طرح آزمایشی شورای شهر ولینگتون برای تبدیل پارچه به آسفالت

شورای شهر ولینگتون زمینه‌های لازم برای اجرای طرح آزمایشی اقتصاد دایره‌ای را مبنی بر تولید آسفالت جاده‌ها از پارچه‌های دورریختنی فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر ولینگتون یک آزمایش اقتصاد دایره‌ای را با استفاده از منسوجات به‌عنوان یک افزودنی مورد استفاده عملی در آسفالت جاده‌های خود آغاز کرده است چراکه زباله‌های نساجی یکی از سریع‌ترین جریان‌های زباله نیوزیلند است و تأثیر بزرگی که نسبت به وزن آن‌ها وجود دارد، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تمرکز فعالیت‌های کاهش کربن تبدیل می‌کند.

طرح آزمایشی تولید آسفالت از پارچه در راستای ایجاد یک سیستم اقتصاد دایره‌ای برای استفاده مجدد از منابع بکر لباس و منسوجات دورریختنی، تحت رهبری شورا و با مشارکت متخصص سیستم پوشاک کم‌کربن Usedfully، مؤسسه تحقیقاتی «کراون (Crown)» و شرکت زیرساختی «فولتون هوگان (Fulton Hogan)» طراحی شده است.

شورای شهر ولینگتون این آزمایش را نمونه کاملی از همکاری متقابل و سرپرستی متمرکز بر بهبود پایداری برای نسل‌های آینده معرفی کرد و بهبود عملکرد جاده‌های شهر را با ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی، همچنین کاهش میزان ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای فرایندی برد-برد دانست.

شهردار ولینگتون نیز اعلام کرد که شورا به‌طور کامل و با کل توان از سازمان‌ها، پروژه‌ها و طرح‌هایی که بخشی از هدف از صفر تا صد شهر با عنوان «ته آتاکورا»، منعکس‌کننده اقتصاد دایره‌ای در راستای کاهش ردپای جمعی کربن در سیاره زمین است، حمایت خواهد کرد. وی با اشاره به احساس غرور دولت و شورای شهر ولینگتون نسبت به مشارکت در این پروژه پیشرو و قابل تحسین اظهار امیدواری کرد که به زودی سراسر نیوزیلند و سپس شهرهای کل جهان شاهد پیاده‌سازی برنامه‌هایی با همین مضمون باشند.

سیستم پوشاک کم‌کربن Ussedfully با رهبری مشترک طراحی و ایجاد اقتصاد دایره‌ای ملی برای پوشاک و منسوجات، در راستای بررسی برنامه‌های کاربردی بالقوه برای الیاف نساجی ضایعاتی در نیوزیلند که به‌سرعت علاقه و بودجه صنعتی را به خود جلب می‌کند، شروع به همکاری با گروه خلاق و حرفه‌ای Scion، ارائه‌دهنده خدمات نوآورانه و برتر، کرده است. شورا نیز از فاصله موجود میان خیابان‌های «غزنی (Ghuznee)» و «بولر (Buller)» به‌عنوان اولین بخشی از جاده نام برد که به محصول جدید مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

استفاده از سلولز و پارچه در آسفالت

شورای شهر اعلام کرد که سلولز در حال حاضر نیز برای استفاده به‌عنوان افزودنی در مخلوط راه‌سازی آسفالتی به‌منظور تثبیت آن، بهبود کارایی، همگنی و استحکام مسیر نهایی مورد استفاده قرار دارد. با این وجود ولینگتون سالانه ۲۲۰ هزار تن الیاف بالقوه به شکل منسوجات دارد که راهی محل دفن زباله در نیوزلند می‌شود.

محصول جدید به کمک Strength-Tex بر سطح جاده قرار خواهد گرفت که شامل ۵۰۰ کیلوگرم از منسوجات مستعمل است و تقریباً در مصرف ۱۱ هزار و ۷۲۵ کیلوگرم معادل کربن (CO۲e) و ۵۶۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب جلوگیری می‌کند. Strength-Tex اولین راه‌حل از تعدادی راهکار در مقیاس صنعتی است که ولینگتون موفق به ایجاد آن از منسوجات دورریختنی شده است و نه‌تنها محصولی مناسب برای صنعت راه‌ها و ساختمان‌سازی ارائه می‌کند که از سازمان‌ها نیز حمایت می‌کند تا با منحرف کردن منسوجات دورریختنی خود از زباله‌ها با راه‌حل‌های محلی و در دنیای واقعی، در زمینه تغییرات آب‌وهوایی اقدام کنند.

شورای شهر ولینگتون خاطرنشان کرد که استفاده مجدد از الیاف در جاده‌سازی با کاهش اتکای کشور به محصولات وارداتی و بهبود عملکرد جاده‌ها، تاب‌آوری صنایع راهداری را افزایش می‌دهد و منحرف کردن منسوجات نیوزلند از محل‌های دفن زباله می‌تواند منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بالقوه ۴۰۰ هزار تن CO۲e در سال شود.

عضو شورای شهر ولینگتون با اشاره به امر مهم که پیاده‌سازی طرح آزمایشی تولید آسفالت از پارچه موفقیت خود را از تخصص و اشتیاق بالای هر یک از شرکای درگیر در کار و همچنین حمایت‌های آژانس حمل‌ونقل و وزارت محیط‌زیست ولینگتون دارد، همکاری میان‌بخشی منحصربه‌فرد در اجرای این طرح را عاملی برای تسهیل گذار نیوزیلند به اقتصاد دایره‌ای کم‌کربن دانست و افزود: «شورای شهر در مورد مسائل مربوط اقتصاد دایره‌ای و این‌که چگونه یک مؤلفه اساسی در پایداری آینده و حفاظت از محیط‌زیست است اجحاف کامل دارد و می‌داند که ساکنان شهر خواستار این نوع اقدامات از دولت‌های محلی و مرکزی هستند. مدل اقتصاد دایره‌ای با استفاده مجدد از محصولات با افزایش بازه زمانی مصرف، تغییر کاربری و طولانی شدن چرخه عمر آن‌ها همراه است و شورا از وارد شدن به این مسیر بسیار احساس افتخار می‌کند.»

کد خبر 580576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.