ابتکار شهر اتریشی برای تجمیع انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدی شهروندان

شهردار "اشتانتس ایم مورستال" در حال ایجاد یک همکاری همه‌جانبه با مشارکت شهروندان برای تجمیع انرژی‌های تجدیدپذیر است که با یک مدل اقتصادی کاملا جدید همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شرقی‌ترین بخش رشته کوه‌های آلپ در اتریش، منطقه کوچک "اشتانتس ایم مورستال" قرار دارد که در آن یک انقلاب واقعی انرژی‌های تجدیدپذیر در حال شکل‌گیری است. منطقه اشتانتس که توسط قله‌های سرسبز پوشیده از کاج و دره‌های عمیق کوهستانی احاطه شده است، برنامه‌ای را برای ایجاد یکی از اولین همکاری‌های انرژی تجدیدپذیر اتریش آغاز کرده است.

این ابتکار توسط شهردار اشتانتس ایم مورستال، فردریش پیچلر، رهبری شده است که هدف نهایی این پروژه را مشارکت ۱۰۰ درصدی ساکنان اعلام کرده است. او در مقاله‌ای که اخیراً توسط بخش انتشارات ملی اتریش منتشر شده، گفته است که شهروندان می‌توانند کیلووات‌ساعت‌های تجدیدپذیری را که تولید کرده‌اند، جمع‌آوری کنند و آن‌ها را در تلفن‌های همراه خود مانند مایل‌های خطوط هوایی ردیابی کنند. بر اساس این طرح، مردم محلی می‌توانند کیلووات مازاد را مبادله کنند و مثلاً به فروشگاه بروند و با انرژی خود تخم مرغ بخرند!

دولت اتریش در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱، قانون گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر را تصویب کرد که هدف آن پوشش ۱۰۰ درصدی مصرف انرژی داخلی اتریش با انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ و بی‌طرف کردن آب‌وهوای کشور تا سال ۲۰۴۰ بود.

این قانون خواستار یک طرح سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد یورویی برای همه انواع انرژی‌های تجدیدپذیر از سیستم‌های فتوولتائیک گرفته تا مزارع بادی، بیوگاز و نیروگاه‌های آبی است.

ابتکار شهر اتریشی برای تجمیع انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدی شهروندان

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت، ایده این است که گروه‌های کوچکی از مردم، مثلاً همسایه‌ها، خانواده‌های بزرگ یا کسب‌وکارهای کوچک تشویق شوند تا منابع خود را با هم ترکیب کنند و در انتقال انرژی اتریش مشارکت فعال داشته باشند.

با این حال، شهردار "اشتانتس ایم مورستال" می‌خواهد به تدریج ظرفیت‌های تجدیدپذیر شهرداری را با افزودن گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای ساکنان گسترش دهد. هدف این است که به تدریج به ۱۰۰ درصد برسد و در نهایت همه دو هزار ساکن در این همکاری سهیم شوند.

در حال حاضر این شهر ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند. با این حال، مقامات محلی قصد دارند از مزایای پشت‌بام‌ها برای ساخت چندین مزرعه خورشیدی بزرگ‌تر استفاده کنند. شهردار می‌گوید که باید در آینده نزدیک هزینه‌های انرژی را برای مصرف‌کنندگان حداقل ۲۰ درصد کاهش دهد.

استفاده از انرژی خورشیدی باعث تولید الکتریسیته اضافی می‌شود، به‌خصوص در طول روز که مصرف عموم کمترین میزان را دارد. با این حال، شهردار مایل است این انرژی مازاد را گرفته و آن را در یک مدل اقتصادی جدید پیاده کند. او به مردم پیشنهاد می‌کند به جای اینکه پول انرژی تولیدی خود را از توزیع‌کننده محلی جمع‌آوری کنند، از طریق برنامه تلفنی، انرژی مازاد را بازخرید کنند و باعث رونق اقتصاد محلی شوند. پیچلر می‌گوید مردم باید بتوانند با استفاده از این انرژی به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنند و محصولات خود را خریداری کنند.

کد خبر 578499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.