۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۵
دو نفتکش یونانی در تور سپاه

نیروی دریایی سپاه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرده است.این اقدام ایران ۴۸ ساعت پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از این کشور برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت که با بی‌توجهی طرف یونانی مواجه شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود هفت هفته پیش نفتکشی در آب‌های یونان توقیف شد که گفته می‌شد حامل نفت ایران بوده و آمریکا به بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد. در همین خصوص نیز شرکت اطلاعات دریایی «لیست لویدز» انگلیس گزارش داده که آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل این محموله نفتی به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است. گفته شده که این نفتکش حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت بوده که ۲۶ فروردین سال‌جاری در آب‌های یونان توقیف شده است.

سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای که هفته پیش صادر شد، اعلام کرد: «یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد، در حالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده، اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری و کمک‌رسانی به آن در نظر نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.»

وزارت خارجه در پی احضار کاردار یونان در تهران ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به خاطر نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و محکوم کرد.

همچنین اعلام کرد که تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی است. وزارت خارجه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد، از یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد.

جمعه شب اما رسانه‌های بین‌المللی خبر دادند که پس از اینکه یونان نفتکش نفت ایران را که در نزدیکی یونان توقیف شده بود به آمریکا تحویل داد، ایران هم در اقدام متقابل دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای این خبر را تأیید کرد. به گفته برخی منابع غیررسمی، نکته جالب توقیف کشتی‌های یونانی این است که ایران اجازه داد کشتی‌ها بارگیری کنند سپس به توقیف آنها اقدام کند.‌

تز دفاعی ایران، امنیت در برابر امنیت است

احمد دستمالچیان، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس اظهار می‌کند: چند روز پیش یونانی‌ها نفتکش ایران را با هماهنگی آمریکایی‌ها توقیف کردند که مورد تذکر هم واقع شد و یونانی‌ها چون بی‌توجهی کردند جمهوری اسلامی ایران اقدام به توقیف نفتکش آن‌ها کرد و البته پیش‌تر به آن‌ها اخطار داده بود که اگر توجه نکنید اقدام متقابل انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تز دفاعی جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش بر این مبنا قرار گرفته که امنیت در برابر امنیت و اقدام در برابر اقدام باشد. اگر امنیت جمهوری اسلامی ایران خدشه دار شود قطعاً پاسخ خواهد داد و اگر اقدامی بر علیه منافع ملی جمهوری اسلامی انجام شود قطعاً اقدام متقابلی انجام خواهد شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: هرگاه امنیت ایران مورد خدشه واقع شد جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ محدودیتی جواب داده و می‌دهد، کما اینکه ایران در هدف قرار دادن پایگاه جاسوسی موساد در اربیل واهمه‌ای نداشت و در سایر اقداماتی که انجام داده با شجاعت و صراحت اقدام کرده است.

وی اضافه می‌کند: این موضوع هم در راستای همان سیاست دفاعی نظام اسلامی است و با هیچکس در این خصوص مسامحه نخواهد کرد، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که نفت باید راحت و آزاد فروش برود و اگر نتواند نفت جمهوری اسلامی ایران به فروش برود نفت سایر کشورهای مزاحم به فروش نخواهد رفت.

اشتباه یونانی‌ها تبعات سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توقیف دو نفتکش یونان اظهار می‌کند: براساس حقوق بین‌الملل دریاها محدوده ساحل تا سه مایل به عنوان مرز یک کشور تعیین می‌شود و از سه مایل تا ۱۲ مایل رو به روی آن به عنوان آب‌های سرزمین محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: قانون حرکت در آب‌های سرزمینی برای شناورهای بیگانه عبور بی‌ضرر است، پس اگر ساحل کشور (یعنی کشوری که ساحل متعلق به آن است) تشخیص دهد شناورهایی که در محدوده ۱۲ مایلی پس از آب‌های مرزی حرکت می‌کند مضر است و حرکت آن‌ها برای کشور ساحل زیان بار است می‌تواند آن‌ها را توقیف کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: براساس حقوق بین‌الملل دریاها این دو شناور در دو منطقه حوالی عسلویه و بندرلنگه توقیف شدند زیرا جمهوری اسلامی ایران عبور آن‌ها را مضر تشخیص داده بود.

وی اضافه می‌کند: اما سوال اینجا است که چرا دولت یونان اقدام به توقیف کشتی جمهوری اسلامی ایران کرده بود؟ از این رو یونانی‌ها می‌خواستند به نوعی خود را به آمریکا نزدیک‌تر کنند یعنی با ایجاد هزینه برای ملت ایران یا ایجاد دردسر و آسیب برای منافع ملی ما و ایجاد زیان مالی برای ملت ایران به دنبال این بودند که خود را به آمریکایی‌ها نزدیک کنند و از جیب ملت ایران هزینه نزدیک‌تر شدن خود به آمریکا را تأمین کنند.

کوشکی خاطر نشان می‌کند: یونانی‌ها اگر دقت می‌کردند متوجه می‌شدند انگلستان هم نتوانست توقیف غیرقانونی کشتی محموله متعلق به ایران را در جبل‌الطارق انجام دهد و انگلستان هم در این زمینه شکست خورد. قاعدتاً یونانی‌ها باید از سرنوشت آنها عبرت می‌گرفتند و مرتکب چنین خطایی نمی‌شدند که بخواهند با توقیف اموال ملت ایران خود را پیش آمریکایی‌ها عزیز و نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه اشتباه جدی که یونانی‌ها مرتکب شدند طبیعتاً هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها به دنبال خواهد شد، یادآور می‌شود: از این رو باید یونانی‌ها خطای خود را به سرعت جبران کنند و از شناورهای ایرانی رفع توقیف کنند و عذرخواهی رسمی کنند در آن صورت می‌توان روند رسیدگی به تخلفات کشتی‌های یونانی که در خلیج فارس مشغول حرکت بودند را تسریع کرد.

کد خبر 578273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.