عصرانه خبری علم‌وفناوری ۱۸ خرداد

در این بسته خبری در مورد معرفی اپلیکیشن گوگل Screencast برای سیستم عامل کروم، پشتیبانی iOS 16 از فیس آیدی و عرضه نخستین لپ‌تاپ جهان با نمایشگر OLED با قدرت ۲۴۰ هرتزی، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

شارژرهای موبایل تا ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا یکسان می‌‍شود

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا درباره یک پورت شارژ یکسان برای موبایل، تبلت و دوربین‌ها به توافق رسیدند. تا ۲۰۲۴ میلادی اتصال شارژرهای موبایل اتحادیه اروپا باید یواس‌بی‌سی شود.شارژرهای موبایل تا ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا یکسان می‌شود.

در همین راستا اپل باید اتصال دهنده آیفون‌هایی که در اروپا می‌فروشد را تا ۲۰۲۴ میلادی تغییر دهد. این نخستین باری است که چنین توافقی در جهان ایجاد شده است. البته تلاش کمیسیون اتحادیه اروپا برای ایجاد یک پورت شارژ یکسان برای موبایل‌ها از ۱۰ سال قبل شروع شده است.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی در بیانیه‌ای در این باره نوشت: توافقنامه‌ای که به آن دست یافتیم، حدود ۵۲۰ میلیون یورو در هزینه‌های مشتریان صرفه‌جویی می‌کند. همچنین این توافق سبب می‌شود فناوری‌های جدید مانند شارژ بی‌سیم ظهور کنند.

پارلمان اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا پاییز ۲۰۲۴ میلادی Usbc به پورت شارژ نرمال برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌ها در اتحادیه اروپا تبدیل می‌شود.

معرفی اپلیکیشن گوگل Screencast برای سیستم عامل کروم

گوگل در تلاش مداوم برای گرفتن گوشه‌ای از بازار آموزش، اقدام به ویژگی‌های جدید مخصوص کلاس درس در سیستم عامل کروم کرده است. نخستین مورد Screencast است؛ یک اپلیکیشن داخلی جدید که به معلمان اجازه می‌دهد تا یک کتابخانه ویدیویی از درس‌ها بسازند و دانش‌آموزان می‌توانند در صورت غیبت در کلاس یا نیاز به کمک برای انجام تکالیف به آن مراجعه کنند. این نرم افزار که از نسخه M103 سیستم عامل کروم موجود است؛ دارای ابزارهایی برای برش و رونویسی کلیپ‌ها است.

گوگل اشاره کرد که دانش‌آموزان همچنین می‌توانند از این اپلیکیشن برای ایجاد گزارش‌های ویدیویی و به اشتراک گذاری ایده‌ها با همکلاسی‌ها استفاده کنند. Screencast از ورودی قلم پشتیبانی می‌کند و به معلمان و دانش‌آموزان اجازه می‌دهد ویدیوهای خود را بنویسند و نقاشی کنند. اشتراک‌گذاری از طریق Google Drive انجام می‌شود و به دانش‌آموزان امکان می‌دهد به محتوایی که معلمانشان در مدرسه و خانه آپلود می‌کنند دسترسی داشته باشند.

ویژگی دیگری که گوگل امروز معرفی کرد، یک حالت Cast Moderator است که به معلمان امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر ارائه‌های روی صفحه و سایر محتوای به اشتراک گذاشته شده به صورت بی‌سیم در کلاس درس خود داشته باشند. با کمک یک کد دسترسی، این ویژگی به مربیان این قدرت را می‌دهد که نمایش‌های مخرب را خاموش کنند. قبل از اینکه این ویژگی به طور گسترده در دسترس قرار گیرد، گوگل قصد دارد یک برنامه بتا برای آزمایش این ویژگی با گروهی از مدارس در تابستان امسال اجرا کند. پس از در دسترس قرار گرفتن، با مرورگر کروم شرکت، سیستم عامل کروم و دستگاه های گوگل تی وی کار خواهد کرد.

افشاگر محصولات اپل بار دیگر خبر از هدست واقعیت ترکیبی اپل داده است

مینگ چی امروز در توییتی اعلام کرده که هدست واقعیت ترکیبی اپل در دی ماه ۱۴۰۱ از راه می‌رسد.

در حالی که WWDC هنوز ادامه دارد، یکی از شایعاتی که در مورد این رویداد وجود داشت این بود که اپل ممکن است در WWDC 2022 این محصول را معرفی کند، اما دیروز بر همگان ثابت شد که در این مراسم خبری از هدست واقعیت ترکیبی اپل نخواهد بود. مینگ چی کو تحلیل‌گر مشهور اپل، اکنون یک بازه زمانی مورد انتظار را در مورد اینکه واقعا چه زمانی این محصول را خواهیم دید به ما داده است.

به دلیل ادامه قرنطینه‌های کرونا در چین به ویژه در شهر شانگ‌های، اپل مجبور شد از توسعه هدست AR/VR خود عقب نشینی کند و وی معتقد است که این محصول بعدا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ وارد مرحله EVT یا همان تست اعتبار سنجی مهندسی خواهد شد.

