ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه/خطر تشدید فرونشست در استخراج نفت‌وگاز

ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه، خطر تشدید فرونشست زمین براثر استخراج نفت‌وگاز، مار زنگی گونه‌ای که از گرمایش جهان سود می‌برد، ۲۰ میلیون نفر درمعرض طوفان‌های نمکی قم، انتقال آبله میمونی به حیوانات خانگی، تولید ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ای با دخانیات را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: ما می‌بینیم گرد و غباری که از سوریه بلند می‌شود و کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در مناطقی است که تروریست‌ها در آنجا حاکم هستند و دائم رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کنند.

وی افزود: از طرفی اجازه داده نشده است که زمین‌های کشاورزی و مراتع، چندین سال رطوبت ببینند و سبزینگی زمین حفظ شود و این امر باعث شده است زمین کاملاً پودر شود و با کمترین وزش باد، حتی با سرعت‌های پایین، ذرات خاک اوج بگیرند و مناطق مختلفی را تحت تأثیر قرار دهند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در عراق و یمن که ایادی بیگانه حضور دارند این ردپا را می‌بینیم، گفت: اینها همه محاسبه شده است و دشمن با استفاده از ظرفیت‌های محیط‌زیستی به جنگ کشورهای منطقه آمده و سعی کرده است با سوءاستفاده از این ابزار، نارضایتی عمومی ایجاد و مردم و کشورها را با مشکل روبه‌رو کند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم رویکرد همگرایی بین همه کشورها اتفاق بیافتد تا بتوانیم در نشست سفرای کشورهای همسایه در شانزدهم خرداد طرح موضوع و سپس در نشست بیست ویکم تیرماه مصوبات را نهایی کنیم. این نشست‌ها رویکرد مناسبی دارد و امیدواریم یک ابتکار عملی را مبتنی بر نتایجی که از مطالعات گرفته‌ایم تحت عنوان دو برنامه زیر اقدام منطقه‌ای ایجاد کنیم. تهیه یک برنامه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب آسیا و یک برنامه برای کشورهای شمال شرق و شرق کشور در دستور کار است.

سلاجقه درباره دستاورد سفر اخیر خود به عراق و سوریه در خصوص مدیریت پدیده ریزگردها، افزود: با توجه به اینکه کشور ما اخیراً، هم از لحاظ فراوانی و هم شدت، به میزان بیشتری تحت تأثیر ریزگردها قرار گرفته است و تعطیلات متوالی بعضی روزها برای کشور ایجاد خسارت کرده است، رئیس جمهور مأموریتی به وزارت امورخارجه و سازمان حفاظت محیط زیست برای حل معضل ریزگردها با همکاری کشورهای همسایه داد.

وی افزود: با همکاری خوب وزیر امورخارجه کشور و تماس با وزرای امورخارجه کشورهای همسایه، ما به همراه هیئت کارشناسی و فنی راهی عراق و سوریه شدیم. بعد از عربستان سعودی، عراق با چهار کانون بیشترین کانون‌های تولید ریزگرد را دارد و سوریه نیز یک کانون تولید گرد و غبار دارد که کشور ما را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ایستگاه‌های سنجنده ما نشان می‌دهد که اکنون کشور ما تحت تأثیر ریزگردها با دانه‌بندی کمتر از دو و نیم میکرون قرار گرفته است، گفت: این گونه ریزگردها به صورت معلق در جو هستند و هزاران کیلومتر جابجا می‌شوند و منشأ آن کشورهای همسایه است.

سلاجقه افزود: ما برای آنکه بتوانیم رویکرد همگرایی، همسویی و حس مشترک برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم اول وارد کشور عراق شدیم و با وزرای کشور، امورخارجه، منابع آبی، کشاورزی، محیط زیست و نخست وزیر این کشور جلسات بسیار مفصل و کارشناسی برگزار کردیم و تاکید ما این بود که کانونی که از نظر ما اولویت‌دار است با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی دو کشور مدیریت شود.

وی با بیان اینکه اکنون آمار، اطلاعات و نقشه‌های ما بسیار خوب و دقیق است، گفت: بر این اساس مسئولان عراقی بر این نکته تاکید داشتند که هر تصمیمی که شما بگیرید ما به اجرای آن پایبند هستیم و مقرر شد تفاهم‌نامه عملیاتی در نشست بیست‌ ویکم تیرماه در تهران امضا شود و به صورت دوجانبه و هدفمند کار را انجام دهیم.

ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه/خطر تشدید فرونشست در استخراج نفت‌وگاز

خطر تشدید فرونشست زمین براثر استخراج نفت‌وگاز

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تقریباً تمام شهرهای ساحلی جهان در حال فرونشست هستند؛ در این مطالعه پژوهشگران ۹۹ شهر ساحلی را مورد بررسی قرار دادند و داده‌های آن‌ها حاکی از آن است که همه آن‌ها به سرعت در حال فرونشست هستند. این مطالعه نشان داده است که توسعه شهری و کاهش آب‌های زیرزمینی، فشار مضاعفی را بر سطح زمین (به سمت پایین) وارد می‌کند. در بسیاری از این شهرهای ساحلی، فرونشست زمین علاوه بر بالا رفتن سطح دریاها به خاطر گرمایش زمین، خطر وقوع سیلاب‌ها را دوچندان کرده است.

به نقل از مجله علمی دیسکاور، «مت وی» استادیار اقیانوس‌شناسی دانشگاه رود آیلند آمریکا، و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: هرجا که نگران افزایش سطح دریا هستید، باید نگران فرونشست زمین نیز باشید. در حالی که فرونشست زمین در شرق آسیا رایج‌تر است، اما «مت وی» و همکارانش آن را در ایالات متحده، اروپا، و استرالیا نیز مشاهده کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که فرونشست یک پدیده جهانی با پیامدهای جهانی است.

پژوهشگران معتقدند که علت اصلی فرونشست زمین، در سراسر جهان، کاهش آب‌های زیرزمینی است اما کاهش آب به تنهایی علت این مسئله نیست. پروژه‌های ساختمانی بزرگ اغلب باعث فشرده شدن خاک زیر خود می‌شوند و همین‌طور هنگام ساختمان‌سازی آب زیادی را با پمپ از زیرزمین استخراج می‌کنند. استخراج نفت و گاز نیز می‌تواند یکی‌دیگر از عوامل تسریع فرونشست زمین باشد، این پروژه‌ها می‌توانند موجب سست شدن سازه‌های زیرزمینی و تسریع فرونشست زمین شوند.

فرونشست زمین از نظر زمین‌شناسی، بستگی به زیربنای محلی دارد؛ محله‌ای که بر روی خاک‌های آبرفتی نرم بستر رودخانه‌ها ساخته شده نسبت به محله‌ای که بالای سنگ بستر محکم گرانیتی ساخته شده، بیشتر مستعد فرونشست است. همین‌طور مناطقی که روی لایه آب‌زا قرار دارند، بیشتر در معرض فرونشست ناشی از کاهش آب‌های زیرزمینی هستند. «مت وی» امیدوار است که تحقیقات او باعث ایجاد انگیزه در شهرداری‌ها برای توجه به فرونشست شود. به گفته وی، زمانی که یک شهر بداند فرونشست در کجا بیشتر رخ می‌دهد، می‌تواند منطقه را تحت بررسی و ارزیابی قرار داده و اقداماتی برای محافظت از آن انجام دهد.

با رشد سریع و گسترش شهرها در سراسر جهان درک ما از پیامدهای ناخواسته آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. تحقیقات تیم پژوهشی مت وی، نشان می‌دهد که چگونه این پیامدها وقتی با تأثیرات جهانی تغییرات آب و هوایی ترکیب شوند، می‌توانند مشکلات بزرگ و منحصر به فردی را ایجاد کنند. این مطالعات همچنین یادآور می‌شوند که کاهش فاجعه در مقیاس جهانی و محلی می‌تواند از طریق مشاهده، ارزیابی و پیش‌بینی دقیق، به بهترین وجه ممکن انجام شود.

مار زنگی گونه‌ای که از گرمایش جهانی سود می‌برد

مار زنگی گونه‌ای که از گرمایش جهانی سود می‌برد

از آنجایی که مارهای زنگی حیوانات خونسردی هستند، دمای بالاتر را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین گرم شدن آب و هوا باعث می‌شود که آنها زمان کمتری را در خواب زمستانی بگذرانند و بیشتر در طبیعت بیابان باشند. تغییرات آب و هوایی تأثیر منفی بر بسیاری از حیوانات در سراسر جهان دارد. با این حال، یک مطالعه جدید از سوی دانشگاه میشیگان نشان داده است که گونه مار زنگی ممکن است از گرم شدن دما سود ببرد. از آنجایی که مارهای زنگی حیوانات خونسردی هستند، دمای بالاتر را ترجیح می‌دهند، بنابراین گرم شدن آب و هوا باعث می‌شود که آن‌ها زمان کمتری را در خواب زمستانی بگذرانند و بیشتر در طبیعت بیابان باشند.

