پیشینه تاریخی اثرگذارترین مسأله برای توسعه شهرها است

شهردار بندرعباس گفت: تاریخ و پیشینه تاریخی اثرگذارترین مسأله برای توسعه همه جانبه در شهرها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی نوبانی در آئین پایانی سلسله نشست‌های ٤٠٠ سالگی (نامگذاری) بندرعباس که در تالار فردوسی شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: توسعه فرهنگی و حفظ هویت شهر بندرعباس مهم است، تاریخ و گذشته هر شهر و کشور بنیه و پایه و اساس شهر و کشور است پس احیا و نکوداشت آن واجب می‌باشد، سلسله نشست‌ها ٤٠٠ سالگی بندرعباس نقطه شروع و آغاز اتفاقات بزرگی برای تاریخ و فرهنگ شهر بندرعباس است.

وی با بیان اینکه باید این نشست‌ها با قدرت و توان بیشتری پیگیری شود، اظهار کرد: امروز بیش از هر زمانی به تاریخ فرهنگ و هویت نیاز داریم و زبان و گویش بندری باید پویا شود و راهکارها و روش‌هایی برای انتقال و حفظ گویش به کار بسته شود تا واژه نامه و دایره لغات بندری به فراموشی سپرده نشود.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: هویت فرهنگی مؤلفه بسیار مهمی است که هر شهر باید داشته باشد و اگر هویت یک شهر به خطر بیفتد تاریخ و پیشینه آن شهر بدون انتقال به نسل‌های بعدی جا می‌ماند و آینده شهر و فرزندانمان به خطر خواهد می‌افتد در عصر حاضر که عصر ارتباطات و فرهنگ‌هاست، تاریخ و پیشینه تاریخی اثر گذار ترین مساله برای توسعه همه جانبه در شهرها است.

فراموشی گویش محلی ضعف آموزش در خانواده‌ها است

در ادامه احمد سایبانی، نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی اظهار کرد: فراموشی گویش محلی ضعف آموزش در خانواده‌ها محسوب می‌شود، در آموزش گویش محلی کوتاهی شده احترام و ارزش گویش محلی باید حفظ شود.

وی تصریح کرد: باید افتخار کنیم که جنوبی هستیم و با همین زبان و گویش صحبت کنیم. سیر تکاملی نام بندرعباس از جرون گمبرون و در نهایت به بندرعباس رسیده است، ١٠٥سال پیش اولین شهرداری در بندرعباس تأسیس شد و اولین شهردار شهر حاج مسلم بوشهری بود که هیچ سند و اثری از خدمات آن در دست نیست.

وی اضافه کرد: بیست سال بعد شهردار بعدی که هم فرماندار بود و هم شهردار اسماعیل خان بهادر آمد که مهمترین کار ایشان انتقال آب نایبند از طریق کانال به شهر کنونی بندرعباس بود و آب انبارهای زیادی را تأسیس کرد؛ احداث خیابان سراسری در سطح شهر و روشنایی خیابان‌های شهر بندرعباس هم بخشی از کارهای او بود، تاریخ بندرعباس و هرمز قدیم و جدید همواره پر از فراز و نشیب بوده است.

خلاءهای تاریخی باید پر شود

احمد مرادی، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خلاءهای تاریخی باید پر شود، گفت: بندر کنگ نماد جنوب و قدمت و تاریخ آئین و سنت ماست. قدمت بندرعباس بیش از ٤٠٠ سال است، دویست سال پیش ناخداهای ما سواد داشتند و به چند زبان مسلط بودند و به کشورهای مختلف سفر می‌کردند.

وی تصریح کرد: بزرگان هرمزگان تکرار نشدنی هستند، ما همه در قبال فرهنگ استان مسؤلیت داریم و باید سعی کنیم که هویت شهر را حفظ کنیم، باید در حد توان خود با تمام قدرت از هویت شهر و استان دفاع کنیم، بضاعت موجود در بحث مردمی بودن ظرفیت‌های اجرایی شهرداری است، باید هزینه و اعتبار بگذاریم و در حوزه مردمی و فرهنگی کار کنیم، هزینه برای فرهنگ و تاریخ فایده و سود است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در اسناد تاریخی و مورخان از گذشتگان ما به عنوان انسان‌های سخت‌کوش یاد می‌کنند، سخت‌کوشی دریانوردان ما همیشه محرز و مسلم بوده است، فرمایش امام حسین را اشاره می‌کنم که در انجام کار مردم باید تلاش کرد و این جز نعمت‌های خداوند است.

وی اضافه کرد: آنچه مبرهن است تلاش کردن و تلاش کردن و تلاش کردن است، ما واقعاً نگران شهر و آینده و جوانان شهر هستیم باید وقت گذاشت و کارها را برای استان و شهر عمیق انجام داد، تجربیات بزرگان را باید انتقال دهیم اگر ما مستندات تاریخی نداریم و این دلیل بر نبودن ما در گذشته نیست.

مرادی تاکید کرد: در هر برهه از تاریخ این شهر حضور مردم پر شور و فعال بوده است، از من به عنوان شهروند اگر سوال کنند که چه انتظاری داری میگویم به داد محلات قدیم شهر برسید و محلات و تاریخ و هویت محلات قدیم شهر را حفظ نمائید شهرداری‌ها به این مساله ورود و آن را حفظ کنند.

لزوم تلاش برای حفظ پیشینه تاریخی شهر

اسماعیل موحدی‌نژاد، مدیر پژوهشکده و اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس نیز در سخنانی گفت: اسناد تاریخی یک شهر وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ و تاریخ گذشتگان است، باید در حفظ پیشینه کهن شهر کوشا باشیم به هر طریقی که می‌توانیم در انتقال آن به آیندگان کوشا باشیم از همه ظرفیت‌های موجود در مرکز اسناد استفاده خواهیم کرد تا اسناد تاریخی شهر را جمع آوری و حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: نشست‌های تخصصی در شهر بندرعباس سر آغاز یک حرکت فرهنگی مؤثر برای رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر شهر است، استفاده از ظرفیت نخبگان بومی در برگزاری این نشست‌ها از نقاط قوت بود و در آینده برای تحقق اهداف مرکز برنامه‌های بزرگ‌تر با ابعاد و اهداف بیشتری را رقم خواهیم زد.

کد خبر 579398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.