پس از نهایی شدن هدست، مینگ چی کو یک رویداد رسانه‌ای را پیش بینی کرده که واحدهای Developer Toolkit طی دو تا چهار هفته پس از آن رویداد ارسال می‌شوند. انتظار می‌رود پیش سفارش‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز شود، در حالی عرضه عمومی آن احتمالا در حدود WWDC ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد.

iOS 16 پشتیبانی افقی از فیس آیدی را به ارمغان می‌آورد

یکی دیگر از ویژگی‌های iOS 16 که دیشب در رویداد WWDC اپل از آن یاد نشد، پشتیبانی افقی از فیس آیدی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اپل در رویداد شب گذشته WWDC از iOS 16 رونمایی کرد که از جمله ویژگی‌های آن طراحی متحول شده صفحه قفل بود. یکی دیگر از تغییراتی که در این مراسم عنوان نشد، نحوه عبور از صفحه قفل بود، حالا با iOS 16 فیس آیدی در حالت افقی در مدل‌های آیفون پشتیبانی شده کار می‌کند.

در حال حاضر مشخص نیست که ساز و کار این فرآیند به چه شکل است، ممکن است خیلی ساده شامل همه دستگاه‌ها باشد یا اینکه محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که از پشتیبانی مدل‌های قدیمی‌تر با فیس آیدی جلوگیری کند؛ اما این موضوع با نزدیک شدن به عرضه iOS 16 مشخص خواهد شد.

به هر حال حالت افقی برای همه مواردی که فیس آیدی در آنها استفاده می‌شود، از جمله ورود به سایت‌ها و تایید خریدها، کار خواهد کرد. فیس آیدی افقی یک ویژگی جدید نیست، برخی از آیپدها سال‌ها است که از آن پشتیبانی می‌کنند؛ اما این اولین باری است که این قابلیت به آیفون‌ها راه پیدا کرده، که بدون شک یک تغییر خوشایند است.

عرضه نخستین لپ تاپ جهان با نمایشگر او ال ای دی ۲۴۰ هرتزی

شرکت تایوانی ام اس آی در ماه جاری نخستین لپ تاپ جهان با نمایشگر او ال ای دی ۲۴۰ هرتزی جهان را عرضه می‌کند. این لپ تاپ مخصوص بازی‌های رایانه‌ای است.

ماه گذشته شرکت آمریکایی- سنگاپوری ریزر اعلام کرد نسل جدید رایانه «ریزر بلید۱۵» با نمایشگر او ال ای دی ۲۴۰ هرتز ساخته می‌شود. این محصول قرار است در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ میلادی به بازار عرضه شود اما شرکت MSI نیز اعلام کرد لپ تاپی با همین نمایشگر البته در موعدی نزدیک‌تر برای فروش عرضه می‌کند.

ریزر بلید ۱۵ با عنوان نخستین لپ تاپ جهان با نمایشگر او ال ای دی ۲۴۰ هرتز تبلیغ می‌شد، اما اکنون این لپ تاپ عنوان مذکور را از دست داده است.

این عنوان اکنون لپ تاپ Raider GE67 HX شرکت ام‌اس‌آی تعلق دارد که به تازگی رونمایی شده است. طبق اطلاعات موجود، این نمایشگر که در یک شرکت کره‌ای ساخته می‌شود نیز روی لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی ام‌اس‌آی برای نخستین بار عرضه می‌شود. همچنین این شرکت کره‌ای تولید انبوه پنل نمایشگر را آغاز کرده است.

TSMC تولید انبوه تراشه جدید سه نانومتری M2 Pro اپل را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد

براساس گزارشی جدید، TSMC قصد دارد اواخر سال ۲۰۲۲، تولید انبوه تراشه‌ی جدید سه نانومتری M2 Pro را آغاز کند.

اپل به‌تازگی از تراشه‌ M2 رونمایی کرده که درواقع اولین ارتقای این تراشه‌ اختصاصی محسوب می‌شود؛ پردازنده‌ای که به‌طور خاص برای مک و آیپد طراحی شده است. درحالی‌که مک‌بوک‌های جدید مجهز به M2 هنوز وارد بازار نشده‌اند، جف پو، تحلیل‌گر Haitong Intl Tech Research گزارش داده که تأمین‌کننده‌ تراشه‌های اپل یعنی TSMC قصد دارد تولید انبوه تراشه‌ی جدید و قدرتمندتر ‌M2 Pro را اواخر سال جاری آغاز کند.

جف پو اعلام کرده اپل به همکاری خود را TSMC به‌عنوان تأمین‌کننده‌ تراشه‌های اختصاصی خود ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود این تراشه‌ساز تایوانی اواخر سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ تولید انبوه تراشه‌ جدید اپل موسوم به M۲ Pro شود؛ پردازنده‌ای که طبق شنیده‌ها با لیتوگرافی سه نانومتری ساخته خواهد شد.

مقیاس یک تراشه در نانومتر، فاصله‌ی بین ترانزیستورهای آن را نشان می‌دهد و هرچه این فاصله کمتر باشد، عملکرد آن پردازنده بهتر خواهد بود. به‌عنوان مثال تراشه‌ M2 با وجود همه‌ به‌روزرسانی‌هایی که دریافت کرده، همچنان با لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده است.

کد خبر 580521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.