وجود ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان/ خلاف‌سازی‌ها زیر ذره‌بین شهرداری

شهرها و روستاها در هر کشوری می‌تواند در معرض آسیب‌ها و بلایایی همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی، انفجار و فرونشست زمین باشد، اما آنچه تفاوت مناطق مختلف را در میزان آسیب‌پذیری رقم می‌زند، میزان ایمنی سازه‌های احداث شده است و اینکه مسئولان تا چه حد به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آنها توجه دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه روشن است، در کشور ما توجه به میزان ایمنی سازه‌های احداث شده در سطح پایین قرار دارد، زیرا هر بلای طبیعی یا غیرطبیعی در هر نقطه از کشور ضرر و زیان جانی و مالی چشمگیری از خود بر جای می‌گذارد. سیل‌ها، زلزله‌ها، آتش‌سوزی‌ها و آثار زخم‌های کهنه آنها بر در و دیوار شهرها و روستاهای ما مهر تأییدی بر این مطلب است، اما به‌راستی چرا چنین امر واجبی در کشور ما مورد غفلت واقع شده است؟ چرا قوانین مشخص و معینی در این حوزه وجود ندارد؟ و اینکه چه ساز و کاری باید به‌وجود آید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود؟

حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان نشان داد که باید کار نظارت از همان مرحله اول طراحی و انتخاب مکان، به‌صورت جدی دنبال شود؛ داشتن پروانه فعالیت و مهم‌تر از همه پایان کار ساختمان شرط اساسی در بهره‌برداری است و نباید هیچ بنا و سازه‌ای بدون سپری کردن فرایند قانونی به مرحله بهره‌برداری برسد؛ حادثه پلاسکو و فاجعه متروپل آبادان هشداری بود تا در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تلاش مضاعف داشته باشیم.

برای بررسی و آگاهی هر چه بیشتر از وضعیت ایمنی ساختمان‌های شهر اصفهان، گفت‌وگویی را با وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اتفاقات اخیر، وضعیت نسبی شهر اصفهان از لحاظ ساختمان‌های ناایمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان کاری با حادثه متروپل یا دیگر حوادثی که در گذشته رخ داده است، نداریم زیرا از سال ۹۵ تاکنون یکی از اقدامات مشترکی که با اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، نظام مهندسی و آتش‌نشانی به‌عنوان متولیان اصلی حوزه ساخت‌وساز انجام دادیم، تشکیل کمیته مشترکی بود که در آن ساختمان‌های آسیب‌پذیر، بلندمرتبه یا ساختمان‌هایی که از نظر نوع استفاده پرمصرف است را شناسایی کردیم.

حدود ۴۷۰ هزار ملک با کاربری‌های مختلف همچون مسکونی، تجاری و بیمارستان در شهر اصفهان وجود دارد که بسیاری از آنها در حال استفاده و بهره‌برداری است که از نظر میزان اهمیت دسته‌بندی شد و از سال ۹۵ تاکنون بازدیدهایی از آنها انجام شده است.

در این پنج سال که بازدید مشترک از ساختمان‌های با اهمیت و بلندمرتبه (شش طبقه به بالا) شهر اصفهان انجام شد، گزارشی از وضعیت ایمنی آنها در ابعاد مختلف تهیه و به مالک یا مالکان ابلاغ شده است؛ اگر نیاز به انجام اصلاحاتی وجود داشت، به آنها متذکر می‌شدیم و باید تا زمان انجام نوبت بازدید بعد، اصلاحات لازم را انجام می‌دادند.

طبق آخرین بازدید انجام شده، در حال حاضر حدود ۳۲۸ ساختمان ناایمن شناسایی شده در شهر اصفهان وجود دارد که نکات ایمنی در آنها رعایت نشده و در ابعاد مختلف ایمنی دچار مشکل است؛ البته این آمار در گذشته بسیار بیشتر بود که اصلاحاتی در بعضی از آنها انجام شده است.

آیا بررسی ایمنی ساختمان‌ها به صورت گزینشی انجام می‌شود؟

سری سوم بازدید و بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های با اهمیت همچون بیمارستان‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه (شش طبقه به بالا) از هفته پیش آغاز شده است تا مسائل آن توسط تیم مشترک مورد بررسی قرار گیرد.

آیا این فرایند مشمول خود اظهاری مالکان نیز می‌شود و آنها می‌توانند برای بررسی ایمنی ساختمان خود برای اعزام تیم بازرسی درخواست کنند؟

تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است، اما می‌توان این شرایط را نیز فراهم کرد؛ هر چند معتقد هستیم خیلی نباید وسواس نشان داد، زیرا ساختمان‌هایی که دارای گواهی پایان کار است و مسائل ایمنی و آتش‌نشانی آنها مورد تأیید قرار گرفته است، چنانچه نگهداری و بازرسی‌های فنی دوره‌ای توسط هیئت مدیره ساختمان انجام شده باشد، مشکلی ندارد و ساکنان نباید دغدغه زیادی داشته باشند مگر اینکه بعد از دریافت گواهی پایان کار، بازرسی‌ها انجام نشده باشد و به‌عنوان مثال سیستم اطفای حریق و آتش‌نشانی آنها از کار افتاده باشد یا تانک‌های آب ساختمان را رسیدگی نکرده باشند که این موضوعات به نگهداری ساختمان مربوط می‌شود.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که هیئت مدیره ساختمان‌ها موارد ایمنی را کنترل و بررسی کنند، البته به ساکنان ساختمان‌هایی که پایان کار ندارد، توصیه می‌شود که سازندگان ساختمان را ملزم به دریافت پایان کار کنند تا ایمنی و ایستایی ساختمان تأیید شود و نگرانی از سکونت در آن نداشته باشند، زیرا دریافت پایان کار به معنای تجهیز کامل ساختمان و رسیدن به ایمنی در آن است.

