دام‌های آلوده و کشتار غیرمجاز از راه‌های انتقال تب مالت است

رئیس دبیرخانه کارگروه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری تب مالت گفت: بیشترین فصل انتقال بیماری تب مالت اواخر بهار و اوایل تابستان است خصوصاً اینکه زایش دام‌ها بیشتر می‌شود و وجود دام‌های آلوده و کشتار غیرمجاز دام بیماری را به انسان منتقل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین بیگلری با اشاره به اینکه بیماری تب مالت (بروسلوز) از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، اظهار کرد: اگر منبع آلودگی وجود دام آلوده، شیر و لبنیات غیرپاستوریزه باشد احتمال ابتلا سایر افراد خانواده که از منبع مشترک غذایی مصرف کرده‌اند، وجود دارد.

وی افزود: مدت زمان استاندارد جوشاندن شیرهای غیرپاستوریزه از زمانی که شیر به دمای جوش یا غل زدن برسد، مدت پنج دقیقه است.

راه اصلی انتقال بیماری تب مالت از طریق خوراکی است

رئیس دبیرخانه کارگروه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خاطرنشان کرد: وجود دام‌های آلوده و کشتار غیرمجاز دام بیماری را به انسان منتقل می‌کند. بنابراین تقویت همکاری‌های بین بخشی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: راه اصلی انتقال بیماری تب مالت از طریق خوراکی است، اما در محل‌هایی که دام نگهداری می‌شود و فاقد تهویه مناسب هستند، از طریق تماس با دام آلوده یا استنشاق ذرات آلوده بیماری می‌تواند منتقل شود، برای پیشگیری از بیماری تب مالت باید در مرحله اول دقت کنیم که این بیماری در اثر تماس غیربهداشتی با دام نیز منتقل می‌شود و در هرگونه تماس با دام باید حتماً از وسایل حفاظتی و بهداشتی استفاده شود.

از خرید گوشت‌های بین جاده‌ای خودداری شود

بیگلری افزود: به شهروندان توصیه می‌شود از خرید گوشت‌های بین جاده‌ای خودداری شود، چون هیچ‌گونه اطلاعی از سلامت آن‌ها در دسترس نیست و باید گوشت را از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی و مراکز بهداشت تهیه کنند، همچنین گوشت قبل از مصرف به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای سرد یخچال قرار گیرد تا در صورت آلودگی احتمالی به بیماری تب مالت در فرایند گلیکولیز از بین برود.

وی ادامه داد: کشاورزان، دامپروران و قصاب‌ها حتماً از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل عینک، دستکش، گان و چکمه استفاده کنند. اگر تب مالت به موقع و صحیح درمان نشود عوارض درازمدت مهم آن می‌تواند شامل از کارافتادگی، افسردگی و حتی نازایی باشد و می‌تواند روی ارگان‌های حیاتی بدن مانند طحال، مغز و مغز استخوان نیز اثر بگذارد، سبب معلولیت حرکتی شود و حتی اعضای حیاتی بدن مانند کبد و قلب را در صورت درمان نشدن مناسب درگیر کند.

انتقال از طریق پوست و لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی در هنگام برخورد با دام

رئیس دبیرخانه کارگروه و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت در هنگام شیردوشی است، در مناطق روستایی و عشایری که اغلب دامپروری دارند، اگر دست آن‌ها دارای زخم و خراش پوستی باشد باعث انتقال بیماری تب مالت از طریق پوست هنگام شیردوشی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً از دستکش و گان استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، بیماری تب مالت از طریق مصرف شیر، پنیر، خامه و بستنی سنتی دارای آلودگی یعنی محصولاتی که تازه هستند می‌توانند بیماری را انتقال دهند، در مورد ماست و دوغ، چون معمولاً طی فرایند تهیه حرارت داده می‌شوند باکتری عامل تب مالت تا حدود زیادی در آن‌ها از بین می‌رود، بنابراین اگر ماست و دوغ به روش سنتی و صنعتی طی مراحل حرارت دیدن تهیه شوند احتمال انتقال بیماری تب مالت خیلی کم وجود دارد، در نهایت در صورت ابتلا هر فرد به بیماری تب مالت طی دوره دقیق هشت تا ۱۲ هفته‌ای درمان دارویی با دو دارو بنابر صلاحدید پزشک معالج برای جلوگیری از بازگشت بیماری بسیار مهم است.

کد خبر 579978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.