بخشی از اعتبارات باید به سمت تولید و صادرات هدایت شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه هدایت بخشی از اعتبارات به سمت تولید و صادرات نیاز است، گفت: ملاحظات تثبیتی در مقایسه با ملاحظات توسعه‌ای در ساختارهای اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش ایمنا، سیداحسان خاندوزی روز دوشنبه در بیست‌ونهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: از منظر سیاست‌گذاری پولی و ارزی باید ملاحظات ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم را موازی با توسعه بخش واقعی اقتصاد و تجارت کشور پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد برای رشد، نیاز به ثبات و پیش‌بینی‌پذیری دارد، گفت: اگر فضای ثبات بر اقتصاد حاکم شود و قابل پیش‌بینی باشد، اقتصاد به‌صورت خودکار مسیر رشد خود را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر ثبات و سیاست‌گذاری مناسب باید سیاست‌گذار بسته‌های تشویقی برای فعالان اقتصادی در نظر بگیرد.

خاندوزی تصریح کرد: مهار لنگر ارزی کشور وابسته به بخش تجاری کشور است، هم‌زمان هدایت بخشی از اعتبارات به سمت تولید و صادرات نیاز است.

وی تاکید کرد: در بلندمدت باید متوسط نرخ تورم را کاهش دهیم و در کوتاه‌مدت بر مدیریت نرخ ارز و توجه به معیارهای پولی و بانکی، تورم را کنترل کنیم.

وزیر اقتصاد ملاحظات توسعه‌ای در اقتصاد ایران را هم مهم دانست و گفت: این خوش‌خیالی است که فکر کنیم با ثبات اقتصاد کلان به تنهایی می‌توانیم به توسعه برسیم، بلکه باید اهداف توسعه‌ای را هم دنبال کنیم.

وی در خصوص سیاست لنگری نرخ ارز گفت: نباید تمام تلاش خود را معطوف به ثبات نرخ ارز کنیم، بلکه سیاست‌های پولی و بانکی هم مهم است.

به گفته وزیر اقتصاد یکی از موارد افزایش تقاضا برای نرخ ارز، بخش واقعی و تجاری اقتصاد است که بر تقاضای ارز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: ما باید دو چشم بینا داشته باشیم که هم به سمت کنترل تورم و هم سیاست‌های پولی و ارزی و بخش واقعی اقتصاد توجه کنیم.

خاندوزی افزود: تورم‌های چهار و پنج درصد لزوماً به رشد اقتصادی کشور ما منجر نمی‌شود بلکه ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد بسیار مهم است.

وی گفت: سیاستگذاران کشور ما در اوایل دهه ۱۳۹۰ دچار خطا شدند که با یک‌سویه‌نگری به تورم، فکر می‌کردند به توسعه می‌رسند در حالی که از واقعیت‌های اقتصاد و نرخ ارز دور ماندند و سرمایه‌گذاری رو به تنزل گذاشت.

وزیر اقتصاد، تحقق اهداف توسعه‌ای را نه تنها ممکن بلکه ضروری دانست و گفت: اگر ثبات را فدای توسعه کنیم تا توسعه اقتصادی را فدای ثبات اقتصادی کنیم، در تحقق همان بخشی که مدنظر است شکست می‌خوریم.

وی همچنین با بیان اینکه صورت‌های مالی بانک‌ها ظرف یک‌ماه آینده نهایی می‌شود، گفت: در صورت‌های مالی بانک‌ها نباید شناسایی سود موهوم باشد یا ترازنامه غیرواقعی یا شکننده به چشم بخورد.

خاندوزی همچنین ادامه داد: بانک‌هایی که در سال گذشته به بخش واقعی اقتصاد و تولید و بنگاه‌ها بیشتر تسهیلات داده‌اند باید تشویق شوند و بانک‌هایی که این سیاست‌ها را رعایت نکرده‌اند باید تنبیه شوند.

کد خبر 578645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.