مارهای زنگی خزندگان نسبتاً محفوظی هستند که عمدتاً از رویارویی با انسان اجتناب می‌کنند. با این حال، هنگامی که تهدید می‌شوند، ممکن است به انسان حمله کنند. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه بین هفت تا هشت هزار نفر توسط مارهای سمی گزیده می‌شوند که در این بازه زمانی حدود پنج نفر جان خود را از دست می‌دهند. نیش مار زنگی می‌تواند آثار ماندگاری بر جای بگذارد، به طوری که ۱۰ تا ۴۴ درصد از افراد گزیده شده توسط این مار دچار آسیب‌های طولانی‌مدت مانند از دست دادن توانایی استفاده از اندام‌های خود می‌شوند.

به نقل از earth، این مارها دمای بدن ۸۶ تا ۸۹ درجه فارنهایت را ترجیح می‌دهند که این دما بسیار بیشتر از دمای موجود در طبیعت است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد مارهای زنگی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، بزرگ‌تر و قوی‌تر از مارهایی هستند که در مناطق سرد زندگی می‌کنند. افزایش گرمایش جهانی قطعاً با افزایش مار گزیدگی‌ها توسط مار زنگی همراه خواهد بود اما دانشمندان اطمینان می‌دهند که این افزایش به شکل چشم‌گیری نخواهد بود.

ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه/خطر تشدید فرونشست در استخراج نفت‌وگاز

۲۰ میلیون نفر در معرض طوفان‌های نمکی دریاچه قم به علت تخصیص نیافتن حقابه

محسن موسوی خوانساری کارشناس محیط‌زیست در رابطه با تأثیر سدسازی‌ها بر دریاچه نمک قم، اظهار کرد: دریاچه نمک قم یک حوضه بسته است که رودخانه‌های قم رود از منطقه دلیجان استان مرکزی، رودخانه قره‌چای ساوه استان مرکزی، رودخانه شور استان قزوین و رودخانه جاجرود به این دریاچه وارد می‌شوند. این دریاچه حدود دو هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و بر روی همه رودخانه‌های وارد شده به این دریاچه به جز رودخانه شور از حدود ۵۰ سال پیش سدسازی شده است تا اینکه در سال جاری دو سد نهب در تاکستان و سد بالاخانلو در بوئین‌زهرا روی این رودخانه احداث شده است.

وی ادامه داد: حیات این دریاچه بستگی به این رودخانه شور دارد زیرا این رودخانه باعث می‌شود سیلاب‌هایی که در حدود ۸۰ میلیون مترمکعب و تقریباً برابر نیمی از حقابه زیست محیطی دریاچه نمک قم است، به این دریاچه برسد اما متأسفانه از سال گذشته با ساخت این دو سد بر روی رودخانه شور ورود سیلاب‌ها به دریاچه نمک قم قطع شده و خطر افزایش طوفان‌های نمکی برخاسته از این دریاچه تشدید شده است.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه تنها با گذشت دو ماه از سال جاری، دو مورد از برخاستن گردوغبار از دریاچه نمک قم گزارش شده است، گفت: باید این مورد برای سازمان محیط‌زیست مسلم شود که گرچه دریاچه نمک قم دارای سطح نمکی فشرده است اما این سطح نمکی به واسطه رطوبتی که از رودخانه شور می‌آمد، به حالتی پایدار رسیده بود اما احداث سدها این تعادل را به هم زد.

وی تصریح کرد: در سال‌های پیش‌رو و زمانی که سد بالاخانلو نیز به مرحله بهره‌برداری برسد، خطر افزایش طوفان‌های نمکی بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد. در حاشیه این دریاچه چندین تالاب غنی از جمله تالاب بندعلی خان و تالاب مره وجود دارند که بیش از ۴۰ گونه از آبزیان و پرندگان را در خود جای داده‌اند. پدیدار شدن این تالاب‌ها در منطقه کویری و خشک و در منطقه‌ای که بارندگی بسیار کم، در حد ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر در سال است در سطح جهانی بی‌نظیر است و لازم است تا این تالاب‌ها را حفظ کنیم.

