کاهش ۷۵ درصدی اهدای عضو در کشور

قائم‌مقام واحد فراهم‌آوری اعضای و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی از کاهش ۷۵ درصدی اهدای عضو در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبا قربانی با بیان اینکه در ایران مهم‌ترین منبع تولید ارگان پیوندی، موارد مرگ مغزی است، اظهار کرد: در ایران قوانینی برای اینکه چه زمانی در مرگ مغزی دستگاه‌های متصل به بیمار مرگ مغزی قطع شود، وجود ندارد.

وی افزود: موضوع تشخیص کما از مرگ مغزی، مسئله مهمی است که با آن مواجه هستیم.

قربانی با اشاره به تولید و پخش برنامه‌ای در ماه رمضان از تلویزیون، ادامه داد: این برنامه موجب شد تا رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو افت شدید ۷۵ درصدی داشته باشد و با اینکه تلاش‌های ما چند برابر شد، اما اهدای ارگان‌ها به یک چهارم رسید.

وی با معرفی سایت ehda.ir خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان از طریق این سایت می‌توانند کارت اهدای عضو خود را دریافت کنند.

قربانی افزود: اعضای شورای شهر نیز می‌توانند با دریافت کارت اهدای عضو، شرایط اهدای اعضای خود را فراهم کنند.

وی افزود: داشتن کارت اهدای عضو، الزام قانونی ندارد و رضایت خانواده فرد مرگ مغزی شده، ضروری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند از افراد قشر ضعیف جامعه شامل پیک‌های موتوری هستند، اظهار کرد: اهدای عضو بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی و معنوی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، کارت اهدای عضو جنبه فرهنگ‌سازی دارد و دریافت آن با ارسال کد ملی به ۳۴۳۲ و مراجعه به سایت ehdacenter.ir امکان‌پذیر است؛ همچنین افراد می‌توانند در قالب یک ویدئو خواسته قلبی خود را در سامانه اهدای عضو ثبت کنند. طرح خانواده اهدای عضو نیز در دستور کار قرار دارد که در آینده اجرا می‌شود و افراد می‌توانند به صورت خانوادگی کارت اهدای عضو داشته باشند.

کد خبر 578387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.