شناسایی ۳ مورد مشکوک آبله میمون در اصفهان/تشدید پایش مسافران در فرودگاه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی سه مورد مشکوک به آبله میمون در اصفهان خبر داد و گفت: نمونه آزمایش‌های این افراد به تهران فرستاده شد و منتظر جواب بررسی آنها هستیم.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنوز مورد مثبتی از آبله میمون در اصفهان شناسایی نشده است اما سه مورد مشکوک گزارش شد که نمونه آزمایش‌های این افراد به تهران فرستاده شد و منتظر جواب بررسی آنها هستیم.

وی با اشاره به مدت ۴۸ ساعته مورد نیاز برای بررسی تست‌های آبله میمون در انسیتوپاستور، افزود: این احتمال وجود دارد که ظرف مدت امروز تا فردا جواب تست‌ها مشخص شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تشخیص بیماری آبله میمون، خاطرنشان کرد: این بیماری نیز مانند بیماری کرونا اما با تغییرات جزئی، از کیت اختصاصی برخوردار است؛ این تست را در حال حاضر تنها انسیتوپاستور در ایران انجام می‌دهد و از آنجا که دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند اصفهان مجهز به آزمایشگاه مرجع هستند احتمال دارد که در روزهای آینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بتواند تاییدیه انجام تست را دریافت کند.

وی با اشاره به ادامه فعالیت تیم‌های کنترل مرزی در فرودگاه‌ها، تاکید کرد: در استان‌های مرزی که رفت و آمد به شکل زمینی یا دریایی صورت می‌گیرد، همیشه این مراقبت‌ها انجام می‌شود اما در استان‌های مرکزی کشور، بیشتر مسافران پروازی هستند، بنابراین تیم‌های کنترلی در فرودگاه‌ها مستقر هستند و سلامت مسافران ورودی را کنترل می‌کنند.

عقدک علامت‌های پوستی را نخستین نشانه آبله میمون دانست و گفت: این بیماران مانند بیماری سرماخوردگی ممکن است علامت‌های تنفسی، تب، بدن‌درد و کمردرد نیز داشته باشند و به دنبال آن بثورات یعنی دانه‌های پوستی روی صورت، سینه و دست‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند حتی کف دست و پا را در بر بگیرد؛ همه دانه‌ها در یک مرحله پدید می‌آیند و همگی شبیه به هم یعنی آبکی یا چرکی هستند، برخلاف آبله مرغان که هر یک از دانه‌ها در یک مرحله قرار ندارند.

وی افزود: هنوز تحلیل درستی از وضعیت مبتلایان در دسترس نیست اما مانند دیگر بیماری‌های بثوری که بیشتر به سمت کودکان و نوجوانان و جوانان گرایش دارد این بیماری نیز بیشتر در این گروه سنی دیده می‌شود، با این حال هنوز گزارشی از آبله میمونی دریافت نشده است که بتوان با استناد به آن تحلیل کرد که یک گروه سنی را اصلاً درگیر نمی‌کند یا در گروه دیگری بیشتر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره راه تشخیص آبله مرغان با آبله میمون تاکید کرد: غدد لنفاوی افرادی که مبتلا به آبله مرغان می‌شوند متورم نمی‌شود، بثورات پوستی آنها در مراحل مختلف از رشد دانه، ترشحات آبکی، چرکی یا ترکیدگی و زخم دیده می‌شود اما در مورد آبله میمون، غدد لنفاوی متورم می‌شود و دانه‌ها همگی در یک فاز چرکی، آبکی یا زخم هستند.

کد خبر 579100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.