موسوی تأکید کرد: از دولت سیزدهم خواستار این هستیم تا اجازه دهد سیلاب‌ها از پشت سدها رهاسازی شده و به دریاچه نمک قم برسد.

وی معضل بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب را تأثیر دیگر این سدسازی‌ها دانست و اظهار کرد: فاضلاب چندین شهر به رودخانه شور وارد می‌شود و این سدسازی‌ها به علت اینکه مانع از ورود سیلاب‌ها به این منطقه می‌شوند باعث شده‌اند تا بوی بسیار نامطبوعی در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر پرند منتشر شود.

این عضو انجمن آب و خاک پایدار ایران افزود: در سال‌های گذشته سیلاب جاری در رودخانه شور این فاضلاب‌ها را شست‌وشو می‌داد و همچنین باعث تقویت آب‌های زیرزمینی در دشت قزوین می‌شد و طراوت و پایداری را نیز در مسیر رودخانه شور تا دریاچه شور ایجاد می‌کرد اما متأسفانه از سال گذشته با ساخت سد همه این موارد متوقف شده است.

وی تأکید کرد: حقابه دریاچه نمک باید از رودخانه شور و سایر سدها از جمله سد پانزده خرداد دلیجان، الغدیر ساوه، ماملو ورامین و سد امیرکبیر کرج و سد نهب قزوین تأمین شود و بر اساس ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه و برنامه حفاظت از تالاب‌ها آب به دریاچه نمک برسد.

موسوی هشدار داد: اگر حقابه دریاچه نمک قم تأمین نشود، در سال‌های آینده بیش از ۲۰ میلیون نفر در استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین و مرکزی در معرض طوفان‌های نمکی قرار خواهند گرفت و زیر پا گذاشتن حقابه زیست محیطی این دریاچه باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری در پایتخت خواهد شد.

ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه/خطر تشدید فرونشست در استخراج نفت‌وگاز

آبله میمونی به حیوانات خانگی هم منتقل می‌شود!

حدود یک ماه از شیوع بیماری آبله میمونی در جهان می‌گذرد و این بیماری به معضلی برای بسیاری از کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای اروپایی تبدیل شده است. این ویروس که نخستین بار در سال ۱۹۵۸ از میمون‌هایی که با اهداف پژوهشی نگهداری می‌شدند به انسان منتقل شد، توانایی انتقال از انسان به انسان را دارد و اخیراً نیز در ارتباط با احتمال انتقال آن به سایر حیوانات از جمله حیوانات خانگی هشدار داده شده است.

به تازگی سازمان امنیت سلامت بریتانیا اعلام کرده است که بیماران مبتلا به آبله میمون باید از دست زدن به حیوانات خانگی خودداری کنند. جربیل‌ها، همسترها و سایر جوندگان می‌توانند در معرض ابتلاء به این بیماری باشند و این نگرانی وجود دارد که ممکن است این بیماری در بین جمعیت حیوانات گسترش یابد.

سازمان امنیت سلامت بریتانیا توصیه کرده که این حیوانات خانگی باید به مدت سه هفته از خانه فرد مبتلا خارج شوند و از آن‌ها آزمایش گرفته شود. با وجود ادعای سازمان امنیت سلامت بریتانیا مبنی بر احتمال انتقال بیماری از انسان به حیوانات خانگی، دولت بریتانیا می‌گوید تا به حال هیچ موردی در بین حیوانات خانگی مشاهده نشده است و در حال حاضر خطر گسترش آن در میان حیوانات کم است.

ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه/خطر تشدید فرونشست در استخراج نفت‌وگاز

سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در اثر مواد دخانی وارد جو می‌شود

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط کار در رابطه با اثرات سو دخانیات بر محیط‌زیست اظهار کرد: کشت و مصرف مواد دخانی مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد می‌کند و سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در اثر مواد دخانی وارد جو می‌شود.

وی با اعلام اینکه سالانه حدود ۳/۵ میلیون هکتار زمین بر اثر کشت توتون از بین می‌رود، گفت: حتی کشت‌کنندگان مواد دخانی نیز دچار بیماری‌های ناشی از کشت مواد دخانی می‌شوند و از هر چهار نفری که در کشت مواد دخانی مشارکت دارند، یک نفر دچار بیماری ناشی از این مواد می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط کار تصریح کرد: براساس آمارهای سال ۲۰۱۴ در کشوری مثل بنگلادش ۲۱ میلیون دلار صرف معکوس کردن مشکل کشت شده است.

کد خبر 579482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.