عمان شریک مناسبی برای روابط دوجانبه با ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت عمان می‌تواند شریک مناسبی برای روابط دوجانبه با ایران باشد، این در حالی است که عمان ظرفیت و پتانسیل میانجی‌گری بین ایران و کشورهای دشمن را نداشته است.

محمدپارسا نجفی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاورد سفر رئیس جمهور به عمان اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به کشور عمان در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای صورت گرفت که در دولت سیزدهم در اولویت سیاست خارجی و دیپلماسی ایران قرار گرفته است. طبیعتاً سفر به کشورهایی که موضع موافقی با ایران داشتند از جمله عمان به تقویت روابط همسایگان منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از تلاش‌های آمریکا و انگلیس این بود که روابط ایران با کشورهای منطقه غرب آسیا را دچار تفرقه و تشنج کنند و طبیعتاً با ایجاد تفرقه زمینه‌های افزایش تنش را فراهم کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: کشور عمان معمولاً مواضع بی‌طرفانه‌ای دارد، نه اینکه الزاماً دوست ایران باشد اما در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، عربستان سعودی و بحرین موضع بی‌طرفانه و قابل قبولی داشته است.

وی اضافه کرد: گسترش روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و حکومت سلطنتی عمان می‌تواند یک روند منطقی، مثبت و مسالمت‌آمیز باشد اما به این معنا نیست که ظرفیت، جایگاه و پتانسیل لازم را برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای دیگر مانند کشورهای حوزه تمدنی غربی داشته باشد؛ حکومت عمان هرگز در چنین جایگاهی نبوده و نیست.

نجفی گفت: یک سری از اشتباه‌های دولت‌های قبل از جمله دولت هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم این بوده که به عمان به عنوان میانجی نگاه می‌کردند. باید گفت عمان دارای چنین جایگاه و ظرفیتی نیست که بتواند به عنوان میانجی بین ایران و کشورهای دشمن از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی یا رژیم آل سعود عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: کشور عمان می‌تواند به عنوان همسایه‌ای که دارای روابط عمیق و دیرینه‌ای با ایران بوده است روابط را در ابعاد اقتصادی، تجاری و همکاری‌های مشترک گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: اصولاً دیپلماسی منطقه‌ای امر پسندیده‌ای است که دولت فعلی آن را دنبال می‌کند و باید گسترش پیدا کند، ایران ۱۶ همسایه دارد و غیر از سه مورد همچون رژیم آل‌خلیفه در بحرین و آل‌نهیان در امارات باید با بقیه روابط گسترده تجاری اقتصادی و مبادلات فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایران از جایگاه ژئوپولتیک خاص، ژئواسترانژیک ویژه و ژئواکونومیک برجسته بهره‌مند است و از نظر ژئوکالچر نیز نسبت به کشورهای همسایه خود از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

نجفی با بیان اینکه عمان می‌تواند به ایران به چشم موازنه قدرت برای خود در برابر تجاوزگری‌های رژیم سعودی نگاه کند، افزود: کشورهای حوزه منطقه خلیج فارس از جمله امارات، قطر یا عراق درگیری‌های زیادی در گذشته با آل سعود داشته‌اند و اکنون هم دارند. یعنی اختلاف بین امارات و عربستان در راستای تحریک شدن قطر توسط عربستان سعودی است. عربستان سعودی یک رژیم تجاوزگر است که به همه همسایگان خود تعدی می‌کند.

به گفته وی، صرف نظر از اینکه حکومت کشور امارات و قطر وهابی باشد یا نباشد و جمعیت آن کشور شیعه باشد یا نه در هر صورت آل سعود رژیم تجاوزگری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عمان می‌تواند با ارتباطاتی که با کشورهای دیگر برقرار می‌کند موازنه قدرت را در سیاست خارجی خود اعمال کند همچنین می‌تواند از ایران گاز وارد کند این در حالی است که در گذشته این اقدام انجام می‌شد و اکنون اگر گاز طبیعی از ایران وارد کند برایش صرفه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: ایران هم می‌تواند از طریق گسترش روابط دو جانبه با حکومت عمان سیاست دیپلماسی منطقه‌ای خود را گسترش دهد یعنی روابط اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را با کشورهای منطقه که موضع بی‌طرفی یا دوستانه‌ای دارند کاهش دهد و در مقایسه سیاست محکم و منسجمی را در محور مقاومت، علیه رژیم‌های متخاصم اعمال کند.

نجفی افزود: دولت عمان می‌تواند شریک مناسبی برای روابط دوجانبه با منطقه ایران باشد این در حالی است که عمان ظرفیت و پتانسیل میانجی‌گری بین ایران و کشورهای دشمن را نداشته و ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: علاوه بر این عمان از گذشته روابط خوبی با ایران داشته است در قرن‌های گذشته سرزمین عمان یک سرزمین دوست برای ایران محسوب می‌شده و روابط تجاری و کشتیرانی یکی از گام‌های ارتباط تجاری برای فلات ایران در مسیر تجارت با آفریقا، شبهه قاره هند و شرق آسیا بوده است.

کد خبر 578283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.