وزیر نیرو: استانداران برای کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق کمک کنند

وزیر نیرو گفت: استانداران برای صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق در استان‌های خود تلاش کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان روز سه‌شنبه در نشست با استانداران سراسر کشور درباره برنامه‌های مدیریت تأمین آب و برق به خصوص در ماه‌های گرم اظهار کرد: با مدیریت هوشمند قادر به مدیریت ناترازی برق و خروج از تنگناهای موجود با کمترین مشکل خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بخش صنعت دارای ۴۴ صنعت عمده هستیم که دوره محدودیت تأمین برق آنها با زمان تعمیرات اساسی‌شان هم‌زمان خواهد شد.

وزیر نیرو از توافق با شهرک‌های صنعتی برای اعمال محدودیت واحدهای مستقر در این شهرک‌ها بر اساس زمان‌بندی یک روز در هفته خبر داد و گفت: این در حالی است که در روزهای اعمال محدودیت، برق پایدار برای فعال‌سازی شیفت شب این صنایع تأمین می‌شود.

محرابیان از جبران محدودیت‌های تأمین برق به‌خصوص برای صنایع بورسی در دوره پس از اوج بار و با اختصاص برق مازاد خبر داد.

وی همچنین از تمهید رایگان شدن برق بخش کشاورزی با خاموش کردن موتورهای چاه آب در ساعت اوج بار مصرف خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این درصدد هستیم با تغییر ساعت کار اداری و کنترل دما تا دو هزار مگاوات صرفه‌جویی را ایجاد کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: از اداره‌های دارای مولد خواسته‌ایم در اوج بار مصرف، از مولدهای برق خود استفاده کنند و در این رابطه وزارت نفت اقدام به تأمین سوخت مورد نیاز خواهد کرد.

محرابیان گفت: این کار را پس از ایام تعطیلات پیش‌رو شروع خواهیم کرد و تدابیر لازم برای الزام اداراتی که مصوبه را رعایت نکنند، اندیشیده شده است.

وی انتظار صرفه‌جویی برق در بخش خانگی را نیز سه هزار مگاوات مطرح کرد و از همه استانداران خواست برای صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق در استان‌های خود تلاش کنند.

تأمین منابع جدید آبی با تشکیل بازار پساب

وزیر نیرو در دومین نشست خود با استانداران درباره مباحث مربوط به تأمین آب افزود: در بخش آب با دو مسئله سخت‌افزاری و مدیریت مصرف روبه‌رو هستیم.

محرابیان بخش سخت‌افزاری را مربوط به طرح‌های نیمه‌تمام دانست و ادامه داد: در دولت سیزدهم افتتاح و آبگیری ۵۰ سد با حجم هشت میلیارد مترمکعب تعریف و علاوه بر این برای ۱۵ سد ریل گذاری شده که البته پس از سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی به پروژه‌های طرح عظیم آبرسانی به روستاهای کشور با عنوان جهاد آب‌رسانی اشاره کرد و از استانداران خواست با جدیت روند اجرای این طرح‌های را پیگیری و تکمیل و تسریع آن‌ها را مطالبه کنند.

وزیر نیرو قانون بودجه سال ۱۴۰۱ را دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای بازچرخانی و افزایش بهره‌وری آب دانست و افزود: بر این اساس بازار یا بورسی برای عرضه پساب به منظور استفاده در بخش کشاورزی و صنعت تشکیل خواهد شد و این یعنی منابع جدید برای تخصیص وجود خواهد داشت.

کد خبر 579337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.