‌کنند ارزش پولشان از دست می‌رود؛ در نهایت این اتفاقات عامل می‌شود که قیمت ملک در شهر هر روز بالا برود.

از طرفی عده‌ای غیرقانونی اقدام به ساخت می‌کنند و شهرداری هم اعتبار و نیروی کافی برای جلوگیری از این امر ندارد. قانون ضمانت اجرا برای شهرداری نگذاشته است؛ چند وقت پیش یکی از نیروهای شهرداری برای جلوگیری از همین موارد مصدوم شد، البته عده زیادی از مردم هم در ساختمان‌سازی حساس شدند و تاکید به ایمنی بیشتر ساختمان دارند.

برای جلوگیری از تخلفاتی که در مرحله نظام مهندسی انجام می‌شود چه باید کرد؟

شهرداری برای دادن پایان کار طی نامه‌نگاری، از نظام مهندسی اتمام عملیات ساختمانی را می‌خواهد که توسط کارشناسان مختلف مرتبط آنان تمام موارد بررسی شده است؛ لذا از نظر ما دادن پایان کار بلامانع است و عواقب بعدی بر عهده آنان است، اما شهروندان بعد از این مرحله با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند که ما اکنون به جد ورود کردیم تا نکات ایمنی با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد. اینکه مردم به این نقطه از حساسیت در ساخت‌وساز برسند بسیار با ارزش است؛ ناظران نظام مهندسی نیز باید دقت بیشتری بر نظارت‌ها داشته باشند. بعد از حادثه متروپل آبادان بخشنامه‌های فروان از سوی وزاتخانه، دفتر امور شهری استانداری استان و دیگر متولیان برای ایمنی ساختمان‌ها به شهرداری ارسال شده است.

کد خبر 580840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.