ناایمن بودن ساختمان‌ها چه جنبه‌هایی را شامل می‌شود؟

امنیت، ابعاد مختلفی از جمله مسائل مربوط به آتش‌نشانی و اطفای حریق، سیستم اعلام حریق و سایر علائم هشداردهنده در ساختمان تا سیم‌کشی ساختمان و مسائل مربوط به ایستایی و سازه دارد. برخی از ساختمان‌ها مباحث سازه‌ای را اجرا نکردند و سازه آنها مطابق با نقشه نبوده است که باید سازه ساختمان تقویت شود.

۳۲۸ ساختمان ناایمن شناسایی شده در شهر اصفهان، بیشتر با چه کاربری‌هایی است؟

بخش عمده‌ای از ساختمان‌های ناایمن، ساختمان‌های تجاری و اداری است که شامل فرسودگی شده است. کسبه بسیاری از پاساژهای قدیمی که ساخت آنها مربوط به قبل از انقلاب اسلامی بوده است باید مسائل مربوط به پیشگیری را رعایت کنند.

شهرداری نمی‌تواند راساً برای اصلاحات اقدام کند، به‌عنوان مثال اگر یک ساختمان ایراد سیم‌کشی داشت، نمی‌تواند به ساختمان ورود و مشکل را برطرف کند و می‌طلبد که مالکان اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی را انجام دهند.

با وجه به اینکه پیشگیری از وقوع حوادث موضوع بسیار مهمی است، باید تلاش کنیم تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد، لذا باید اصلاحات حداقلی ایمنی در محل سکونت یا کسب‌وکار مورد توجه قرار گیرد و انجام شود.

در خصوص ساختمان‌های جدیدالاحداث نیز با توجه به اینکه علاوه بر زمان صدور پروانه ساختمانی، در مراحل احداث کنترل سازه و هنگام ارائه پایان کار کنترل ایمنی و مباحث آتش‌نشانی انجام می‌شود، ضریب ایمنی بالایی دارد و جای نگرانی نیست.

در لیست ۳۲۸ ساختمان ناایمن شهر اصفهان، ساختمان‌های قدیمی نیز وجود دارد که برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی هر چه بیشتر آنها باید اقدامات لازم انجام شود.

اگر سازندگان یا مالکان ۳۲۸ ساختمان ناایمن شناسایی شده در سطح مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان همکاری لازم را برای ایمن‌سازی انجام ندهند، تکلیف چیست؟

ناایمنی به معنای ایمن‌نبودن کل ساختمان نیست و گاهی با انجام اصلاحات جزئی مانند سیم‌کشی یک بخش از آن یا نصب جان‌پناه، ایمنی آن ساختمان برقرار می‌شود.

در فاجعه متروپل آبادان همه در جریان ناایمن بودن کل ساختمان بودند و اخطارهای لازم توسط دستگاه‌های فنی داده شده بود، اما بنا به هر دلیلی مورد توجه سازنده قرار نگرفت، لذا اینکه گمان شود ۳۲۸ ساختمان ناایمن اصفهان شرایطی مشابه ساختمان متروپل آبادان دارد، به هیچ عنوان صحیح نیست.

ساخت‌وساز در شهر اصفهان با توجه به نظارت‌ها و بازدیدهای دوره‌ای نگران‌کننده نیست و بسیاری از ساختمان‌های ناایمن با انجام اقدامات جزئی به جمع ساختمان‌های ایمن می‌پیوندند، اما برخی از مالکان یا هیئت مدیره ساختمان همکاری لازم را ندارند و ایمنی ساکنان را به خطر می‌اندازند.

به‌تازگی در جلسه‌ای که در استانداری اصفهان تشکیل و مقرر شد از بین ۳۲۸ ساختمان، ۱۰۰ مورد که از نظر ایمنی بحرانی است و بیشتر آنها ساختمان‌های قدیمی هستند، توسط کمیته مشترک شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و نظام مهندسی مجدد بازدید شود و اگر اصلاحات انجام نشده است، گزارش مربوطه به ستاد بحران استانداری اعلام و از طریق مراجع قضائی مراتب پیگیری شود تا با حکم مراجع قضائی هیئت مدیره ملزم به ایمن‌سازی ساختمان شوند.

اگر با توجه به دستور مقام قضائی باز هم ایمن‌سازی انجام نشود، مسئولیت صددرصدی هرگونه اتفاق بر عهده هیئت مدیره ساختمان است که به هشدارها و ابلاغ‌های شهرداری و دستگاه قضائی توجه نکرده است.

کد خبر 580253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.